stigbåt Startet 26.April.2010 Link til dette innlegget Startet 26.April.2010 Har en klassisk GH 14 landstedsbåt med 30 hk. Skal bytte ut motoren, og lurer på om disse båtene tåler en 2-takts 40 eller 50 hester. Noen med erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Som jeg vet så er det 2 typer av gh14, en på 180kg (Maks motor 20hk) og en på 300 kg (maks motor 30hk) Siden du ikke nevner annet enn at den har 30hk idag går jeg utfra t det er den kraftigste typen du har. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
ivar Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Hadde 40hk Yamaha 3syl på vår. Det tålte den helt greit, var også dekk/vindskjerm. Hadde på en propell som ga bra aks, så båten klarte å dra opp 2 på vannski. Og fikk en toppfart på 28-29 knop, som etter min mening holder på det skroget, mer enn det og båten begynner å overplane. (Men det var sikkert ekstra merkbart iom at vi hadde dekk/vindskjerm + styreposisjon foran.) Hjelper sikkert med powertrim på motoren, men det gir jo ekstra vekt. En annen stor fordel med 40hk var muligheten til å marsje lett og uanstrengt og med et behagelig lydnivå i 20-26 knop. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
stigbåt Svart 26.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Jeg har den klassiske GH 14 deluxe. Ca 85 modell. Den veier nok ca 180 Kg. Den er fra fabrikk godkjent med 30 hk hvis det er montert styrekonsoll. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Vår var vel 77 modell, oppgitt til 160kg tomvekt. Den var også oppgitt til maks 30hk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hebbe Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Hadde en kammerat med 40 hk Yamaha den gang jeg var ung, båten fungerte greit med denne i allefall. Husker vi prøvde en 50 hk på den også men mener å huske at den da ble "vinglete" å kjøre med. Må vel legge til at det den gang fantes bare en fart og det var "av" eller "på." Enten kjørte vi (på) eller så lå vi stille (av). Alderen på oss gutta var vel 15-16 år den gang, var vel først senere vi fant ut at det gikk ann å regulere gassen slik at det ikke gikk på full pupp hele tiden...... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Benji Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Har det for meg att Yamaha på Vinterbro var "agent" for disse båtene (ligger noe langt baki her om det) kansje hvert å ta en tlf dit å høre hva som er maks tillatt HK. En ting å tenke på her er vel hva som er lovelig maks motor, hva som går er jo noe annet. Vil tro at man kan problemer med ett ev forsikringsoppgjør, eller ved voldet skade på andres båt om motoren er større en maks tillatt. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.