Jump to content

Er Volvo aqad 40b gode motorer?


G-sabb

Recommended Posts

Dette er en av de gode sliterne til VP. Siste forkammermotoren med god-lyd og som tåler å gå tusenvis av timer med rett behandling.

MEN, de må være gjennomvarme før belastning og de tåler ikke å gå varme/koke i det hele tatt. Toppen har en tendens til å sprekke mellom ventiler eller de løse forkammerne kan løsne med en karakteristisk dynkelyd.

 

Bortsett fra det, hvis kjølingen og glødingen funker har du en meget god motor!

 

Ved visning:

- det skal ikke lekke rustrødt vann ut rundt påfyllingslokk (overtrykk)

- de går lunt og fint, skal ikke jage og ryke spesiellt mye

- Temp på cruising skal ligge mellom 78 og 80 grader...(faktisk ganske kaldt ja)

- Lettstartet med 1/2min gløding.

- Selvfølgelig oljetrykk og annet bør også se bra ut.

 

Lykke til!

Link to post

Prøv å bruke søkefunksjonen, bruk avansert søk med google funksjonen, den gir best resultat.

Ikke la deg skremme for mye av det du finner, det er jo solgt en hel del av dem.

 

Det er vel verdt å sjekke motor grundig, en gammel motor lever ikke evig heller.

Link to post

40 motoren går for å være en god motor. Førsteinntrykket av motoren sier en del.(bør ikke se ut som en rustklump) Det er jo vedlikehold og oppfølging

som er viktig. Se etter vannlekasje/ rust, oljelek, dieselrøyk og det elektriske på motoren( irr, rust , mikkmakk kobling).

Sjekk også motoren for gjennomslag.

Edited by SoBo
Link to post

Jeg hadde i 1988-92 en båt med AQAD40, det var den som fikk meg til å konkludere: "Nå har jeg hatt en Volvo Penta, og det er ganske nøyaktig en for mye!"

Min erfaring med motoren er bl.a. at den har lite kraft, men til gjengjeld stort dieselforbruk....

 

At jeg nå har en båt med to Volvo-motorer er en skjebnens ironi, men på bruktmarkedet kan man ikke velge fritt, der må man ta de kombinasjonene som tilfeldigvis byr seg.

Link to post

En må jo huske på at det her er snakk om en veldig gammel motor. Forkamermotorer fra den tiden har langt lavere virkningsgrad en dagens motorer og derav høyere drivstofforbruk. Om du finner en båt med en 41 motor er det en langt bedre motor med høyere virkningsgrad.

Link to post
Det er vel verdt å sjekke motor grundig, en gammel motor lever ikke evig heller.

 

Der er sant, men den lever lengre en de nyeste! :cheers: Men kansje fordi folk er sløvere med vedlikeholdet no enn før i tiden?

Edited by Sjømann.22
Link to post

Finn ut hva som er gjort av vedlikehold og reperasjoner på motoren.

Hvis ikke mye er gjort må du regne med noe arbeid i tiden fremmover på en så gammel motor.

 

Er du avhengig av verksted eller fikser du ting selv ?

Link to post

Hei,var å såg på båten i dag en Draco 23.Selger viste fram kompresjons test skjema tatt i mai 09 da motoren ble satt inn,dette viste gode verdier.Kjøler syrevasket.Ellers såg motoren ut som om den var ny,ingen rust eller lekkasjer.Røyk var det heller ikke.Båten var meget fint holdt,rent å pent over allt.Jeg slo til å kjøpte båten.Ja jeg er vant med motorer og skrur en del selv.Takker for alle svar.

Edited by mars
Link to post
En må jo huske på at det her er snakk om en veldig gammel motor. .....

At den er veldig gammel må vel sies å være en mild overdrivelse?

 

I min forrige POSEIDON står en problemfri Wichmann fra 1966. Nå ikveld var jeg ombord i SANDNES med en problemfri Atlas Polar fra 1950. Mens jeg var ombord bakket akkurat ROGALAND ut med en problemfri Cleveland General fra 1943 og litt tidligere på dagen var HUNDVAAG I inne på havnen med spenstige drønn fra sin problemfrie Rubb fra 1937.

 

Sagt på en annen måte: vi opplever neppe at en Volvo Penta rekker å bli "veldig" gammel . . . . .

Link to post

Ikke mange av de motorene du nevner som slamrer rundt med 3600 RPM. Men alt er relativt en PC er gammel etter få år. En hurtiggående lystbåtmotor blir sånset mye fortere gammel en en tungbygd langsomtgående motor.

Link to post
Hei,var å såg på båten i dag en Draco 23.Selger viste fram kompresjons test skjema tatt i mai 09 da motoren ble satt inn,dette viste gode verdier.Kjøler syrevasket.Ellers såg motoren ut som om den var ny,ingen rust eller lekkasjer.Røyk var det heller ikke.Båten var meget fint holdt,rent å pent over allt.Jeg slo til å kjøpte båten.Ja jeg er vant med motorer og skrur en del selv.Takker for alle svar.

 

Høres jo bra ut det. Sjekk også at du får oppgitt maksturtall med tom båt - det bør den gjøre med riktig oppsett av propell - og at du kommer greit opp i plan uten for mye svart røyk. Er den seig å få opp og kan det være turbo. Ellers vet jeg at "SvartRøyk" kan det meste om denne motoren - ser han kommenterte lenger opp.

 

Den bruker forholdsvis mer diesel enn f.eks 41 motoren men det hadde jeg ikke brydd meg om - det betyr ingenting i den store sammenheng. De som får disse motorene til å gå i stykker har ikke gjort jobben sin mht vedlikehold og varmkjøring før belastning. Det er desverre nok av idioter som dytter spaken i bunn rett utenfor havna :crazy:

Link to post

:crazy: Takk for alle svar.Har vert ute å kjørt et par timer i dag,båten virker veldig grei selv om det var stille utpå i dag.

Ellers stemmer det som Svart Røyk skrev om temp.den ligger fint på ca78 grader på marsjfart,ellers litt under.Oljetrykk varm motor 3000 omdr.ca 5 bar,er ikke dette høyt?(for høyt?)

Skal vere obs på dette med belastning på kald motor det er jo en god regel.Det eneste er att han røyker litt på tomgang etter en stund,

men ingen ting ved pådrag eller

vanlig kjøring.

Link to post
Oljetrykk varm motor 3000 omdr.ca 5 bar,er ikke dette høyt?(for høyt?)

 

Tror ikke dette er for høyt. Har tilsvarende på min 40B motor. I følge instruksjonsboka skal trykket være mellom 4,2 og 5 [kg/cm3] på full peis og 2,2 til 3 [kg/cm3] ved tomgangskjøring på varm motor.

Link to post

Ok,takker,men hvor suger man opp den gamle oljen,er det egen plugg for dette?Peilepinns røret virker å vere i trangeste laget men det går kanskje?

Siste spørsmål,hvor mange liter olje går det på inkl.filter?

Edited by mars
Link to post

På samme siden som peilerøret ca30cm akterover sitter det ett eget sugerør med en gummihette og slangeklemme på.

Ta en 8mm gummislange på utsiden av dette da får du opp ca 8-9 liter, du skal da ha på ca en halv liter mer enn du tappet ut siden oljefilteret tar en del også..

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...