Jump to content

Hvor stor motor på GH 14

stigbåt

Recommended Posts

Hadde 40hk Yamaha 3syl på vår. Det tålte den helt greit, var også dekk/vindskjerm. Hadde på en propell som ga bra aks, så båten klarte å dra opp 2 på vannski.

Og fikk en toppfart på 28-29 knop, som etter min mening holder på det skroget, mer enn det og båten begynner å overplane.

(Men det var sikkert ekstra merkbart iom at vi hadde dekk/vindskjerm + styreposisjon foran.)

Hjelper sikkert med powertrim på motoren, men det gir jo ekstra vekt.

En annen stor fordel med 40hk var muligheten til å marsje lett og uanstrengt og med et behagelig lydnivå i 20-26 knop.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hadde en kammerat med 40 hk Yamaha den gang jeg var ung, båten fungerte greit med denne i allefall. Husker vi prøvde en 50 hk på den også men mener å huske at den da ble "vinglete" å kjøre med. Må vel legge til at det den gang fantes bare en fart og det var "av" eller "på." Enten kjørte vi (på) eller så lå vi stille (av). Alderen på oss gutta var vel 15-16 år den gang, var vel først senere vi fant ut at det gikk ann å regulere gassen slik at det ikke gikk på full pupp hele tiden......

Båten har sin faste plass i hagen.......

Har det for meg att Yamaha på Vinterbro var "agent" for disse båtene (ligger noe langt baki her om det) kansje hvert å ta en tlf dit å høre hva som er maks tillatt HK.

En ting å tenke på her er vel hva som er lovelig maks motor, hva som går er jo noe annet.

Vil tro at man kan problemer med ett ev forsikringsoppgjør, eller ved voldet skade på andres båt om motoren er større en maks tillatt.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...