Jump to content

Rus og kjøring av båt


Guest Sparky

Recommended Posts

Det greieste må vel være å vente med pilsen til man ligger trygt og greit fortøyd.

Under kjøring får man velge andre ting for å slukke tørsten.

Det finnes jo som alle vet også alkoholfritt øl.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Synes ikke noe om at man "må" opp på denne promillegrensen.

Jeg har vel heller aldri sagt at man det.

Spørsmålet var om man førte båt påvirket av rusmidler eller ikke. Svaret er da at så lenge man (når det gjelder alkohol) har mindre konsentrasjon i blodet enn 0,08% så er man i lovens forstand ikke påvirket av alkohol.

Dette vil for de aller fleste si at man kan kjøre/seile/ro ut til en holme, ta et par pils og kjøre båt hjem igjen et par timer senere.  (det kan jo da hende at man må gå hjem fra brygga).

Link to post
Share on other sites

Hadde en episode en St.Hans natt for en ca. 20 år siden. Hvor jeg i beruset tilstand kolliderte med en annen båt. :smiley: Den andre føreren var i samme tilstand som meg  (om ikke værre). Det gikk heldigvis bra med både båter og folk.

 

Den andre båten førte ikke lanterner og i min tilstand så jeg ikke båten før det var for sent. Hadde jeg vært edru hadde jeg uten tvil oppdaget at det kom en båt rett mot meg på babord side og kunne avverget situasjonen.

 

 

Etter det har jeg ventet med alkoholholdige drikke til etter at vi har fortøyd for dagen.

Dog tar jeg kanskje en pils til maten, selv om vi skal reise vidre senere.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hadde en episode i sommer hvor en av mine passasjerer var så uheldig at hun falt og brakk ankelen mens vi var på land.  Eneste måte å få henne til legevakta var å gå med båten til nærmeste bilvei slik at vi fikk tak i taxi.  Hadde nok noe promille, men om den var over 0,8 tviler jeg vel på, men den var høyere enn hva jeg var komfortabel med.  Men hadde vi noe valg?

Link to post
Share on other sites

Hadde en episode i sommer hvor en av mine passasjerer var så uheldig at hun falt og brakk ankelen mens vi var på land.  Eneste måte å få henne til legevakta var å gå med båten til nærmeste bilvei slik at vi fikk tak i taxi.  Hadde nok noe promille, men om den var over 0,8 tviler jeg vel på, men den var høyere enn hva jeg var komfortabel med.  Men hadde vi noe valg?

Nei, muligens ikke. (Nød bryter loven?)

Men en annen vinkling: HVOR skadelig er en pils eller tre (under 0,8 promille)?? For noen år siden skulle jeg ta  en telegrafieksamen; Under dette kurset var vi tre kandidater som var kommet opp i 60 bokstaver / min. I en pause delte vi en halv flaske pils. 20 min. senere klarte ingen av oss å motta mere enn 30 bokstaver / min.!! Ingen av oss var "fulle", vi hadde sikkert kunne kjørt bil uten å bryte loven (0,5 promille), men vår reaksjonsevne VAR blitt dårligere!! (Morsetreningen krevde 100% konsetrasjon!)

Og etter mange år bak rattet i "musikkbuss" kan jeg ikke fatte at noe MÅ ha alkoholholdig drikke, når det er sjanse for at man kunne måtte kjøre motorisert fremkomstmiddel. (Ikke formanende ment! Tar gjerne en pils sjøl)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hadde en episode hvor nød måtte bryte loven. Forrige torsdag lå vi fortøyd i vågen, da vi så noen som svømte utpå og ropte om hjelp. Dette var ca kl 3-4 om natten, og alle hadde drukket etter en kveld på byn.

 

Vi bestemte oss for å la han som hadde drukket minst kjøre båten bort til vedkommende (4-5 halvlitere). Da vi kom bort viste det seg at det var en mann som hadde hoppet uti for å redde en jente, hun var bevisstløs. Vi fikk dradd de bort til land, og oppi en større båt. I samme øyeblikk kom politiet og ambulansen.

 

Vi ble avhørt, og politiet var veldig opptatt av at vi hadde drukket, men godtok det siden vi bare hadde ligget på andre siden inne i vågen. Tok promillekontroll på føreren, fikk ikke vite hva promillen var, men ble fortalt at vi kunne kjøre hjem kl 0800, ca 4 timer etter.

 

Hva kan man gjøre i en slik situasjon når det er snakk om liv? Jeg tenkte mer på å redde personen enn eventuelle konsekvenser med politiet. Vi fikk heldigvis ikke konsekvenser,  men jeg synes det bare skulle mangle.

 

Skal vi la vær å redde personer i nød fordi vi har drukket? Det virket nesten som om politiet mente det sånn! Det var ingen takk og få, og vi måtte padle båten til en annen plass.

Link to post
Share on other sites

Skal vi la vær å redde personer i nød fordi vi har drukket? Det virket nesten som om politiet mente det sånn! Det var ingen takk og få, og vi måtte padle båten til en annen plass.

De gutta ser så my elendighet med fyll, at de fokuserer veldig på dette. Hadde de f.eks. sagt at det var helt ok, hadde kanskje noen dratt den uttalelsen lengre enn den var ment. Mener at dere handlet korrekt. Er det snakk om redde et liv, tror jeg det er mange forbud det sees gjennom fingrene med!

