Jump to content

Rødfarget propell

sera

Recommended Posts

Det kommer litt an på hvilken belastning denne propellen utsettes for.

Hadde selv lignende tilfelle for noen år siden. Fagmann på propeller anbefalte på det sterkeste å bytte den ut.

Hos meg var der 180 Hk. som skulle flytte 3-4 tonn i 20 knop ++.

Båten før denne, en snekke hadde samme problem. Her brukte vi propellen i flere år etter dette ble oppdaget.

Til slutt falt det større biter av denne ved minimal mekanisk belastning.

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

:nonod:

Du må sjekke at hylserøret og stevnlager har forbindelse med "jord" dvs. minuspolen på batteriet. Noe feil hos deg. Ikke nok bare å skifte akselsink. Rødfargen betyr at propellen ofrer sink og kommer ikke av seg selv. Fikk også rødfarget propell, men oppdaget at hylserør og stevnlager ikke hadde forbindelse med gods (er minus). Sjekk også om rorstammen har forbindelse med minus.

Redigert av Haba (see edit history)

Klart propellen ofrer sink når anoden er borte.... Vi må vite når båten var på land sist å fikk sink sist, bunnforhold osv.

Det er ikkje sikkert det er strøm i båten en gang.

Men er propellen blitt slik så kan det være skummelt. En bekjent fikk eit propellblad med eit smell opp i skroget rett over propell. Heldigvis var han ikkje langt fra land og fikk slep. Kunne ikkje kjøre med kast i alt som det blei då...og båten tok inn vann pga knuseskaden av bladet....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Klart propellen ofrer sink når anoden er borte.... Vi må vite når båten var på land sist å fikk sink sist, bunnforhold osv.

Det er ikkje sikkert det er strøm i båten en gang.

Men er propellen blitt slik så kan det være skummelt.

Det er svært viktig at en i tillegg til å fornye propell/akselsinken også sjekker og forvisser seg om "jordingene" som nevnt er i orden. Er temmelig sikker på at det også finnes noe muffens der.

Båten var på land mai-09,da vart det sett på ny sink på propellmutteren, den gamle hadde nok holdt ett år til,men jeg vagte å sette på ny.

Siden sinkskruen også er borte tror jeg at hele greien har skrudd seg av.

Bunnforholda på båtplassen er sand.

Har som sagt ligget på sjøen i vinter, saman med 10-15 andre båter, samtlige har hatt varme dvs. landstøm.

Jeg har hørt eksperter si at propellanlegg IKKE skal ha jord, men alle sier jo forskjellig... På min båt har hverken aksling eller hylse forbindelse med jord. Leste bl.a her på baatplassen at det er en stor fordel at akslingen ikke har kontakt med motor/gods og da må vel det samme gjelde hylsa, siden den er i kontakt med akslingen via lager??

:smiley:

"Jeg har hørt eksperter si at propellanlegg IKKE skal ha jord, men alle sier jo forskjellig... På min båt har hverken aksling eller hylse forbindelse med jord. Leste bl.a her på baatplassen at det er en stor fordel at akslingen ikke har kontakt med motor/gods og da må vel det samme gjelde hylsa, siden den er i kontakt med akslingen via lager??"

Jeg ser hva jeg ser og vet hva jeg vet, men kanskje bør en vel holde seg fra å gi i råd, selv det er ut fra erfaringer. De fleste gjør som de vil likevel. Den som eier problemet bestemmer.

Hvis jeg var deg ville jeg slipt hele propellen blank, først med medium (f.eks. 80) deretter fint (eks. 150) papir og eksentersliper e.l. Hvis du får bort missfargingen tror jeg ikke den er varig skadet. Da ser du også om du har noen skumle bruddanvisninger. Har du mindre riper kan du slipe dem bort, er det dypere sprekker bør de sveises av en som har sveiset propeller før. Blir du kvitt alle bruddanvisninger er du rimelig sikker :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...