Honduras Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Hvem vil du stå på gjestelisten hos.... 15 fornøyde småbåteiere eller 3 fornøyde cruiserederier.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
SF Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Ja ikke sant Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
mewa 2 Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Det så har vært kjekt med vågen i stavanger har jo vært det å ta seg en tur ned på en fin lørdag med ungene å se på alle båtene som ligger der(trenger ikke å gå om kvelden) et yrende liv som en kjystby skal ha det sånn har det alltid vært. Men så kommer penger inn å et jævla bystyre som skal sitte å ta avgjørelser overfor stavangers befolkning å kjøre igjennom akkurat som de VIL,det blir heilt tullete me vil ha te bage vågen sånn så han har vært å sånn så me vil opplev ann me ungane våres....Å Sevland hvis du lese dette så e det på tide at du begynne å gjør någe for båtturistane våres mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Det er selvfølgelig synd at det ikke er plass til alle, men slik vil det nok alltid være. Mitt inntrykk er at de fritidsbåtene som legger til i vågen eies av lokale båtfolk med medbrakt, og i så henseende er nok en prioritering av cruise båter bedre for turistnæringen. Jeg kunne godt tenkt meg parkering for bobiler i sentrum slik at jeg kunne ha med meg festlokalet en helg, men jeg må nok ta til takke med buss, taxi og hotell. Hadde det vært mulig å sikre at de reserverte plassene ble holdt av til turister ville jeg støttet bygging av gjestehavn. Sitér dette innlegget Link to post
-stig- Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 men skal di virkelig legge cruiseskip på høyresiden av vågen slik som i artikkelen der??? hehe, TIPPER så godt som ALLE pub-eierene bortover strandpromenaden der er rimelig hissige på den! ødelegger jo alt av idyll der nede. di få gjestene fra cruiseskipet som di kan tjene penger på er så små lopper i havet at det teller nok ikke.... og ja, har jobbet mine år der nede, og vet veldig godt hvordan det er på sommeren! fysj og fy, snakk om å ødelegge by-bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 (redigert) men skal di virkelig legge cruiseskip på høyresiden av vågen slik som i artikkelen der???...................... Cruiseskipene har vel ligget på begge sider av vågen i flere (mange?) år, såvidt jeg husker, så de slutter nok ikke med det i år heller Redigert 1.Mai.2010 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 fysj og fy, snakk om å ødelegge by-bildet. Jo det var nok mye mer idyllisk før med alle seilskutene, sildelukt blandet med tjærelukt osv. Men hvis man skal visualisere en trøst så har vi jo tross alt fremdeles de fulle sjøfolkene i bybildet. Forskjellen er bare at båtene har bare blitt mindre og flere, klærne har blitt finere og kanskje uttrykket ”ship og hoi” har blitt byttet ut med shallagais. Så trenger man heller ikke å være sjømann og reise så langt for å prøve de sorte gledene lenger, for de har jo også vært så elskverdige å innvadere byen vår. Jo bybildet kan nok være skjemmende på flere måter, alt etter hvilket øye som ser. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Det så har vært kjekt med vågen i stavanger har jo vært det å ta seg en tur ned på en fin lørdag med ungene å se på alle båtene som ligger der(trenger ikke å gå om kvelden) et yrende liv som en kjystby skal ha det sånn har det alltid vært. mvh Mewa 2 Ta deg en tur bort i den nye havnen og se, flott geopark for ungene også Mitt inntrykk er at de fritidsbåtene som legger til i vågen eies av lokale båtfolk med medbrakt, og i så henseende er nok en prioritering av cruise båter bedre for turistnæringen. Det er mitt intrykk også Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 .... høyresiden av vågen ...... Og hvor er "høyresiden av vågen" Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
