G-sabb Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Takk skal du ha SvartRøyk,setter stor pris på dine svar,og god helg. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 , du skal da ha på ca en halv liter mer enn du tappet ut siden oljefilteret tar en del også.. Fyll for all del opp oljefilteret før du monterer det. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2010 Javel? Fylles ikke dette" automatisk" som på en feks.bilmotor? Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 2.Mai.2010 Del på Facebook Svart 2.Mai.2010 Joda, ditt filter står inn på siden og "henger" ikke. Dvs det blir ett h... søl hvis du fyller det først. Den tåler 2-3 sekunder uten oljetrykk. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 2.Mai.2010 Del på Facebook Svart 2.Mai.2010 Fyll for all del opp oljefilteret før du monterer det. Det tror jeg du kan droppe. Har hatt to 40 motorer men aldrig forsøkt og fylle oljefiltrene og har ikke hørt om noen andre som har praktisert dette heller. Utroøig hvor mye rart noen får seg til og skrive. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2010 Ja det blir vanskelig å få til uten mye grising.Tenkte å bytte olje nå i uken,greit å vite att det er ny olje på da motoren er noe jeg vil ta godt vare på....kan jo gå lenge enda med godt stell. Sitér dette innlegget Link to post
eirikrab Svart 2.Mai.2010 Del på Facebook Svart 2.Mai.2010 Eller kanskje kg/cm2 Du har nok rett i det ja... Ok,takker,men hvor suger man opp den gamle oljen,er det egen plugg for dette?Peilepinns røret virker å vere i trangeste laget men det går kanskje?Siste spørsmål,hvor mange liter olje går det på inkl.filter? Jeg sugde ut av peilepinnerøret og mener ganske bestemt at jeg fikk ut rett i overkant av 10 l samt at det kom ut litt fra filteret også når jeg tok av det etterpå. Kjørte motoren gjennomvarm før jeg bytta olje, gikk fint da. Mener det totalt skal gå 11l på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 1.Juni.2016 Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 Ser denne ok ut? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Ser ok ut på utsiden den er omlakkert ...men det sier ikke noe om motoren tilstand ellers Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
hanto1 Svart 2.Juni.2016 Del på Facebook Svart 2.Juni.2016 Motoren kan være en kalket grav, men hvis alt ser rent og pent ut så indikerer det eier bryr seg. Test motoren grundig og få full historikk av eier. Sitér dette innlegget Link to post
mk414 Svart 8.Juni.2021 Del på Facebook Svart 8.Juni.2021 G-sabb skrev On 28.4.2010 at 22.14: Hei,skal se på en Draco 23 en av dagene og denne har nevnte motor.Er det noe spesielt en bør se/høre etter og er det generelt en god motor?Takker for svar SvartRøyk skrev On 28.4.2010 at 22.30: Dette er en av de gode sliterne til VP. Siste forkammermotoren med god-lyd og som tåler å gå tusenvis av timer med rett behandling. MEN, de må være gjennomvarme før belastning og de tåler ikke å gå varme/koke i det hele tatt. Toppen har en tendens til å sprekke mellom ventiler eller de løse forkammerne kan løsne med en karakteristisk dynkelyd. Bortsett fra det, hvis kjølingen og glødingen funker har du en meget god motor! Ved visning: - det skal ikke lekke rustrødt vann ut rundt påfyllingslokk (overtrykk) - de går lunt og fint, skal ikke jage og ryke spesiellt mye - Temp på cruising skal ligge mellom 78 og 80 grader...(faktisk ganske kaldt ja) - Lettstartet med 1/2min gløding. - Selvfølgelig oljetrykk og annet bør også se bra ut. Lykke til! Hei. Jeg ser at det er en stund siden dette er skrevet. Men jeg skal se på en båt i dag med apad40b motorer. På bilde i annonsen ser man at det er rust ved påfyllingslokket for kjølevannet. Er dette tegn på dette overtrykket som Svartrøyk nevner? Hva kommer et sånt overtrykk av og hva kan bør gjøres for å forhindre det? Jeg har ikke så mye erfaring med disse motorene og søker derfor etter råd og kunnskap. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Juni.2021 Del på Facebook Svart 8.Juni.2021 Husk at dette er motorer fra 80-tall, vi snakker om 35-40 år. Det var gode motorer den gangen, og når de er profesjonelt overhalt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bårdp Svart 9.Juni.2021 Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 (redigert) Nei de motorene var vel aldri det en kan kalle for god. Det er forkammermotorer med dårlig virkningsgrad og med notoriske kjøleproblemer. Etterfølgeren derimot 41 motoren var en langt bedre motor. Redigert 9.Juni.2021 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Juni.2021 Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 Ja når du sier det så er forkammermotorer ikke spesielt effektive, har en i bilen. Men ganske driftssikre da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.