Jump to content

Kaustisk soda og tapetklister mot gammelt bunnstoff?


jensemann2

Recommended Posts

Hørte om dette tipset en dag, jeg har pusset en god del , men tenkte likegreit å teste dette med kaustisk soda for å få av alt slik at jeg kan helmale med 2-komp grunning istedenfor å flekke overalt. Tar denne superblandingen alt bunnstoffet??

 

Og hvor selger de det omtalte tapetklisteret? Er det i pulverform?

Link to post
Share on other sites

Om den tar alt vet jeg ikke, men den fungerte godt på en eldre jolle jeg pusset opp. Men jeg vet ikke noen om hva slags bunnstoff som var på den.

 

Tapetklister kjøper du hos en fargehandlere, eller andre steder de selger tapet. Og ja, det er pulverform. Jeg blandet ut limet og tilsatte kaustisk i rikelige mengder. Smurte på med rull. Jeg var så heldig at jeg kunne snu jolla. Spylte av med høytrykk. Måtte ta to, tre runder.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

jeg testet dette i dag, fungerte ikke i det hele tatt. totalt mislykket. brukte 3 liter vann, 1 kg kaustisk og 3/3 pakke tapetklister. lot det sitte på i 1 1/2 time. Ikke så mye som en prikk bunnstoff kom av, men det ble kanskje litt mykere å skrape (minimalt) . Så prøvde jeg noe interessant, tok jotun tynner nr 10 på en fille, og dro over bunnstoffet. Da rant det rett av. Men det ble noe klin da, veldig blått. Må tørke over 6-7 ganger med ny fille før det blir rent..

Kanskje trikset er skrape av det som går, så ta restene med tynner og fille? Evt pusse..

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg fjernet alt bunnstoff for ett par år siden på en Saga 24, og da brukte jeg

en type maling og lakkfjerner som heter Duxola.

Dette fungerte meget bra. Penslet på, ventet i 20-30 min, så var det bare å skrape av.

Pass bare på at middelet ikke tørker, da blir det sten hardt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er nysgjerrig på dette, hva i all verden forklaringen kan være på at noen sier det fungerer som bare det. Som jeg skrev endte jeg opp med å blande en mettet løsning med kaustisk soda, enda funket det ikke. Ikke engang på sprayboksmaling fra Biltema.

Antar at det må være en naturlig forklaring på mysteriet.... :ghost:

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt denne blandingen med 1 del kaustisk soda, 2 deler vann og 1 pakke tapetklister. Jeg brukte en halv kilo med kaustisk soda og 1 liter vann og en pakke tapetklister. Dette la jeg på med en gammel malerrull. Det var en blanding som var nesten som maling i konsistens. Jeg lot det sitte på i ca 1 time. Brukte 2 slike blandinger. Så tok jeg høytrykkspyleren fatt, Ble litt motløs da det ikke hendte noe på første runden rundt båten(Tresfjord29AC). På andre og tredje runde derimot rant det store mengder bunnstoff av. Tok tilsammen 4 runder med høytrykkspyleren fo å forsikre meg om at skroget var rent og uten rester av blandingen. Jeg måtte skrape på et par gjenstridige flekker. Så grunnet jeg med primer og la på bunnstoff.

Litt rart å lese at flere ikke "fikk dette til å virke"

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at mange ikke lykkes med å fjerne bunnstoff med kausisk soda, kommer kanskje av innholdet i bunnstoffet som er benyttet. Mange merker har sikkert mye felles innhold, men det kan jo kanskje være forskjeld mellom kobberstoff, selvpolerende samt hardt bunnstoff.

Tidligere har jeg lutet mange møbler med kausisk soda, vann og tapetkliser. Men jeg fannt fort ut det hele gikk mye lettere hvis jeg la på plastik utenpå

der hvor jeg hadde klint på kausisk soda. Dette hindret at det kom til noe særlig luft noe som gjorde hele operasjonen mye mere effektiv.

Noe annet jeg lærte meg når jeg drev og lutet møbler, hvar at kausisk soda ikke funket på syntetisk og vannbasert maling. Så her ligger kanskje noe av forklaringen til de av dere som ikke får dette til å virke.

Link to post
Share on other sites

Eg brukte kaustisk soda og vatn, uten tapetklisteret som sikkert blir brukt for konsistensen. Brukte malingsrulle og smurte på. Venta litt og brukte turbodyse på høytrykkspyleren. Bunnsmøringa kom rett av. Men bruk hansker og ansiktsbeskyttelse ved spyling, svir litt det stoffet.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Hei

Testet Duxola malingsfjerner idag og det virket bra på min alu båt, måtte ta to runder men det meste ble borte.

 

Før over vannlinje

img_1418.jpg

etter

img_1421.jpg

Før under vannlinje

img_1415.jpg

Etter

img_1420.jpg

 

Farge ble sittende igjen etter bunnstoff/primer men gikk veldig greit å få av.

Det er jo ganske dyrt for den malingsfjernern men synes det er verd det, sparer mye tid.

 

JMS

Link to post
Share on other sites

De gangene jeg har fjernet gammelt bunnstoff fra tidligere båter, har jeg opplevet at kun høytrykksspyler funker greit. Man må gå et par ganger rundt båten før det starter å flasse av, men andre, tredje og fjerde gangen løsner det mer og mer.... Når vannet får tak under gammel morro, flyr det gjerne av store flak.

(snakker her om saktegående båter med mange års uttallige lag med bunnstoff av ymse slag)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...