MasterFinn Startet 23.April.2010 Link til dette innlegget Startet 23.April.2010 (redigert) Hei, skal utføre service selv på min Yamaha F100D (2007 modell) og trenger noen råd tips. Har notert meg at følgende bør gjøres: - Skifte oljefilter - Skifte bensinfilter - Skifte tennplugger - Skifte motorolje - Skifte gearolje (og pakninger til skruer) Hva med smøring? Hvor og hva slags smøring (fett) skal benyttes? Har sett i butikken et sett med "Quicksilver 2-4-c" som inneholder fett og fettpresse. Noen som vet hvordan denne benyttes? Har også en tiltindikator som ikke fungerer (viser at motoren alltid er 'nede'). Noen tips (gjerne tegning eller bilde) på hva og hvor jeg bør sjekke/smøre? På forhånd takk, MasterFinn Redigert 23.April.2010 av MasterFinn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gromling70 Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 http://www.youtube.com/watch?v=JgX1Q6bkVoA...feature=related <----- Service på lower unit. <----- Grising av komponeter Smør alle bevegelige deler og ellers der det er smørenippler. Skru av propellen og rengjør akselen, smør den på nytt. Husk å feste splinten igjen. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 (redigert) Hvor det er smørenippler der skal grease på, er EP-2 fint å bruke Tilten kan du jo ta ut instrumentet fra dashbordet og og sjekke for løse koblinger fra den og helt bak til føleren. Kan nok sikkert også måle tilgangspunkter, om der kommer signal helt frem, Hvis ikke kan sikkert føler måles, er ikke den så måle instrumentet. Hvordan måle får andre kappable kandidater si, for der er ikke jeg stødig. Redigert 23.April.2010 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
MasterFinn Svart 23.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Takker for svar så langt! Tilt-indikatoren "kommer og går" litt. Tror ikke det er noe løst ved selve instrumentet, men at det er en giver eller tilsvarende som bør smøres/kontrolleres. Problemet er at jeg ikke vet hvor den sitter... Hvis jeg tilter motoren opp og ned 20-30 ganger, så begynner indikatoren å virke "litt" (dvs. den viser noen få streker - ikke fullt utslag). MasterFinn Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 (redigert) Trim sender. Let her i området: Hvis ikke du finner den i senter av braketten er den enten på styrbord side eller så er den på babord side. Den er ikke vanskelig å finne. Redigert 23.April.2010 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
terron Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Hadde nesten slik motor selv, men det var en 2005 modell - på motorbraketten er det zinkanoder som må byttes, mener også at det sitter et par tre små zinkplugganoder inn i motorblokka - sjett i hverfall opp dette siste! Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Hvor det er smørenippler der skal grease på, er EP-2 fint å brukeObs! Ikke sikkert det er egnet selv om det er EP 2fettet som brukes må/skal være motstandsdyktig mot saltvann. er også diskutert her Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
KenBjork Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 (redigert) hmm tar jeg feil... mener det er ep2 vi bruker på triplex på alle våre produkter vi lager, hvis jeg ikke mixer og der er ep2 vi bruker så er motstandsdyktig mot saltvann. Tåler høyt komprimert trykk men ikke høyhastighet. edit: slik http://www.qclubricants.com/aeroshell/alvaniaep2.htm bruker massevis av ved montering. Bruker det på produktene våre helt oppi 700tonn maks arbeidsvekt under slike arbidsforhold http://translate.google.no/translate?js=y&...=auto&tl=no Redigert 24.April.2010 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Daffy Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Det er nok ikke umulig at langt de fleste fettyper som tåler saltvann er EP2 godkjendte. men det er ikke alle EP2 godkjente fett som tåler saltvann. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
hawthorne Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 Takker for svar så langt! Tilt-indikatoren "kommer og går" litt. Tror ikke det er noe løst ved selve instrumentet, men at det er en giver eller tilsvarende som bør smøres/kontrolleres. Problemet er at jeg ikke vet hvor den sitter... Hvis jeg tilter motoren opp og ned 20-30 ganger, så begynner indikatoren å virke "litt" (dvs. den viser noen få streker - ikke fullt utslag). MasterFinn Fikk ut båten i dag, og har samme problem. Yamaha F150, 2008 modell, montert på en Yamarin 64DC. Tiltindikatoren virker ikke, men var helt fin når jeg satte båten på land i fjor. Tar gjerne i mot tips...! -Jørn Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.