Jump to content

VP aqad40b, får ikke mer enn 2500 - 3000 omdreininger


Jarege

Recommended Posts

Takk for mange gode tips.

 

I dag skal jeg gjøre følgende forsøk.

Bytte diesel filter på nytt

Bytte dysene

Bytte matepumpe

 

Proppelen er samme som i fjor å da fungerte alt bra.

 

jeg kjørte en tur med å ta diesel fra en 5 liters kanne i begynnelsen av uka men det hjalp ikke, prøvde også og kjøre utenom vannutskilleren.

 

begynner å bli litt fortvilet nå så det er vel ikke lenge til det kommer en vp motor for salg :headbang: hehehe

Link to post
Share on other sites

Sjekk om det kommer skikkelig med diesel returrøret med full fart gjør det det er dieseltilførselen ok. Kontroler så rusningsturtallet på motoren skal være ca 4000RPM er det for lavt still opp turtalsregulatoren på pumpa. Kjør så med full fart og stil opp tilmålingsventilen på pumpa til du kan se litt svartrøyk av motoren skru så litt tilbake. Om du da ikke får fult turtall har du nokk for tung propell.

 

Har du noen tegning/forklaring til hvor disse justeringene foretaes?

Link to post
Share on other sites

Nei noen tegning har jeg ikke men begge justeringene sitter på dieselpumpen. Justeringen for rusningsturtall siter i turtalsregulatoren der pådragsvaieren er koblet till. Tilmålingsventilen er somoftes den justeringen som er blombert. Elers står vel dette i instruksjonsboka til motoren.

Link to post
Share on other sites

Nå er endelig turtallet tilbake.

 

Feilen lå på diesel filteret.

Da jeg kjøpte filteret sa di der jeg kjøpte det at det kun finnes en type filter til denne motoren.

På fredag var jeg på samme plass og skulle kjøpe en nytt filter bare for å prøve, det nye filteret jeg fikk var helt anderledes en det jeg fikk første gang jeg kjøpte i år.

 

Jeg byttet dyser og filter, jøss for et fint svev det blei i motoren nå :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nå er endelig turtallet tilbake.

 

Feilen lå på diesel filteret.

Da jeg kjøpte filteret sa di der jeg kjøpte det at det kun finnes en type filter til denne motoren.

På fredag var jeg på samme plass og skulle kjøpe en nytt filter bare for å prøve, det nye filteret jeg fikk var helt anderledes en det jeg fikk første gang jeg kjøpte i år.

 

Jeg byttet dyser og filter, jøss for et fint svev det blei i motoren nå :flag:

 

-------------------

 

Jeg har samme problem med min motor. Jeg kjøpte og nyt dieselfilter, men fik en anderledes type. Den nye er hvit og fra volvo penta, den gamle var sølvgrå og havde en "tappekran" under.. Hvordan så dit rigtig filter ut? (gjerne foto :-))

 

mvh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...