Jump to content

Yamaha F100D - Utføre service selv og tilt indikator


MasterFinn

Recommended Posts

Hei, skal utføre service selv på min Yamaha F100D (2007 modell) og trenger noen råd tips.

 

Har notert meg at følgende bør gjøres:

- Skifte oljefilter

- Skifte bensinfilter

- Skifte tennplugger

- Skifte motorolje

- Skifte gearolje (og pakninger til skruer)

 

Hva med smøring? Hvor og hva slags smøring (fett) skal benyttes?

Har sett i butikken et sett med "Quicksilver 2-4-c" som inneholder fett og fettpresse. Noen som vet hvordan denne benyttes?

 

Har også en tiltindikator som ikke fungerer (viser at motoren alltid er 'nede'). Noen tips (gjerne tegning eller bilde) på hva og hvor jeg bør sjekke/smøre?

 

På forhånd takk,

MasterFinn

Redigert av MasterFinn (see edit history)
Link to post

Hvor det er smørenippler der skal grease på, er EP-2 fint å bruke

 

Tilten kan du jo ta ut instrumentet fra dashbordet og og sjekke for løse koblinger fra den og helt bak til føleren.

Kan nok sikkert også måle tilgangspunkter, om der kommer signal helt frem, Hvis ikke kan sikkert føler måles, er ikke den så måle instrumentet.

Hvordan måle får andre kappable kandidater si, for der er ikke jeg stødig.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

Takker for svar så langt!

 

Tilt-indikatoren "kommer og går" litt. Tror ikke det er noe løst ved selve instrumentet, men at det er en giver eller tilsvarende som bør smøres/kontrolleres. Problemet er at jeg ikke vet hvor den sitter...

 

Hvis jeg tilter motoren opp og ned 20-30 ganger, så begynner indikatoren å virke "litt" (dvs. den viser noen få streker - ikke fullt utslag).

 

MasterFinn

Link to post
Hvor det er smørenippler der skal grease på, er EP-2 fint å bruke
Obs! Ikke sikkert det er egnet selv om det er EP 2

fettet som brukes må/skal være motstandsdyktig mot saltvann.

 

er også diskutert her

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

hmm tar jeg feil... mener det er ep2 vi bruker på triplex på alle våre produkter vi lager, hvis jeg ikke mixer og der er ep2 vi bruker så er motstandsdyktig mot saltvann. Tåler høyt komprimert trykk men ikke høyhastighet.

 

edit: slik http://www.qclubricants.com/aeroshell/alvaniaep2.htm bruker massevis av ved montering. Bruker det på produktene våre helt oppi 700tonn maks arbeidsvekt under slike arbidsforhold http://translate.google.no/translate?js=y&...=auto&tl=no

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

Det er nok ikke umulig at langt de fleste fettyper som tåler saltvann er EP2 godkjendte.

men det er ikke alle EP2 godkjente fett som tåler saltvann.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 5 uker senere...

Takker for svar så langt!

 

Tilt-indikatoren "kommer og går" litt. Tror ikke det er noe løst ved selve instrumentet, men at det er en giver eller tilsvarende som bør smøres/kontrolleres. Problemet er at jeg ikke vet hvor den sitter...

 

Hvis jeg tilter motoren opp og ned 20-30 ganger, så begynner indikatoren å virke "litt" (dvs. den viser noen få streker - ikke fullt utslag).

 

MasterFinn

 

Fikk ut båten i dag, og har samme problem. Yamaha F150, 2008 modell, montert på en Yamarin 64DC. Tiltindikatoren virker ikke, men var helt fin når jeg satte båten på land i fjor. Tar gjerne i mot tips...!

 

 

-Jørn

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...