Jump to content

VP aqad40b, får ikke mer enn 2500 - 3000 omdreininger


Jarege

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en volvo penta aqad 40b 165 hk.

I fjord så virket alt som det skulle, men når jeg sjøsatte båten i år så klarer ikke motoren mer en 2500 - 3000 omdreininger det varierer litt, etter som jeg har hørt skal disse motorene ligge på 3800 omdreininger.

 

Jeg har gjort rein diesel tanken i vinter å jeg har byttet vannutskiller filter å dilesel filter, motoren får rikelig med diesel å den sviver fint på tomgang.

 

Jeg skal bytte diesel slagnene i dag for jeg så at di var litt dårlige.

Er det noen her som har vært ute for noe av det samme å kanskje her noen tips jeg kan prøve ?

Link to post
Share on other sites

Sjekk også om luftfilteret er rent og at turboen går lett rundt.Dersom dette ikke er i orden vil du få de samme symptomene og du vil få sort røyk når du belaster motoren,på grunn av dårlig lufttilførsel.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

I går fikk vi gjort en del ting på motoren.

Byttet alle diesel slanger / kobber skiver, delte føde pumpen blåste den gull rein, sjekket filter i hoved pumpen.

vi prøvde og kjøre dieselen utenom vannutskilleren.

byttet luft filter og veivhus filter.

turbo trykk på ca 1kg

 

Nå skjønner ikke jeg hva som kan være galt lengere, jeg mangler 600 omdreininger nå.

noen som har noen gode tips?

Redigert av Jarege (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan jo nevne en Idiotting eg selv sleit med å finne ut.

Skjekk at gasswaier gir full gass på pumpen.

Hadde hos meg løsnet i kontrollboks, (splint på waier)og ga mye av de samme symtomer.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Matepumpe er mulig årsak, men det i tilfelle litt snodig at slik slitasje plutselig skal gjøre seg gjeldende etter vinteropplag? Båten gikk jo fint i fjor høst.

Det er ikke noe annet du har forandret på i løpet av vinteren - skiftet drev eller propell, økt vekta på båten eller lignende? Er dette en planende båt? Hvilken fart fikk du i fjor og hvilken fart får du nå?

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Matepumpe sjekkes ved å se på mengden som kommer i returslangen når moteren går. Kommer det fremdeles noe diesel her når motoren ikke orker mer, så fungerer matepumpa ok.

Jeg tror det er større sjanse for at det er noe du ikke har fått helt tett, og at du dermed drar inn ørlitt falsk luft et sted.

Redigert av Ra Balder (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Sjekk eksosbendet... hvor kjølevannet treffer eksosen etter turboen ... et kne-ledd med fire bolter... ofte dannes rust der og derfor restiksjoner... restriksjoner der vil øke mottrykk, som igjen vil redusere hvor mye eksos/kjølevann maskinen kan kvitte seg med... noe som kan gi redusert turtall ved belastning..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Jeg så nå at du lenger oppe sier motoren ikke ryker ved belastning, det så jeg ikke i går, beklager.

 

Ingen svart røyk ved full belastning betyr at det er mangel på diesel som er problemet. "Alle" andre problemer, (tung/grodd båt, feil propell, for lite luft, slitte dyser, slitt motor/lav komp, feiljustert dieselpumpe, osv osv) ville gitt svart røyk av uforbrent diesel som motoren ikke greier å forbruke. Jeg tror altså ikke helt på dyseteorien heller.

Unntaket er kanskje som Divemaster sier tett eksos, men det er da vel helst kjølevannet som ruster tett i eksosbendet? Ikke eksosen? Men det er kanskje mulig.

 

Det mest typiske problemet ved for lav dieseltilgang er naturligvis tette filter, men du har jo skiftet alle disse. Dermed gjenstår

- falsk luft inn i dieselsystemet (feilmonterte filterpakninger, gjenbruk av dårlige kobberringer, samt hull i dieselrør etter for mye bøying er typiske syndere),

- innsnevringer; delvis tette, flatbøyde/klemte dieselrør eller -slanger

- defekt matepumpe,

- defekt dieselpumpe.

+

+

 

Og en ting til: Du er sikker på at du har montert rette filtere? At du ikke har montert noe med alt for liten kapasitet i forhold til det motoren trenger?

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Sjekk om det kommer skikkelig med diesel returrøret med full fart gjør det det er dieseltilførselen ok. Kontroler så rusningsturtallet på motoren skal være ca 4000RPM er det for lavt still opp turtalsregulatoren på pumpa. Kjør så med full fart og stil opp tilmålingsventilen på pumpa til du kan se litt svartrøyk av motoren skru så litt tilbake. Om du da ikke får fult turtall har du nokk for tung propell.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...