Jump to content

Coronet 32, lyddemping av motorrom

Coronet 440hk

Recommended Posts

For mange år siden skrøt jeg på meg fjordens stilleste snekke. Jeg brukte gummimatter med en kjerne av bly. Disse er meget tunge og isolerer godt mot platestøy. Jeg limte disse først på alle felter som kunne tenkes å vibrere. Utenpå limte jeg støyabsorbenter. Jeg brukte 30 mm Porolon. Det er viktig å tette alle åpninger der lyden kan komme ut, f eks gjennomføringer til ledninger. Motorlokket må ligge godt an. Jeg limte på en gummilist der lokket traff kassen. I tillegg monterte jeg lukelåser som presset motorlokket ned. Resultatet ble meget bra. Man kunne nå føre en samtale uten å skrike til hverandre. I ditt tilfelle ville jeg forhørt meg om kanskje 50 mm plater er det riktige.

Noget af det mest effektive jeg er stødt på er kombinationen af "blyplade" og isolering. Jeg har netop brugt sådan noget her:

white_faced.jpg

Det består af flere lag og er ekstremt effektivt, men det koster også en del mere end det normale :eek: - men hey, kun det bedste er jo godt nok til ens projekt :cheers:

Bestilte det i UK - da det var umuligt at skaffe i Danmark.

Hilsen

Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere prosjekter Prosjekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT

ja, ja - jeg kommer fra Danmark.:glimter: skilsoboats på youtube

Hvor mye plass er det i motorrommet?

Den dempingen jeg har hatt mest effekt med, er dobbelt luke. Har ikke funnet noe som slår det. Monterte en luke/lem ca 7-8 cm under den originale luka. Lå bare oppå et par kantlekter. Begge lukene hadde lydisoileringsmatter. Ikke tykke engang.

Den innerste luka/lemmen var litt tungvint, men du verden så effektivt.

Sammen hvor tykke matter jeg prøvde ble det ikke bra nok.

:smiley:

Men altså, jeg handler på Biltema og er stolt av det :yesnod::flag:

Men så har ikke jeg sånn der maritim kusma heller...

De som har kusma blir hovne, det smitter, og jeg holder meg helst unna slike :seeya:

Hva er maritim kusma?

:lol::lol: Forklaringa var linja under. :sailing:

Noen blir så "hovne" vet du, når det snakkes om Biltema og de lavpannede lavbudsjettfolka som handler sånne steder, og hoven blir man når man har kusma :lol: Det var nok bare et mildt sarkastisk uttrykk fra min side :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...