thomi Startet 26.April.2010 Link til dette innlegget Startet 26.April.2010 Hei Jeg har en gammel Zenith forgasser på min Marna R1 motor (1960). Jeg holder på å gjør den ren og skal legge på nye pakninger. Men jeg serat tomgangsskruen, som er av messing, har blitt noe ødelagt. Dvs. at hodet på skruen er såpass dårlig at jeg klarer ikke skru på den med et skrujern. Har noen tips ti hva jeg kan gjøre for å fkse den? Lurte på om det gikk an å lodde på et nytt hode? (Kan messing loddes?) mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 (redigert) Messing kan loddes, men du kan også bruke baufil og lage nytt spor for skrutrekker når du har fått ut skruen:smiley: Redigert 26.April.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
thomi Svart 27.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Jeg tør ikke lage dypere spor i skruen da jeg er redd for at hele hodet ryker... vil nok prøve å forsøke med en liten lodde operasjon:) Noen som har noe erfaring med å bruke pakningsstoff i tillegg til normal pakning på en forgasser? Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Er annleggsflatene rette og plane, og du har ny pakning skal det ikke være nødvendig. Men de fleste pakningssementer tåler kjemikalier bra. Vær sikker på at de tåler litt temperatur, da forgasseren skal skrus på en varm manifoild. Er det en Zenith 24-T-2 du har? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
thomi Svart 27.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Ja tror det er en 24 T-2 forgasser. Får pakning imorgen.. Prøve å se om jeg får det tett uten pakningsstoff. Sitér dette innlegget Link to post
thomi Svart 29.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 HJELP! Kjøpte pakningsstoff fra clas ohlson som skulle tåle bensin og varme... forgasseren holdt tett de første 5 min.. men så begynte den å lekke som en sil...:( noen som vet om det er noen i stavanger området som kan overhale en forgasser? Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Synd du bor så langt unna, hvis ikke skulle jeg fiksa ho for deg Men hvor lekker ho? er det mellom forgasser og motor? Eller lekker selve forgasseren? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
thomi Svart 30.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 I selve forgasser.. men jeg tog den fra hverandre igjen og ga den nytt pakningsstoff... skal få et halvt døgn til å sette seg. Kjøpte også ny pakningsmasse (gul) hos BilExtra... Denne var visstnok den eneste som tålte bensin og varme... krysser fingrene for at den duger... Men hvor viktig er denne tomgangsskruen for å få start på motoren? Jeg klarer ikke skru den rundt for å stille den... (Noen som har en tomgansskrue til Zenith forgasser liggende???) Eneste jeg vet er at den er ca 1 1/2 omdreining skrudd ut ... Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Tomgangsskruen er kun gjeldende hvis motoren går på tomgang. Så lenge du gir gass når du skal starte motoren skal den ikke ha noen innvirkning. Forøvrig ligger det en komplett manual til forgasseren din her. Her finner du ut hvordan forgasseren virker, hvordan den skal justeres og hvordan man kan vedlikeholde den. Les den nøye før du fortsjetter Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
thomi Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Interessant lesning.. stod litt mer der enn det gjør i Marna bruksanvisningen. Men igår etter å ha lagt på den nye pakningen så startet motoren som en drøm og gikk veldig fint. Virket som den fungerte usedvanlig bra på tomgang, har enda ikke fått testet full pinne... Skal ta den ut på fjorden idag... håper nå problemene er lagt til siden og vi kan bruke den flittig i sommer:D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.