chr18 Startet 26.April.2010 Del på Facebook Startet 26.April.2010 Hei, har en utenbordsmotor til båten min, en mercury 50hk. rundt 94-95mod. trur jeg, rekke 3. problemet er "bare" det at den gik til h... forrige sesong. Den stoppet plutselig, og ville ikke starte igjen, delte toppen og blokka, så da at noe var alvorlig galt med ene stempelet, så delte blokka og stempler og aksling fra hverandre, når allt var fra hverandre, så kunne jeg se at ene stempelet manglet en god del, skal prøve å forklare: om man tenker seg at stempelet er 10cm i diameter, så kan man tenker seg at man tegner en ring på det, ca 0,5cm inn fra kanten, så tar man av den ytterste biten, 2-3mm neddover, dette er det som mangler på selve stempelet, delene fant jeg inni sylinderen. Sylinderveggen tok skade i toppen, ser ut som det er to biter som har knekt av fra selve veggen(sylinder foringen?), så denne delen av sylinderen har nå tp hakk som den ikke skal ha. Noen som har noen mening om dette kan fikses, eventuelt hvor? eller er dette så omfattende og dyrt arbeid at det er like godt å kjøpe en ny motor? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Klart det kan fikses men om det løner seg er en annen sak. Det er tørre foringer i de fleste påhengsmotorer og amerikanerene har tradiskon for og støpe disse inn i bokken. I så fall må den gamle foringen borres ut til et mål litt under målet på den nye som da krympes inn. Detetter må portene i foringen åpnes. Har du en dreibenk med litt størelse, en bakskive og en stor borhake kan du borre i denn, så må du ha en fres for og ta opp portene. Skal du få dette utført på et verkstede er det nokk like billig og kjøpe ny motor. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Det er vel avhengig av hvor store hakkene i sylinderforingen er... Kan være det holder å bore opp 0,25 og sette inn ett nytt overdimensjonert stempel. Det er i hvert fall litt enklere enn å bytte foring.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
FjordHT Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Snakker vi om skikkelige hakk, eller snakker vi om "bare riper"? Har vært borti mange som har honet sylindre og satt på nytt stempel og fjærer, motor har fungert helt fint men kanskje mistet noen få % ytelse. Utbedringen blir da såpass "rimelig" og fortsatt holdbar at det kan være lønnsomt. Å bytte sylinderforing er som regel dyrt. Å borre opp 0,2 og sette på overdim stempel går på mange, men ikke hvis det er nikasil belegg. vet ikke om det er brukt på påhengere? Tror vi vil se bilder hær. Håper det ornder seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.