Jump to content

Rus og kjøring av båt


Guest Sparky

Recommended Posts

Vi var vel tidligere inne på Norsk Folkehjelp sin statistik, Syvert skrev sin mening om det her. Jeg så også innslaget igår og sitter igjen med inntrykket at en på død og liv skal fokussere på fritidsbåten. Igår ble det henvist til badeliv og høye temperaturer i august, samt Rocknes og ikke noe spesiellt var der mht fritidsbåten. Likevel måtte det nevnes. Hvorfor ikke klippe noe bilder fra Rocknes?  :seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme Marwin at jeg ikke helt liker din  :nono:.  Husk at denne diskusjonen startet for å lodde forumets medlemmer på holdninger til rus og kjøring av båt og ikke til alkohol generelt. Regner med at et fåtall av disse tragiske drukningsulykkene skyldes kombinasjonen av båtkjøring og alkohol.  Jeg synes medlemmene av dette forumet viser både fornuft og gode holdninger, og jeg har i løpet av denne sesongen kun sett en person som tydlig var beruset under kjøring av båt.

Tror nok også at mange ulykker på båt kunne vært ungått hvis man brukte redningsvest, spesiellt hvis man er ute alene. Kito

Er ikke ute etter å drive  propaganda mot alkohol. (Til det er det tidvis for mye tomgods her :smiley: ) Det JEG er opptatt av, er nettopp holdningen til båtkjøring og alkoholpåvirkning. Beklager at det ikke kom klart nok frem i forrige innlegg! :crazy: Er ikke i tvil om at de fleste av oss her forstår hva det handler om, men for enkelte er jeg redd at man har lett for å sammenligne med bilkjøring: Man tror at p.g.a. lav hastighet på sjøen, er det ikke så nøye... (derfor 0,8 promille??) Eller: Man har tid nok til å foreta riktig manuvrering osv. Og det er nettopp DER noen feilberegner: Når det begynner å bli knappe marginer, kan ting skje FORT, selv med beskjedne 15 knop.

På min "ferie" i Sørrlandsk båtterreng i sommer, så jeg flere som burde ha holdt seg på land; Gjenger med ungdom og ølkasser i liten båt osv.

 

Og ja, Andreas; Jeg er kjent med statistikkene til nevnte redningsorganisasjon, men tok med innslaget på TV fordi settingen var lagt på småbåter.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Nå legger jeg meg kanskje ut med mange her, men jeg mener faktisk at et par øl er helt greit. Jeg er på linje med Den Norske Stat. De har definert meg til å være lovlig med mindre enn 0,8 promille. Det samme har forsikringsselskapet mitt. Hadde jeg ført en veldig stor båt, kunne jeg faktisk ha 1,5 i promille - helt lovlig.

 

Dette er ikke landeveien folkens. Man kjører ikke i 100 og man lager ikke dødsulykker ved å avvike kursen med en meter eller to. Vi har ingen gul stripe. 30 knop er fortsatt bare 50 km/t og "motorveien" er  veldig mye breiere enn motorveien på land. Trafikktettheten likeså.

 

Jeg mener at jeg verken er en fare for meg selv, mine passasjerer eller mine omgivelser med et par øl innabords.  Har jeg en uakseptabel holdning?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at jeg verken er en fare for meg selv, mine passasjerer eller mine omgivelser med et par øl innabords.  Har jeg en uakseptabel holdning?

 

Lotus

Ja, når du spørr så direkte.  Jeg vil ikke si at du har en uakseptabel holdning ved å tillate deg et par øl under seilasen, men holdningen er ikke helt god etter mitt syn.  Du sender jo tross alt noen signaler til omgivelsene og det er dessverre ikke alltid at dette tolkes med sunn fornuft.  Dessuten er det ikke til å stikke under en stol at det er lettere å gjøre feil med alkohol innabords.  Det hadde for meg vært utilgivelig om jeg skulle skade noen, min egen eller andres båt i en slik situasjon.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil ikke si at du har en uakseptabe holdning ved å tillate deg et par øl under seilasen,

Siden den ikke er uakseptabel, så er den med andre ord akseptabel? Og siden Skvulpen er enig med Arnstein, så er det heller ikke uakseptabelt for ham.....

