sera Startet 27.April.2010 Link til dette innlegget Startet 27.April.2010 Tok båten på land i dag. Sinkanoden på propellmutteren var borte vekk, og propellen var rødfarget. Mener jeg såg noen bilder i en tråd på BP en gang som viste propeller som var rødfarget etter at de var galvanisk angrepet. jeg vet ikke hvor alvorlig dette kan være og hva jeg kan pusse den med for å fjerne denne rødfargen Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 (redigert) Det kommer litt an på hvilken belastning denne propellen utsettes for. Hadde selv lignende tilfelle for noen år siden. Fagmann på propeller anbefalte på det sterkeste å bytte den ut. Hos meg var der 180 Hk. som skulle flytte 3-4 tonn i 20 knop ++. Båten før denne, en snekke hadde samme problem. Her brukte vi propellen i flere år etter dette ble oppdaget. Til slutt falt det større biter av denne ved minimal mekanisk belastning. Redigert 28.April.2010 av 880 (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
MajorAndy Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Sådan så min ud lige efter af en af vingerne var brækket af på grund af "dezincification" Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 For meg ser det ut til at du har hatt en bruddanvisning(skade/tæring) i nedkant av bladet, hvor det har arbeidet seg innover en sprekk i halve propellvingen (ser ut som årringer). Deretter har resten røket i "en smell". Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
index Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 jeg vet ikke hvor alvorlig dette kan være og hva jeg kan pusse den med for å fjerne denne rødfargen Denne rødfargen klarer du nok ikke å fjerne. Eneste måten å fjerne den på er å bytte propell... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
skaretv Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Det er nok sant som index sier. Messing er en kobber/sink legering. Når sinkanoden er borte, tæres sinken i messingen, og du står igjen med en rød kobberpropell. Kobber er et mekanisk svakt metall og brekker lett. Denne prosessen kan dessverre ikke revereres. Hå en god båtsommer Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 (redigert) Du må sjekke at hylserøret og stevnlager har forbindelse med "jord" dvs. minuspolen på batteriet. Noe feil hos deg. Ikke nok bare å skifte akselsink. Rødfargen betyr at propellen ofrer sink og kommer ikke av seg selv. Fikk også rødfarget propell, men oppdaget at hylserør og stevnlager ikke hadde forbindelse med gods (er minus). Sjekk også om rorstammen har forbindelse med minus. Redigert 28.April.2010 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Klart propellen ofrer sink når anoden er borte.... Vi må vite når båten var på land sist å fikk sink sist, bunnforhold osv. Det er ikkje sikkert det er strøm i båten en gang. Men er propellen blitt slik så kan det være skummelt. En bekjent fikk eit propellblad med eit smell opp i skroget rett over propell. Heldigvis var han ikkje langt fra land og fikk slep. Kunne ikkje kjøre med kast i alt som det blei då...og båten tok inn vann pga knuseskaden av bladet.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Haba Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 (redigert) Klart propellen ofrer sink når anoden er borte.... Vi må vite når båten var på land sist å fikk sink sist, bunnforhold osv.Det er ikkje sikkert det er strøm i båten en gang. Men er propellen blitt slik så kan det være skummelt. Det er svært viktig at en i tillegg til å fornye propell/akselsinken også sjekker og forvisser seg om "jordingene" som nevnt er i orden. Er temmelig sikker på at det også finnes noe muffens der. Redigert 28.April.2010 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sera Svart 28.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Båten var på land mai-09,da vart det sett på ny sink på propellmutteren, den gamle hadde nok holdt ett år til,men jeg vagte å sette på ny. Siden sinkskruen også er borte tror jeg at hele greien har skrudd seg av. Bunnforholda på båtplassen er sand. Har som sagt ligget på sjøen i vinter, saman med 10-15 andre båter, samtlige har hatt varme dvs. landstøm. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Jeg har hørt eksperter si at propellanlegg IKKE skal ha jord, men alle sier jo forskjellig... På min båt har hverken aksling eller hylse forbindelse med jord. Leste bl.a her på baatplassen at det er en stor fordel at akslingen ikke har kontakt med motor/gods og da må vel det samme gjelde hylsa, siden den er i kontakt med akslingen via lager?? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 (redigert) "Jeg har hørt eksperter si at propellanlegg IKKE skal ha jord, men alle sier jo forskjellig... På min båt har hverken aksling eller hylse forbindelse med jord. Leste bl.a her på baatplassen at det er en stor fordel at akslingen ikke har kontakt med motor/gods og da må vel det samme gjelde hylsa, siden den er i kontakt med akslingen via lager??" Jeg ser hva jeg ser og vet hva jeg vet, men kanskje bør en vel holde seg fra å gi i råd, selv det er ut fra erfaringer. De fleste gjør som de vil likevel. Den som eier problemet bestemmer. Redigert 28.April.2010 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 hadde vært fint om det var noen fagfolk på strøm i båt her som kunne uttale seg om akkurat dette med jording, for det er mye forkskjellige myter ute og går... Sitér dette innlegget Link to post
sera Svart 29.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 (redigert) Pusset litt på det ene bladet med smergelpapir no. 180 og fekk da frem messingfarge igjenn. Er det ok å bruke smergelpapir eller stålull? Redigert 29.April.2010 av sera (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 få noko båtvandte folk til å ta banketest på den, Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Tine IV Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Hvis du pusser propellen blank igjen,så er det sikkert ikke noen katastrofe.Puss den blank du , å sov godt i natt .Det trur jeg bør gå bra,om det ikke er verre enn så . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Komodo Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Hvis jeg var deg ville jeg slipt hele propellen blank, først med medium (f.eks. 80) deretter fint (eks. 150) papir og eksentersliper e.l. Hvis du får bort missfargingen tror jeg ikke den er varig skadet. Da ser du også om du har noen skumle bruddanvisninger. Har du mindre riper kan du slipe dem bort, er det dypere sprekker bør de sveises av en som har sveiset propeller før. Blir du kvitt alle bruddanvisninger er du rimelig sikker Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sera Svart 29.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Takk for svarene,er litt roligere nå, ettersom jeg ser at jeg får frem messingfargen, men det er et noen røde prikker på hver vinge, som er vanskelig å fjerne ( på størelse med det berømte knappenålshode) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.