Jump to content

Er Volvo aqad 40b gode motorer?


G-sabb

Recommended Posts

Dette er en av de gode sliterne til VP. Siste forkammermotoren med god-lyd og som tåler å gå tusenvis av timer med rett behandling.

MEN, de må være gjennomvarme før belastning og de tåler ikke å gå varme/koke i det hele tatt. Toppen har en tendens til å sprekke mellom ventiler eller de løse forkammerne kan løsne med en karakteristisk dynkelyd.

 

Bortsett fra det, hvis kjølingen og glødingen funker har du en meget god motor!

 

Ved visning:

- det skal ikke lekke rustrødt vann ut rundt påfyllingslokk (overtrykk)

- de går lunt og fint, skal ikke jage og ryke spesiellt mye

- Temp på cruising skal ligge mellom 78 og 80 grader...(faktisk ganske kaldt ja)

- Lettstartet med 1/2min gløding.

- Selvfølgelig oljetrykk og annet bør også se bra ut.

 

Lykke til!

Link to post

40 motoren går for å være en god motor. Førsteinntrykket av motoren sier en del.(bør ikke se ut som en rustklump) Det er jo vedlikehold og oppfølging

som er viktig. Se etter vannlekasje/ rust, oljelek, dieselrøyk og det elektriske på motoren( irr, rust , mikkmakk kobling).

Sjekk også motoren for gjennomslag.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post

Jeg hadde i 1988-92 en båt med AQAD40, det var den som fikk meg til å konkludere: "Nå har jeg hatt en Volvo Penta, og det er ganske nøyaktig en for mye!"

Min erfaring med motoren er bl.a. at den har lite kraft, men til gjengjeld stort dieselforbruk....

 

At jeg nå har en båt med to Volvo-motorer er en skjebnens ironi, men på bruktmarkedet kan man ikke velge fritt, der må man ta de kombinasjonene som tilfeldigvis byr seg.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei,var å såg på båten i dag en Draco 23.Selger viste fram kompresjons test skjema tatt i mai 09 da motoren ble satt inn,dette viste gode verdier.Kjøler syrevasket.Ellers såg motoren ut som om den var ny,ingen rust eller lekkasjer.Røyk var det heller ikke.Båten var meget fint holdt,rent å pent over allt.Jeg slo til å kjøpte båten.Ja jeg er vant med motorer og skrur en del selv.Takker for alle svar.

Redigert av mars (see edit history)
Link to post
En må jo huske på at det her er snakk om en veldig gammel motor. .....

At den er veldig gammel må vel sies å være en mild overdrivelse?

 

I min forrige POSEIDON står en problemfri Wichmann fra 1966. Nå ikveld var jeg ombord i SANDNES med en problemfri Atlas Polar fra 1950. Mens jeg var ombord bakket akkurat ROGALAND ut med en problemfri Cleveland General fra 1943 og litt tidligere på dagen var HUNDVAAG I inne på havnen med spenstige drønn fra sin problemfrie Rubb fra 1937.

 

Sagt på en annen måte: vi opplever neppe at en Volvo Penta rekker å bli "veldig" gammel . . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Hei,var å såg på båten i dag en Draco 23.Selger viste fram kompresjons test skjema tatt i mai 09 da motoren ble satt inn,dette viste gode verdier.Kjøler syrevasket.Ellers såg motoren ut som om den var ny,ingen rust eller lekkasjer.Røyk var det heller ikke.Båten var meget fint holdt,rent å pent over allt.Jeg slo til å kjøpte båten.Ja jeg er vant med motorer og skrur en del selv.Takker for alle svar.

 

Høres jo bra ut det. Sjekk også at du får oppgitt maksturtall med tom båt - det bør den gjøre med riktig oppsett av propell - og at du kommer greit opp i plan uten for mye svart røyk. Er den seig å få opp og kan det være turbo. Ellers vet jeg at "SvartRøyk" kan det meste om denne motoren - ser han kommenterte lenger opp.

 

Den bruker forholdsvis mer diesel enn f.eks 41 motoren men det hadde jeg ikke brydd meg om - det betyr ingenting i den store sammenheng. De som får disse motorene til å gå i stykker har ikke gjort jobben sin mht vedlikehold og varmkjøring før belastning. Det er desverre nok av idioter som dytter spaken i bunn rett utenfor havna :crazy:

Link to post

:crazy: Takk for alle svar.Har vert ute å kjørt et par timer i dag,båten virker veldig grei selv om det var stille utpå i dag.

Ellers stemmer det som Svart Røyk skrev om temp.den ligger fint på ca78 grader på marsjfart,ellers litt under.Oljetrykk varm motor 3000 omdr.ca 5 bar,er ikke dette høyt?(for høyt?)

Skal vere obs på dette med belastning på kald motor det er jo en god regel.Det eneste er att han røyker litt på tomgang etter en stund,

men ingen ting ved pådrag eller

vanlig kjøring.

Link to post

På samme siden som peilerøret ca30cm akterover sitter det ett eget sugerør med en gummihette og slangeklemme på.

Ta en 8mm gummislange på utsiden av dette da får du opp ca 8-9 liter, du skal da ha på ca en halv liter mer enn du tappet ut siden oljefilteret tar en del også..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...