 

Man blir ikke børsten av et par øl for tørsten? Eller?

 

Hvis det er ok på lyse dagen, er det da ok på svarte natta?

 

Er det noen forskjell om jeg tar meg et par pils på vei til Lyngør en fin sommerdag eller om jeg tar meg de samme par øl på vei tilbake en natt i slutten av august? Tja....

 

Er verden A4 uten skygger av grått? Er man da hvit hvis man har mindre promille enn det som er ulovlig?

 

Hvis jeg med 3 pils innabords tøffer i 5 knop med sola i ryggen gjennom Blindleia på vei til Lillesand og utepilsserveringa på brygga? Er jeg en livsnyter eller en sikkerhetsrisiko for de sjøfarende? Kanskje begge deler?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

He he,tror nok det er mange her på forumet som skal virke bedre enn de egentlig er. :nono:

Kunne jo bare skrivd at jeg ikke rører alkohol under fart,men det er bare å lure seg selv.

Kjenner faktisk ingen som er totalt avholden fra alkohol når de fører båt,kanskje det er unikt,men det er ivertfall min oppfatning av slik sjølivet er..

Må bare si meg 100% enig med innlegget til lotus.

 

Hilsen en som nesten bestandig koser seg med en pils eller 5 under fart....... :yesnod:

 

 

mvh

 

frank v.

Link to post
Share on other sites

He he,tror nok det er mange her på forumet som skal virke bedre enn de egentlig er. :nono:

 

 

Hilsen en som nesten bestandig koser seg med en pils eller 5 under fart....... :yesnod:

 

 

mvh

 

frank v.

Beklager å måtte si det, men du fremstår som et dårlig eksempel.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hilsen en som nesten bestandig koser seg med en pils eller 5 under fart....... :yesnod:

Lurer på om Lotus føler seg vel med slike meningsfeller og støtteerklæringer? Dette er rett og slett skremmende.

Til Frank v. er det vel bare å si at lykken trolig er bedre enn forstanden ... Hittil i alle fall ...  :yesnod: Han kjenner ingen som ikke kombinerer båtliv med alkohol. Vel, her har du i alle fall en. Jeg er ikke avholdsmann, men jeg drikker aldri - gjentar - ALDRI alkohol i forbindelse med båt eller bil! Noen prinsipper bør man kanskje ha i livet, dette er ikke snakk om å gjøre seg bedre enn man er, det handler om å ta ansvar, både for seg selv og andre.

 

5 pils under fart?  :yesnod: :yesnod: :cool: :cool: :nonod:

Link to post
Share on other sites

Lurer på om Lotus føler seg vel med slike meningsfeller og støtteerklæringer? Dette er rett og slett skremmende.

Til Frank v. er det vel bare å si at lykken trolig er bedre enn forstanden ... Hittil i alle fall ...  :yesnod: Han kjenner ingen som ikke kombinerer båtliv med alkohol. Vel, her har du i alle fall en. Jeg er ikke avholdsmann, men jeg drikker aldri - gjentar - ALDRI alkohol i forbindelse med båt eller bil! Noen prinsipper bør man kanskje ha i livet, dette er ikke snakk om å gjøre seg bedre enn man er, det handler om å ta ansvar, både for seg selv og andre.

 

5 pils under fart?  :yesnod: :yesnod: :yesnod::nonod::cool:

Kombinerer aldri alkohol med bilkjøring jeg heller,men mener at båt blir noe annet.

Dvs,har ingenting til overs for idiotkjøring i fylla med båt heller. Men det er en vesentlig stor forskjell på å kjøre i 40 knop og 5.

Synes egentlig at øl og reker er en selvfølge(ikke misforstå...Alt med måte)

 

mvh

 

Frank v

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...