Jump to content

Jeg har f... meg blitt lurt!

:båt1

Recommended Posts

Dette var leit :båt1. Samvitighet og ærlighet har tydligvis forsvunnet fra en del av det norske folk. :nonod: Men ikke noe vits i å dvele over dette selv om jeg skjønner at dette er irriterende. Dårlig gjort, ikke noe annet å si på det. Men hvilke båter kunne du tenke deg da?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Det er dette de kaller kjøpers marked.

Da blir det selgers gardering å selge til førstemann som vil ha varen.

Kjøper kunne i mellomtiden funnet et bedre objekt og kjøpt det istedet og ofte sier han ikke noe engang.

Da sitter selger igjen med en annonse som er slettet og objekt som ikke er solgt.

Man kan ikke anse et objekt som solgt før kjøper har betalt.

Slik er det dessverre.

Men er det avtalt et hentetidspunkt så får man jo si til nye potensielle kjøpere at det er en som skal ha den.

Hvis ikke han tar den ringer vi osv.

Det gjør iallefall jeg...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Å stikke fra, å bryte, å annulere, osv. Er det noen lov som sier noe om dette? :confused:

Avtaleloven sier lite om dette. (dette er ulovfestet avtalerett.) Har man en bindende avtale kan man ikke stikke fra den.

Hvorvidt det er inngått en bindende avtale beror på tolkning av situasjonen; hvorvidt man har rimelig grunn til å tro man føler seg bundet av avtalen.

Fatter ikke at den allmenne meninger her er at dette er greit.

Det tror jeg heller ikke er den allmenne oppfatning, men livets harde skole har lært mange at slik kan hende om man ikke tar forhåndsregler.

Når en kjøper ser på båten og avtaler kjøp så er jo dette en muntlig avtale som er like bindende som skriftlig.

Men i praksis er den bare det om du har den på lydopptak eller godt bevitnet.

Jeg har tydelighvis vært heldig jeg som har kjøpt båt hvor selger sier når jeg kommer at andre har ringt og bydd mer enn meg, men en avtale er en avtale så...

:cheers: Veldig bra, alle skulle hatt samme moral. Det kan jo selvfølgelig være slik at selger sikrer salget, og unngår ekstra prutning på denne måten, men det blir bare spekulasjon.

Kjøper kunne i mellomtiden funnet et bedre objekt og kjøpt det istedet og ofte sier han ikke noe engang.

Da sitter selger igjen med en annonse som er slettet og objekt som ikke er solgt.

Hvis det er det tekniske mht annonsering som er problemet er det da bare å vente med å merke annonsen som solgt til etter oppgjør.....

Det viktige er at dersom man har blitt enige om pris og "solgt" gjenstanden til en person "selger" man den ikke en gang til bare fordi noen skulle dukke opp med et mer attraktivt tilbud (raskere levering eller høyere pris etc). Da får man heller si til en potensiell kjøper at man ikke regner den som solgt før han har dukket opp med penger da....Det er ihvertfall helt redelig og opp til en kjøper om han aksepterer...

Hei

Dersom du hadde avtalt å kjøpa båten til ein bestemt pris så er det eit avtalebrot av selgar å bryta denne avtalen.

Dersom selgar framleis er eigar av båten så kan du krevja salet tvangsoppfylt.

Dersom han har solgt den til andre som har overtatt båten så har du rett til skadebot. Dvs. at dersom du finn ein lik, men dyrare

båt så har du krav på differansen frå selgar.

Muntlege avtalar er like bindande som skriftlege, men muntlege avtalar er vanskelege å bevisa.

Dersom avtalen er slik du skriv, så har du ein bindande avtale med selgar. Det er neppe verdt å masa meir med selgar, så

gløym denne båten.

Ask

En god lærdom for alle dette. Håndpenger og kontrakt på stede om man vil ha båten.

I og med at det normalt er ytelse mot ytelse er jeg skeptisk til håndpenger... (siden vi først snakker om å lure hevrandre her; han kan jo stikke av med de..)

En grei løsning synes jeg er kontrakt dersom oppgjør og oevrtagelse finner sted frem i tid.

Muntlege avtalar er like bindande som skriftlege, men muntlege avtalar er vanskelege å bevisa.

Dersom avtalen er slik du skriv, så har du ein bindande avtale med selgar. Det er neppe verdt å masa meir med selgar, så

gløym denne båten.

Juridisk er dette helt riktig.

men som kjent - det er vanskelig å "bevise" at en muntlig avtale foreligger.

Vet ikke om brudd på en muntlige avtaler noen gang er blitt prøvd i en Norsk domstol

Hvis du som potensiell kjøper hadde ringt meg 27 ganger, ja da hadde jeg også solgt til en annen.