logget av Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Det som er mer eller mindre fraværende hos fritidsbåtfolk er den kollektive tankemåten, og dette har jeg kommentert når jeg har hatt foredrag i båtforreninger om strøm osv. For meg virker det som om en individuell egoisme blant mange skal legge føringene for hvordan ting organiseres, og det ser man mange ganger på hvordan båtforreningene organiserer sine egne gjestebrygger på de dårligste plassene og gjerne uten strøm og vann. Det er ingen i dette land som har en bedre forutsetning for å ordne opp i et fraværende tilbud enn båtfolket selv, for det er båtfolket som disponerer båtplassene i Norge. Det er bare å gå i gang å bygge ordentlige gjesteplasser i forreningene med strøm, vann, kloakktømming (det kommer snart påbud), servicebygg med dysj, vaskemaskiner etc. Bytt ut batteripallene og oljekannene med et opparbeidet uteareal for gjestene, opplyse om rutetilbudet til det lokale buss eller fergeselskapet, markedsføre severdigheter i lokalmiljøet etc. Jeg skjønner ikke at man ikke griper tak i disse oppgavene for det er jo bare snakk om å bytte tjenester mellom folk med samme interesse. Vi kan ikke forlange at skattebetalerne skal betale når vi skal ha det gøy og bra. Noen båtforreninger har en såpass bra lokalitet i forhold til byene at dette er en turistnæring i seg selv med litt frivillig innsats og noen gode organisatorer. Jeg tror det er en myte om at båtfolk generelt vil til bykjernen. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Det er bare å gå i gang å bygge ordentlige gjesteplasser i forreningene... En meget god ide dette. Hver forening setter av 5 - 10 % av plassene for besøkende med de samme fasiliteter som medlemmene har adgang til. Litt velvilje må til, men den ligger nok dypt i egoismen hvor mitt er mitt og det du har skal du bare glemme for det overtar jeg også til eget bruk når jeg ønsker det. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
tuffff Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 For meg virker det som om en individuell egoisme blant mange skal legge føringene for hvordan ting organiseres, og det ser man mange ganger på hvordan båtforreningene organiserer sine egne gjestebrygger på de dårligste plassene og gjerne uten strøm og vann. Jeg har ikke vært i noen havn hvor båtforeningen står for arrangering av gjesteplasser, og har heller ikke oppfattet at det er noen primæroppgave for båtforeningene å gjøre dette. Dette tar stort sett det kommunale eller private marinaeiere seg av. Båtforeninger flest er basert på dugnad. Det er bare å gå i gang å bygge ordentlige gjesteplasser i forreningene med strøm, vann, kloakktømming (det kommer snart påbud), Å? Hvordan vet du det? Jeg tror det er en myte om at båtfolk generelt vil til bykjernen. Her tror jeg helt omvendt, Dersom jeg gjester en by med båten ser jeg det som en selvfølge at det er byen jeg gjester. Ikke en utkant med mer eller mindre god bussforbindelse. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Det var kanskje litt uklart skrevet, men jeg siktet til tømming av kloakk. Med hensyn til hvor folk vil ligge med båten så er det ganske mange som ikke ønsker å ligge med båten der hvor det er bråk til klokken fire på natta. Med andre ord så er det rom for mer enn et tilbud til turistene. Å ligge i stavanger indre havn med små barn er kanskje ikke det mest ideelle, og i dag er det knapt mulig for en familie å feriere i båt uten å ty til uthavn for det finnes nesten ikke familietilbud for andre enn de som ferierer på land. Jeg er kanskje litt gammeldags, men for mer er minigolf, fotball badmington også ferie. Men for all del, det er jo en mulighet for å la barna se en DVD mens de voksne tar seg en pils. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 (redigert) Nå er det jo faktisk sånn at det finnes nokså mange som har barn i en alder hvor de selv er ute for å ta den pilsen. Ikke alle båtfolk er småbarnsfamilier. Når det gjelder den kloakktømmingen så tviler jeg på at det, i min tid i hvert fall, kommer noe generelt påbud om kloakktømmestasjon i alle båthavner. mvh tuffff Redigert 1.Mai.2010 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Nå er det jo faktisk sånn at det finnes nokså mange som har barn i en alder hvor de selv er ute for å ta den pilsen. Ikke alle båtfolk er småbarnsfamilier. Det har du helt rett i, men poenget mitt er nettop at vi bør ha noe til enhver så blir det ikke så trangt på et sted. Når det gjelder den kloakktømmingen så tviler jeg på at det, i min tid i hvert fall, kommer noe generelt påbud om kloakktømmestasjon i alle båthavner. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men det hadde vært en fordel med noen tømmestasjoner med det regelverket vi har i dag da. Det er over hode ikke noen direkte planer om å påby tømmestasjoner i Norge så vidt jeg kjenner til, men et forbud mot å tømme i sjøen. (Grensen på minimumsavstand er vel økt som et ledd i denne utviklingen, og neste regelendring kommer nok like brått på båtfolket som sist. Sitér dette innlegget Link to post