Men: Vi hadde en episode ved RIT (nå St. Olavs Hosp.) hvor en bilfører kjørte i fylla inn med en pasient som var livstruende skadd. Akkurat DET ble "tilgitt", men det HAN ble tatt for, var å flytte bilen fra ambulanseinngangen etter pålegg fra vakthavende i mottakelsen; Årsak: Han hadde da alle muligheter til å få en annen til å flytte den....

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Tar selv gjerne en pils eller to, opp til 8 promille, sŒ lenge det er god v¾r og i kjent farvann. Det er helt klart at det svekker reaksjonsevne o.l., men grensen er jo satt h¿yere enn pŒ bil nettopp fordi det er andre forhold pŒ sj¿en. Hvorfor skulle det ellers v¾re en forskjell? Jeg gj¿r aldri mer enn 7 knop, og har en st¿dig og rolig bŒt som er lett Œ man¿vrere. Hadde jeg lekt meg i 60 knop sŒ kan jeg derimot garantere at jeg hadde v¾rt totalavholds hele turen!

 

En annen mŒte Œ se det pŒ, er vel at den ¿vre grensen er h¿yere enn bil fordi det ofte gŒr helt fint med denne grensen, MEN at vi selv mŒ ta ansvar for Œ avstŒ fra Œ benytte oss av denne retten nŒr det ikke er forsvarlig...

 

NŒr det gjelder det med n¿drett, sŒ er det egentlig en veldig sterk rett sŒ vidt jeg har forstŒtt. Oppfatter man det slik at man mŒ bryte en lov for Œ redde et menneske - sŒ er det egentlig ikke sŒ mye tvil i saken. Ikke for meg i alle fall - jeg hadde trŒdd til med det samme.

 

Problemet er vel at den jevne politimann ikke er god nok jurist til Œ se dette... Vet med meg selv at jeg hadde laget et helvetes spetakkel med politifolka dersom jeg hadde havnet i samme situasjon. SŒ lenge det er klartt at det er n¿drett - sŒ kan jeg ikke se at de engang har rett til Œ kreve promillepr¿ve? Er det tvil derimot, sŒ mŒ jo eventuelt bevismateriale sikres, og da mŒ man jo godta det. Men er saken klar, sŒ synes jeg at politiet burde v¾re voksne nok til Œ forstŒ at noen faktisk har tatt personlig ansvar for at de tolker saken rett - og at de trŒr til selv med promille. Det blir bare altfor mange som ikke gidder Œ hjelpe til - og det er jo en plikt vi har som vi ogsŒ kan d¿mmes for Œ fors¿mme!

 

Hadde politiet derimot sagt rett ut at de regner med at det er n¿drett, takket for hjelpen og deretter sagt at de mŒ ha en promillepr¿ve av tekniske/byrŒkratiske grunner - ja da kunne jeg kanskje gŒtt med pŒ det... Hvis ikke sŒ er vel faren der for at de hadde mŒttet ta meg med inn til vakta - etter Œ ha sikret bŒten min for meg selvsagt... :-)

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen...

Ahhh, endelig tilbake etter ferien, har enda en uke igjen (nesten) :cheers:

 

Kan ikke si at jeg har ført båt i direkte beruset tilstand, vi satt ute på fjorden og dorget i 4 timer, på denne tiden gikk det to pils pro pers. + kaffe og vann. Men det synes jeg er greit. Men å føre hurtiggående båt i direkte påvirket tilstand (0,8+++) er en helt annen sak. Det var det vel nok av eksempler på i sommer. Særlig han som sovnet i cab. cruisern som politiet måtte borde.

 

Det er sikkert ikke noe særlig å gå på fylla i Bergen for å kave seg om bord i båten for en liten tur på fjorden, sovne og så våkne igjen med at man har gått på grunn, og nærmeste skilt med stedsnavn sier "Welcome to Orkney islands"  :yesnod::lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Loven sier 0,08 % . Før man når denne grensen er man da pr def ikke påvirket av rusmidler. :cheers:.

 

Det går jo ikke an å si at man pr def ikke er påvirket av rusmidler, når man rent toksikologisk har en blodalkoholprosent på 0,08%. Man er påvirket selv om man er innenfor lovens rammer for hvor høy promille man har lov til å ha...

 

Hva har skjedd med den gode, gamle ankerdrammen?

Link to post
Share on other sites

Og Norsk Folkehjelp opplyste på TV i går kveld at over 100 mennesker har druknet hittil i år, og at over 80% av dem var menn.....

Lurer på hvor mange av dem som ikke var påvirket av alkohol :nono:

Jeg må innrømme Marwin at jeg ikke helt liker din  :nono:.  Husk at denne diskusjonen startet for å lodde forumets medlemmer på holdninger til rus og kjøring av båt og ikke til alkohol generelt. Regner med at et fåtall av disse tragiske drukningsulykkene skyldes kombinasjonen av båtkjøring og alkohol.  Jeg synes medlemmene av dette forumet viser både fornuft og gode holdninger, og jeg har i løpet av denne sesongen kun sett en person som tydlig var beruset under kjøring av båt.

Tror nok også at mange ulykker på båt kunne vært ungått hvis man brukte redningsvest, spesiellt hvis man er ute alene.

 

Kito

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...