Jump to content

Overhaling av Zenith forgasser på Marna R1, 1960. Tips?

thomi

Recommended Posts

Hei

Jeg har en gammel Zenith forgasser på min Marna R1 motor (1960). Jeg holder på å gjør den ren og skal legge på nye pakninger. Men jeg serat tomgangsskruen, som er av messing, har blitt noe ødelagt. Dvs. at hodet på skruen er såpass dårlig at jeg klarer ikke skru på den med et skrujern. Har noen tips ti hva jeg kan gjøre for å fkse den? Lurte på om det gikk an å lodde på et nytt hode? (Kan messing loddes?)

mvh

Thomas

Er annleggsflatene rette og plane, og du har ny pakning skal det ikke være nødvendig. Men de fleste pakningssementer tåler kjemikalier bra. Vær sikker på at de tåler litt temperatur, da forgasseren skal skrus på en varm manifoild. Er det en Zenith 24-T-2 du har?

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

I selve forgasser.. men jeg tog den fra hverandre igjen og ga den nytt pakningsstoff... skal få et halvt døgn til å sette seg. Kjøpte også ny pakningsmasse (gul) hos BilExtra... Denne var visstnok den eneste som tålte bensin og varme... krysser fingrene for at den duger... Men hvor viktig er denne tomgangsskruen for å få start på motoren? Jeg klarer ikke skru den rundt for å stille den... (Noen som har en tomgansskrue til Zenith forgasser liggende???)

Eneste jeg vet er at den er ca 1 1/2 omdreining skrudd ut ...

Tomgangsskruen er kun gjeldende hvis motoren går på tomgang. Så lenge du gir gass når du skal starte motoren skal den ikke ha noen innvirkning. Forøvrig ligger det en komplett manual til forgasseren din her. Her finner du ut hvordan forgasseren virker, hvordan den skal justeres og hvordan man kan vedlikeholde den. Les den nøye før du fortsjetter :yesnod:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Interessant lesning.. stod litt mer der enn det gjør i Marna bruksanvisningen. Men igår etter å ha lagt på den nye pakningen så startet motoren som en drøm og gikk veldig fint. Virket som den fungerte usedvanlig bra på tomgang, har enda ikke fått testet full pinne... Skal ta den ut på fjorden idag... håper nå problemene er lagt til siden og vi kan bruke den flittig i sommer:D

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...