:smiley:

En ting er at en muntlig avtale er bindende men i praksis blir man rævkjørt hvis man tror på det.

Om du har loven på din side og skulle gått rettens vei tviler jeg på et vunnet søksmål, enden på den visa blir mye irritasjon , advokatkostnader og saksomkostninger i tillegg til null båt og penger.

Å vinne frem i retten med null i bevis er å tro på julenissen, verden er desverre ikke som i kardemommeby

Håndpenger er ikke problem hvis man skriver kontrakt(juridisk), skulle selger prøve å lure til seg disse så betaler de gjerne fort tilbake med litt press.

jeg ringte han 27 ganger...

Det lure er vel kanskje å sende e-post fremfor å ringe, da kan man dolumentere hva som er avtalt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Juridisk er dette helt riktig.

men som kjent - det er vanskelig å "bevise" at en muntlig avtale foreligger.

Vet ikke om brudd på en muntlige avtaler noen gang er blitt prøvd i en Norsk domstol

Det finnes dommer på at avtale foreligger selv om endelig kontrakt ikke er skrevet ja......

(Eksempel er Gate Goyrmet dommen fra HR i 2001 der pasitivitet fra en part medførte at vedkommende var bundet av avtalen selv om endelig avtale ikke var signert)

I situasjoner med muntlige avtaler har man gjerne epostkorrespondanse, telefonsamtaler som er logges på regningen, vitner, etterfølgende opptreden fra partene som viser at avtalen ble inngått etc etc

Det finnes dommer på at avtale foreligger selv om endelig kontrakt ikke er skrevet ja......

(Eksempel er Gate Goyrmet dommen fra HR i 2001 der pasitivitet fra en part medførte at vedkommende var bundet av avtalen selv om endelig avtale ikke var signert)

Det er greit det men hvem gidder å risikere å tape et søksmål og få store utlegg for et kjøp av en "billig plastjolle", er gjerne litt større summer og annet som er inne bilde før man tar ting til retten med svakt grunnlag.

Øyvind som mener en ting ikke er solgt før penger er lagt i madrassen :smiley:

Virkelig kjedelig for Båt1 det hær, men jeg må bare si at du har lært noe som de fleste lærer etterhvert som man har kjøpt å solgt litt og som årene går: ikke alle er like redelige når det kommer til slikt.

Når jeg selger ting informerer jeg at jeg selger til første med pengene, å når en kjøper av en eller annen grunn vil kjøpe usett eller sier at han "skal ha den" så er det bare å komme med pengene(bank eller kontant). Informerer bestandig om at hvis noen andre kommer med penger først så selger jeg, å skulle pengene "stå fast" mellom banker, ja da fører jeg enkelt tilbake til vedkommende som ikke har tatt seg bryet med å ordne dokumentasjon på at pengene er underveis.

Kanskje jeg er vanskelig? jeg er ihvertfall blandt dem som er lei av å bli lurt bort, å kjøpere vet hva de har å forholde seg til.

Ellers må jeg si at jeg er enig med at det er helt feil slik selger har opptredd for :Båt1, har man en avtale(muntlig eller skriftlig) så holder man seg til den.

Regner med at hvis selger hadde informert Båt1 om at han ikke regnet den som solgt før pengene var på plass så hadde Båt1 ordnet dette på et vis?

Videre vil jeg også si at det er lite lurt for selgere å opptre slik som ovenfor båt1, for hvis det dreier seg om en avtale hvor kjøper skal ordne et evt lån og gjennstanden blir solgt i mellomtiden sitter kjøper igjen med utgifter på etablering av et lån.

For de som tror at "håndpenger" er veien til lykken i kjøp og salg så anbefaler jeg et søk her på fprumet på "håndpenger" og "Skipper Worse" så kanskje det som synes helt klart ikke er helt klart, men litt grumsete! Se forsøksvis på innlegg #39 i denne tråden.

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...enger&st=30

En muntlig avtale er akkurat like bindende som en skriftlig avtale, i teorien, i praksis så vil nok de fleste oppleve et litt "annerledes".

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er greit det men hvem gidder å risikere å tape et søksmål og få store utlegg for et kjøp av en "billig plastjolle", er gjerne litt større summer og annet som er inne bilde før man tar ting til retten med svakt grunnlag.

For all del, denne saken er bare å legge død.

(Men det er nå greit å vite hvordan jussen er likevel, samtidig som jeg synes det er viktig å opptre riktig)

Tar du med deg penger i morgen og ønsker å kjøpe den. Så tror jeg det er lettere å evnt prute også, samt at evnt kjøpet er i boks! :yesnod:

Å glem den forrigge.

Lykke til, nok en gang!

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...