Windy37GM Startet 23.April.2010 Link til dette innlegget Startet 23.April.2010 (redigert) Heisann Jeg har en kompis som skal ha seg en SeaRay 270, ca 2000 modell. Spørsmålet er hvilken motor og drev som burde passe fint i en slik? Volvo, yanmar, Mercruiser.... Merke er ett fett :-) Ønskemålet er diesel, toppfart på 30-32 knop, dvs marsjfart på 24-27 knop. Båten veier ca 3200-3500 Kg mvh Bavaria32sport Redigert 23.April.2010 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bayer Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Steyr 256, da burde han klare 33-34kn. Dette er knall motorer som kan brukes på både volvo og mercruiser drev. Er små i størrelse og meget lette. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 23.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 hva ligger Steyr 256 på i pris nye? mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
SoBo Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Har selv en Steyr 256 med bravo2x i en Bayliner 2858, knallfornøyd. 256`en veier 322 kg er på 250 hk, 500NM. Kunne jo prøve den nye Steyr 286. veier 332 kg er på 280 hk og 570NM. Bygd på samme lest (3,2 liter) ca samme mål. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Bayer Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Har ikke peiling på pris, men tror de er en del billigere enn tilsvarende volvo og yanmar hvertfall. Hør med Univa i Arendal som er hovedimportør, noen hyggligere folk skal du leite lenge etter Du kan jo google litt på Steyr, tror ikke du finner noe negativt. Jeg har ivertfall ikke funne noe og er kjempe fornøyd med min 256;-) Er foresten 270 så tung?? vet at 290 er ca.3500kg. Trodde 270 var en del lettere. Er det den smale(259) eller brede(289) utgaven? Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 SeaRay 275, 2003 modell, ble levert med KAD300 som standard diesel. Den båten veide 3300-3500 kg. Tror den gjorde omkring 35 knop med den motoren. Vet ikke hvordan denne er sammenlignet med SeaRay 270, men du må ha en med nok dreiemoment i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 (redigert) Kunne jo prøve den nye Steyr 286. veier 332 kg er på 280 hk og 570NM. Bygd på samme lest (3,2 liter) ca samme mål. Da har den tilsvarend ytelsestall som KAD 300 fra VP. Den ga 285 hk og 575 nm. Men Steyr yter sin 570 nm ved 2400 rpm mot 3400 rpm på Volvo. I tillegg veier Steyr 200 kg mindre. Maks hk ytes ved ca likt turtall, 3800 rpm på begge. Så Steyr 286 bør faktisk være et meget godt alternativ sammen med Bravo 2x eller Bravo 3x drev. Redigert 23.April.2010 av hermansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bayer Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Noen som foresten vet hva forskjellen er på Steyr 256, 286 og 306 utenom effekten selvsagt??? alle mål og volum er jo like... ser turboen på 286 og 306 er ulik 256. men ellers ser jeg ingen forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Er nok en annen software i ECU`en. Kan nok også være andre dysespisser. Dette er jo en pumpedysemotor der "pumpene" er styrt av en Control soleniod. Denne soleniden er igjen styrt av ECU`en. Mulig også da med dette høyere ladetrykk. ( Univa i Arendal vet) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Bayer Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Ja det må jo være noe sånt, hadde det bare vært software så hadde vell chippìng av disse motorene vært mer utbredt. Har ikke sett eller hørt om noen som kan gjøre dette med steyr sine marine dieselèr... Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 (redigert) Hadde en runde i fjord, der jeg prøvde å få noen til å software oppgradere min Steyr 256. Kom ikke i mål noen plass. Mulig hovedimportøren vet. Når det gjelder drev er bravo 2x mye mindre plaget med varmgang enn bravo3x Redigert 23.April.2010 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Bayer Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Jeg har bravo3 bensin drev, har funket utmerket i 6 år no med Steyren. Det forholdsvis lave dreiemomentet er årsaken til at jeg ikke er så bekymret for varmgang, er samme moment som den gamle MPI bensinmotoren som sto i når båten var ny, men kommer til å montere drevdusj bare for å være på den helt sikre siden;-) Men jeg kjører selvfølgelig med måte, ikke gassen brutalt rett i bånn og sånt... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Noen som foresten vet hva forskjellen er på Steyr 256, 286 og 306 utenom effekten selvsagt??? alle mål og volum er jo like... ser turboen på 286 og 306 er ulik 256. men ellers ser jeg ingen forskjell. Jeg har to Steyr 236 og kan ikke klage på motorene. Men jeg ville uansett hørt med andre båter med en 256 i. Windy 7800 gjør 37 knop med en Steyr 256 men denne båten er jo mye lettere enn en Searay. Det burde være andre slike båter med samme motor, sjekk de først om det er stor nok motor for ferielastet båt. Jeg mener at en av de to større modellene kun kan benyttes på vannjet, men hør med Univa for dette. Det er forskjeller på motorene både med tanke på kjøling, brist i vippearmer og annet. Igjen, det er Univa som sitter med svarene, der får du god service iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 (redigert) Jeg mener at en av de to større modellene kun kan benyttes på vannjet, men hør med Univa for dette. Har også sett dette....tidligere stod det å lese på Steyr sine sider at 306 kun var for vannjett, men fant det ikke nå. Ville også vurdert Mercruiser 4,2 liter med 300 evt 350 HK om det er plass til denne. Den er noe lengre enn f.eks Steyr. Antar at det har vært mercruiser i båten før?? Da er det selvsagt lettere å fortsette med Merc drev, mindre behov for ombygging da. Hvilken Sea Ray 270 er det snakk om, den kommer i to versjoner med forskjellig bredde. Hadde selv en Steyr 246 i en Sea Ray 240, denne gjorde 34 knop med økonomisk marsj på 28 knop. Redigert 23.April.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
ibizafan Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 STEYR 286 MED VOLVO ELLER MERCRUISER DREV Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
ibizafan Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 STEYR 286 MED VOLVO ELLER MERCRUISER DREV Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
ibizafan Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 STEYR 286 MED VOLVO ELLER MERCRUISER DREV Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
ibizafan Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 STEYR 286 MED VOLVO ELLER MERCRUISER DREV Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
SoBo Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Skal man kjøpe komplett motor og drev, selges bare nye motorer(andre motorer enn volvo , mercruiser og yanmar) med mercruiser drev. Volvo selger ikke drev i "løs "vekt. Man må da skaffe dette selv brukt, eller nytt gjennom andre kanaler. Uansett, tror volvo er et bedre drev. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.