Jump to content

Hentetråd Fairline Squadron 55 fra Essex


tomcat

Recommended Posts

Joda, vi kom jo hjem til slutt :smiley: :smiley: Beklager ventetiden, men her er en liten rapport fra turen.

 

Vi startet jo som tidligere sagt ut som "askefaste" hjemme i Stavanger når vi skulle fly til London. Vi lot ikke en vulkan stoppe oss, kreative prosesser ble satt igang, kontaktnettet til Fairline Norge satt i sving og et par timer senere var alternativ reiserute planlagt og booket. Det ble en lang helg med reising til Essex, men alt var glemt i det vi ankom bryggen til Essex Marina og båten lå klar søndag morgen.

5.jpg

 

Vi ble møtt av lokal ekspertise på båten som brukte en del timer sammen med oss for full gjennomgang og opplæring av de ulike systemene og løsningene ombord. Spesielt mye tid ble jo brukt på pilotsystemet og all automatikk ombord.

 

Pilotsystemet er et Windows-basert nettverkssystem som styrer de fleste komponenter ombord. Aircondition, generator, tankmålere, pumper (grå- og septik), alle sikringer (både AC og DC) og ikke minst strømstyring (invertere, ladere, landstrømsoppsett, lading og batterimonitorering) styres fra denne skjermen vha enkel og selvforklarende touchscreen. Båten er levert med to landstrømsinntak på inntil 32 amp hver, men man setter selv opp hvor mye (og mange) landtrøm man har tilgjengelig og så tilpasser pilotsystemet forbruket ombord etter dette. To Victron kombiladere sørger for sømløs inverter på alle AC plugger og funksjoner ombord, dog med prioritering hvis det skulle være for lite landstrøm inn eller batteribanken nærmer seg 60% igjenværende kapasistet. Nettverket med sikringer er distribuert rundt om i båten til bokser som hver og enkelt kan settes i manuell modus og styres "vanlig" hvis pilotsystemet skulle feile eller ikke være tilgjengelig.

 

Båten virker meget omtenksomt bygget. For eksempel er maskinrommet utstyrt med fire store dobble lysrør-armaturer som lyser opp dette mer enn jeg noen kan har sett et maskinrom. Bak sengen i mannskapslugaren helt akter er det luker som gir adkomst til rommet hvor styremaskinen og autopilotsystemet er montert. Til og med her er det fastmontert skikkelig belysning, alt er ordentlig og oversiktelig montert, noe som gjør en eventuell feilsøking enkelt, men ikke minst er det lett å inspisere at alt er iorden.

 

Overseiling, dag 1:

Værmeldingen fra både DMI og Ugrib viste oss på søndagen at skulle vi unngå risiko for å ligge noen dager værfast burde vi komme oss avgårde så fort som mulig. Vi dro derfor avgårde fra Essex rundt klokken 14 lokal tid med kurs for Ijmuiden i Nederland. Utenom at det er uvanlig grunt i områdene, spesielt ut fra South End, gikk overfarten meget bra. Vi ankom havnen litt etter mørkets frembrudd, men innseilingen til Ijmuiden er godt markert i kartene, samt merket med gule bøyer nesten 20nm ut fra havnen. Lystbåthavnen ligger rett til høyre etter man kommer innenforbi moloen. Overnattet der og bunkret i samme havn neste morgen. Vi hadde stort sett vind og bølger inn fra siden eller bakfra og hadde en behagelig overfart i snitt 22,5 knop. Antar bølgehøyde 1,5-2 meter.

 

Overseiling, dag 2:

Vi dro fra Ijmuiden ca klokken ni, og følgte skipsleien nord og senere nord-øst med kurs mot Helgoland. Her var det en del nytte-traffik, men god radar og AIS gjør dette enkelt å planlegge og holde gode avstander. CPA/TCPA er nyttige informasjonselementer! Ankom Helgoland ca halv-seks og gikk rett til bunkringshavnen og toppet opp tankene. Ikke det raskeste pumpeanlegget på Helgoland, så det tok litt tid å fylle drøyt 1500 liter. Nok en behagelig overfart med lite tung sjø.

 

Overseiling, dag 3:

Denne dagen stod vi tidlig opp og sjekket været. Det ble meldt om økende vind, fra vest opp mot liten kuling, men alle kilder viste at dette først ville komme sørfra og ikke før sent på dagen. Vi benyttet anledningen til å dra nordover med kurs for Thyborøen, men med muligheter til å søke ly i Esbjerg eller ved Hvide Sande hvis været skulle bli for voldsomt. Det ble ikke nødvendig og vi ankom Thyborøen i noe før klokken 16. Det er ikke så enkelt å få tak på diesel til annet enn fiskefartøy der, men havnekontoret på kanal 12 hjalp med å etablere kontakt med en med pumper rett bak fiskefabrikken. Etter å ha ventet litt på dieselmannen og så bunkret satte vi kursen for Farsund som vi ankom kvart på ti om kvelden. Overfarten over Skagerak gikk fint, noe medsjø i opptil 4 meters høyde, men det gikk helt greit i snitt rundt 22 knop.

 

Overseiling, dag 4:

Opp igjen tidlig om morgenen, bunkers ved Statoilen i Farsund og så sjarmøretappen fra Farsund og hjem til Stavanger. Var innom Egersund en tur for å titte litt der.

 

Alt i alt en kjempe opplevelse! Eneste nedturen er at det er ikke helt det samme å være i sin egen båt etter å ha blitt godt vant med en slik drømmefarkost.

 

Det stemmer at det er en del trinn i båten nede mellom og i lugarene, men opplevde aldri dette som noe problem. Ble noen ganger lurt av trinnet ned til kjøkkenet, men det skjedde to ganger og så var det "innlært" :smiley:. Det var aldri noen knirk eller støy fra innredningen i båten, uansett sjø, men kjøleskapskuffene (kjøleskapet er to skuffer i kjøkkenbenken, veldig praktisk) og oppvaskemaskinen (også en skuff) har ikke egen låsemekaniske og kom ut et par ganger i de helt krappeste bølgene. Her må det ordnes et patent for å sikre når man skal ut i røfft vær.

 

Polarn: ja, det er en slik båt ja (lik, bortsett fra denne ikke er blå i skroget, og har noe andre valg i utstyr og farger/treverk).

 

Bunkring i Helgoland:

1.jpg

 

Farsund om kvelden:

2.jpg

Link to post

Enig! Jeg læser altid den slags beretninger med stor interesse.

 

Eneste feedback er at billeder er fine - og at vi som regel glemmer at tage fotos til søs. Ofte er det billeder af både ved kajen - det ville også være fint med fotos undervejs, fx ville jeg meget gerne have fået et indtryk af hvordan en så flot båd klarer 4 meter høje bølger. Det billede vil jeg gerne have set!

 

Må held og lykke følge den nye båd og hendes ejere og gæster fremover!

 

 

Andy

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...