Jump to content

Hentetråd Fairline Squadron 55 fra Essex


tomcat

Recommended Posts

Nå sitter vi tre stykker på Bergensfjord fra Tananger til Hirtsals på vei for å hente ny Squadron 55. Skulle egentlig vært i essex nå, men asken satt en effektiv stopper for det. Så er det leiebil til Hook van Holland, ferje til Harwich og så bil til Esssex Marina.

 

Vi regner med avgang fra Essex på mandag mot Den Helder. Videre via Helgoland, Thyborøen og så hjem til Stavanger.

 

Kommer til å prøve å poste litt bilder og rapporter her etterhvert.

Link to post

- Ha med extra slitedeler som filtre, olje, impeller, reimer osv + verktøy.

- Hvis ikke båten er bunkret opp pass på å fylle rød diesel siden du skal ut av UK.

- Bli godt kjent med Kartplotter/utsyr, gjerne før fortøyninger blir kastet.

- Nordvest vind slår godt i baugen, ikke planlegg for lange distanser.

- Om dere ikke klarer den planlagde ruta: Det selges diesel i Texel (Den Helder Nord i Holland) og Hvide Sande (Danmark). Men ikke i Esbjerg!

- Se opp for flytende objekter i sjøen, jeg gikk på ett tau utenfor Helgoland. Det var en kald opplevelse. Nattseilaser er ikke å anbefale, mye rart som kan komme flytende selv om vi egentlig så veldig lite søppel.

- Begynn tidlig, ofte mindre vind på morgenen. Bruk dagen og gå langt om været/diesel tillater dette, imorgen kan det se anderlede ut. Det er laaange distanser dere har lagt opp til, vær klar over det..

- Vær oppmerksom på sandbanker som kryper tett opp under kjøelen..

- Er du god tax-free kunde i Helgoland kjører di varene ned i båten til deg:)

 

Min erfaring er å ikke stresse med planlagt løp. Ta det som en fantastisk tur og bli heller liggende om været ser for jæ..ig ut, mye billig leske å få fatt i. Heisann turer i grov sjø ødelegger bare båten og opplevelsen selv om den er av den store typen.

Link to post

Da ligger vi godt fortøyd i IJmuiden i Nederland med en fornøyd eier, fornøyd forhandler og en fornøyd matros og navigatør (undertegnede)

 

Etter 1400 kilometer i bil, godt hjulpet av Fairline Norge, Stavanger Marinesenter (ved Egil Mathisen) som fikk en agent i Tyskland til å kjøre fra Lübeck til Hirtsals for å hente oss, kjøre oss til Tyskland, hente leiebil ordnet av Fairline og kjøre videre til Hoek van Holland. Der gikk vi i går kveld ombord på Stena Britannica og stod i dag opp i Harwich.

 

Overlevering av båten i dag tidlig. Jeg må virkelig si at det har vært imponerende. Nå har jeg vært med noen år i ulike Princesser, fra 40, 45 til 50 (alle av nye eller helt nye) og dette er noe helt annet. Design, innovasjon, ingeniørkunst og smarte løsninger er ikke å sammenligne med kanskje den nærmerste konkurrenten Princess. Det er helt fantastisk..

 

Båten er 2010 modell med D12-800. Vi har idag tilbakelagt ved 140 Nm og krysset den engelske kanal. Sjøegenskapene er utmerket, godt skrog som tar motsjø mykt og stødig. I det hele en behagelig overfart så langt.

 

Førerposisjonen som er trukket mot senter i båten gir en følelse av å sitte i flighdeck på et fly.

 

Nå er det natten og så i morgen er det videre nordover.

 

Bilder kommer, har ikke nettforbindelse til å legge ut idag.

Link to post

Jeg var ombord på London Boatshow og syntes salongen var flott - men under dekk synes jeg det var veldig mange trinn i ulik høyde mellom bad og kabiner. Er det deres inntrykk også? Er spent på deres erfaringer med hvordan innredningen fungerer i sjøen.