-stig- Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 hehe, med høyre side mener jeg bøyre side når man står ved kirka å ser nedover mot vågen, eller skal jeg kanskje si styrbord? :) og har da stått vakt nede i sentrum i endel år, og kan ikke minnes å ha sett så mange digre cruise skip på den siden, kun di gamle faste fartøyene som heller setter litt stemning. greit nok at disse digre klossene kommer med penger til sentrum, men di ser ikke ut, ødelegger hele bybildet og gjør ihvertfall ikke vågen noe friskere miljømessig. Sitér dette innlegget Link to post
submiss Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Flytebrygger på plass i Vågen... .... men kapasiteten er fremdeles mindre enn den har vært tidligere. Sitér dette innlegget How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson submiss blog Link to post
JanS/EIR Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 På vår båthentingstur kysten rundti fjor sommer gikk vi forventningsfullt inn Vågen for overnatting. Det eneste vi fant, i avmerket gjestehavn, var en flytekaistubb på 7-8 meter og et Parkometer som ikke virket. Det gjorde imidlertid parkometervakten, han kom susende og kunne fortelle at vi kunne ligge der for en formidabel sum. Ingen faciliteter var tilgjengelige, og vi bakket fortest mulig ut og forlot byen med en geip. Elendig, spør du meg----- Så gikk vi til Hundvåg og lå natten over hos den gode skipper Jan W ved siden av det flotte skip PoseidonII! Full service der i gården (havnen) Men du verden så mange flotte og hyggelige gjestehavner det er ellers, kysten rundt. Ble imponert flere steder. mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Poseidon Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 ..... Det gjorde imidlertid parkometervakten, han kom susende og kunne fortelle at vi kunne ligge der for en formidabel sum.Ingen faciliteter var tilgjengelige, og vi bakket fortest mulig ut og forlot byen med en geip. Elendig, spør du meg----- Stavanger er egentlig en fantastisk kjekk by, med et vell av tilbud på de fleste områder. Nettopp derfor er det fryktelig trist at så mange båtturister drar skuffet herfra Så gikk vi til Hundvåg og lå natten over hos den gode skipper Jan W ved siden av det flotte skip PoseidonII! Full service der i gården (havnen) ... Det er alltid hyggelig å ha ekte båt(plassen)folk på ved kaien min og jeg ser tilbake på det besøket med stor glede Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
SRA Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Det eneste vi fant, i avmerket gjestehavn, var en flytekaistubb på 7-8 meter og et Parkometer som ikke virket. Det gjorde imidlertid parkometervakten, han kom susende og kunne fortelle at vi kunne ligge der for en formidabel sum. Ingen faciliteter var tilgjengelige, og vi bakket fortest mulig ut og forlot byen med en geip. Elendig, spør du meg----- mvh JanS/EIR Leit at du ikke ble opplyst om hvor den nye gjestehavnen ligger, altså ved Oljemuseet. Nå har Stavanger 3 havner som de definerer som gjestehavn. Oljemuseet, Dette er gjestehavnen i Stavanger. Ny havn laget for noen år siden, senket kai tilpasset fritidsbåter med utriggere. Fasiliteter på land, kort vei til lekeplass. Betaling via parkometer Langøy en øy rett utenfor sentrum, kai og flytebrygge. Hurtigbåtforbindelse til sentrum. Vannklosett og dusj. Gratis Vågen, denne har i alle år vært kritisert for støy fra land og festbåter og at den er utsatt for vær og sjø, den kan fremdeles brukes men er like utsatt for overstående som før, men er man på jakt etter en fest så ligger den midt i lysløypa. Betaling via parkometer Så Stavanger har gjort en bra jobb rundt båtturister, så nå bør heller Siddisene heller vise den nye havna til turistene og ikke Vågen som aldri har vært en god havn for småbåter og som er blitt kritisert i alle år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.