Jarege Startet 20.April.2010 Del på Facebook Startet 20.April.2010 Hei. Jeg har en volvo penta aqad 40b 165 hk. I fjord så virket alt som det skulle, men når jeg sjøsatte båten i år så klarer ikke motoren mer en 2500 - 3000 omdreininger det varierer litt, etter som jeg har hørt skal disse motorene ligge på 3800 omdreininger. Jeg har gjort rein diesel tanken i vinter å jeg har byttet vannutskiller filter å dilesel filter, motoren får rikelig med diesel å den sviver fint på tomgang. Jeg skal bytte diesel slagnene i dag for jeg så at di var litt dårlige. Er det noen her som har vært ute for noe av det samme å kanskje her noen tips jeg kan prøve ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Synes det høres ut som den ikke får nok diesel. Kan hende at du ikke har fått ut all luften Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Jarege Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 Som sakt så skal jeg prøve og bytte diesel slangene i dag, håper dette vil hjelpe. Di var veldig sprekte så jeg i går. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Ikke umulig at det kommer inn luft den veien nei. Nye slanger og lufting på nytt gjør nok susen det Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Quantum Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Sjekk også om luftfilteret er rent og at turboen går lett rundt.Dersom dette ikke er i orden vil du få de samme symptomene og du vil få sort røyk når du belaster motoren,på grunn av dårlig lufttilførsel. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Jarege Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 Det ryker ikke noe av motoren når den blir belastet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans-Petter Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 hadde samme problem for noen år siden og da var det matepumpen for diesel . koster ca 1500,- på volvo. det kan også vere turboen . max turtal på denne skal vere 3600 omdr . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Har vært en annen episode her på forumet som har omhandlet det samme. Kan hende at det har skjedd noe i matepumpa gjennom den ekstremt lange kalde vinteren som har gjort at matepumpa ikke leverer like godt lenger Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Jarege Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 Matepumpen pumper som bare det den Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Spørsmålet er om den leverer nok Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Jarege Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 Får prøve å bytte slangene først å se, skal holde dere oppdatert Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Quantum Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Sjekk også vannutskillerfilteret og finfilteret at pakningene ligger rett så du ikke får falsk luft inn Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Jarege Svart 21.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2010 (redigert) I går fikk vi gjort en del ting på motoren. Byttet alle diesel slanger / kobber skiver, delte føde pumpen blåste den gull rein, sjekket filter i hoved pumpen. vi prøvde og kjøre dieselen utenom vannutskilleren. byttet luft filter og veivhus filter. turbo trykk på ca 1kg Nå skjønner ikke jeg hva som kan være galt lengere, jeg mangler 600 omdreininger nå. noen som har noen gode tips? Redigert 21.April.2010 av Jarege (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ra Balder Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Turtallet du oppgir: Er det med eller uten belastning? Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post Share on other sites More sharing options...
nives Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 (redigert) Kan jo nevne en Idiotting eg selv sleit med å finne ut. Skjekk at gasswaier gir full gass på pumpen. Hadde hos meg løsnet i kontrollboks, (splint på waier)og ga mye av de samme symtomer. Redigert 21.April.2010 av nives (see edit history) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post Share on other sites More sharing options...
Jarege Svart 21.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2010 Turtallet er med belastning, når ikke det er belastning så kommer turtallet opp i over 4000. Jeg sjekket speed vieren den gir full gass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans-Petter Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 tror fremdeles det ligger på matepumpen . det er vippearmen som blir slitt, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ra Balder Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Matepumpe er mulig årsak, men det i tilfelle litt snodig at slik slitasje plutselig skal gjøre seg gjeldende etter vinteropplag? Båten gikk jo fint i fjor høst. Det er ikke noe annet du har forandret på i løpet av vinteren - skiftet drev eller propell, økt vekta på båten eller lignende? Er dette en planende båt? Hvilken fart fikk du i fjor og hvilken fart får du nå? Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ra Balder Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 (redigert) Matepumpe sjekkes ved å se på mengden som kommer i returslangen når moteren går. Kommer det fremdeles noe diesel her når motoren ikke orker mer, så fungerer matepumpa ok. Jeg tror det er større sjanse for at det er noe du ikke har fått helt tett, og at du dermed drar inn ørlitt falsk luft et sted. Redigert 21.April.2010 av Ra Balder (see edit history) Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Sjekk eksosbendet... hvor kjølevannet treffer eksosen etter turboen ... et kne-ledd med fire bolter... ofte dannes rust der og derfor restiksjoner... restriksjoner der vil øke mottrykk, som igjen vil redusere hvor mye eksos/kjølevann maskinen kan kvitte seg med... noe som kan gi redusert turtall ved belastning.. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
Jarege Svart 22.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2010 i fjor hadde jeg en fart på ca 25 knop i år klarer jeg 20 knop etter ganske lang tid. jeg har snakket med forhandler av vp og di mener dette skyldes diesel dysene, jeg skal levere dysene i dag for å se om di er defekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ra Balder Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Jeg så nå at du lenger oppe sier motoren ikke ryker ved belastning, det så jeg ikke i går, beklager. Ingen svart røyk ved full belastning betyr at det er mangel på diesel som er problemet. "Alle" andre problemer, (tung/grodd båt, feil propell, for lite luft, slitte dyser, slitt motor/lav komp, feiljustert dieselpumpe, osv osv) ville gitt svart røyk av uforbrent diesel som motoren ikke greier å forbruke. Jeg tror altså ikke helt på dyseteorien heller. Unntaket er kanskje som Divemaster sier tett eksos, men det er da vel helst kjølevannet som ruster tett i eksosbendet? Ikke eksosen? Men det er kanskje mulig. Det mest typiske problemet ved for lav dieseltilgang er naturligvis tette filter, men du har jo skiftet alle disse. Dermed gjenstår - falsk luft inn i dieselsystemet (feilmonterte filterpakninger, gjenbruk av dårlige kobberringer, samt hull i dieselrør etter for mye bøying er typiske syndere), - innsnevringer; delvis tette, flatbøyde/klemte dieselrør eller -slanger - defekt matepumpe, - defekt dieselpumpe. + + Og en ting til: Du er sikker på at du har montert rette filtere? At du ikke har montert noe med alt for liten kapasitet i forhold til det motoren trenger? Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquadoren Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Her er det kanskje en ide å prøve å suge dieselen direkte fra en ekstern kanne med diesel? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Smaapala Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Hei Du har montert ny vannavskiller. Kan det ved montering kommet gjengestry/tape inn i i røret og lage trang passasje? Smaapala Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Sjekk om det kommer skikkelig med diesel returrøret med full fart gjør det det er dieseltilførselen ok. Kontroler så rusningsturtallet på motoren skal være ca 4000RPM er det for lavt still opp turtalsregulatoren på pumpa. Kjør så med full fart og stil opp tilmålingsventilen på pumpa til du kan se litt svartrøyk av motoren skru så litt tilbake. Om du da ikke får fult turtall har du nokk for tung propell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.