 

Hvordan fungerer det helintegrerte elektroniske styringssystemet Fairline har utviklet? (tenker på det som sitter på venstre side av førerplassen med touch skjermer)

Link to post

Jeg er ikke så oppdatert på de nye Fairline, men jeg antar manuell styring som backup er en enkel sak. På Mastervolt sitt system er i alle fall ikke dette noe problem å få til for denne funksjonen ligger jo allerede i komponentene.

 

Når det gjelder utviklingen av disse systemene så har de jo utspring fra Can Bus, og det har jo ruslet og gått siden 1984. Det spesielle med Mastervolt er vel at de valgte å utvikle sitt eget system (språk) for å slippe konfigureringen. Kobler man inn en elektrisk komponent i bussen så dukker komponenten opp av seg selv på skjermene.

 

Mastervolt har vel en rimelig høy sikkerhet mot feil i sine systemer, for de tillater ikke at uorginale komponenter skriver til masterbus, bare leser.

Link to post

Hei igjen.

 

Da er vi godt fortøyd ved gjestebryggen i Helgoland etter en flott seilas på 8 timer fra Ijmuiden til Helgoland.

 

Båten fungerer utmerket i dag også.

 

Kommer med en fyldigere rapport etter hjemkomst, men kort; pilot-systemet fungerer bra, hver eneste komponent i båten er integrert i dette systemet. Systemet kjører Windows i bunn og har et nettverk utover hele båten. Skal beskrive dette bedre når vi er hjemme.

 

Kommentar fra reder: "her er det ikke mye claims, alt fungerer, kult!".

 

Ny rapport i morgen kveld, et godt stykke nordover og nærmere Stavanger.

 

Forhandleren/importøren (som jo også er med): "forhandleren er fornøyd"

Link to post

Grattis till fin båt!

 

Även jag kikade in i en sådan på London Boat Show.

 

Förmodar att ni har god koll på vädret, ser väl inte så trevligt ut det närmaste dygnet.

Kopierar in DMI...s prognos:

 

 

Fisker

 

Mandag den 19. april 2010, udsendt kl. 16.35.

Der er kulingvarsel for Fisker og Tyskebugt.

 

Oversigt

Et højtryk, ca. 1015 hPa, over Nordsøen bevæger sig mod sydøst, mens et sydøstgående lavtryk, 1005 hPa, ved Færøerne bevæger sig ind over Nordsøen og i morgen aften ind over Nordjylland. Tilhørende fronter passerer Danmark i løbet af i morgen, og efterfølges af byger.

 

Udsigt for Fisker

Farvandsudsigter, der gælder til sent tirsdag aften:

 

Vest, 3 til 8 m/s. Mest god sigt. I løbet af natten drejende syd, tiltagende til 8 til 13 m/s, men tirsdag en overgang vind fra skiftende retninger, op til 10 m/s, om eftermiddagen i sydvestlige del tiltagende til kuling fra nordvest, 13 til 18 m/s. Regn vestfra med moderat sigt, senere som byger måske med torden, ellers god sigt.

 

Signifikant bølgehøjde: 5 m. Dønning: 3,5 m.

 

 

Spara både Er själva och båten, ta inga onödiga risker!

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Danskarna har mjukat upp prognosen något:

 

Fisker

 

Tirsdag den 20. april 2010, udsendt kl. 8.15.

Der er kulingvarsel for Fisker og Tyskebugt.

 

Oversigt

Et højtryk, 1015 hPa, over Polen fjerner sig mod sydøst, mens et sydøstgående lavtryk, 1005 hPa, nordøst for Skotland bevæger sig sydøst over Danmark, herfra mod østnordøst til Gotland. Fronter med nogen regn passerer vestfra, og følges af byger.

 

Udsigt for Fisker

Farvandsudsigter, der gælder til onsdag formiddag:

 

Syd og sydøst, 5 til 10 m/s, fra omkring middag uroligt skiftende, op til 10 m/s, i aften mest mellem nordøst og nordvest. I nat nordvest, drejende nordvest og vest, 8 til 13 m/s, stedvis op til kuling, 15 m/s. Regn, der går over i byger, med risiko for torden, ellers god sigt.

 

Signifikant bølgehøjde: 4 m. Dønning: 3,5 m.

 

På korten ser jag att det under dagen i alla fall rör sig om medvind och medsjö.

 

Good Luck and Take Care!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...