Jump to content

Er Volvo aqad 40b gode motorer?


G-sabb

Recommended Posts

Fyll for all del opp oljefilteret før du monterer det.

Det tror jeg du kan droppe. Har hatt to 40 motorer men aldrig forsøkt og fylle oljefiltrene og har ikke hørt om noen andre som har praktisert dette heller. Utroøig hvor mye rart noen får seg til og skrive. :crazy:

Link to post

Ja det blir vanskelig å få til uten mye grising.Tenkte å bytte olje nå i uken,greit å vite att det er ny olje på

da motoren er noe jeg vil ta godt vare på....kan jo gå lenge enda med godt stell.

Link to post
Eller kanskje kg/cm2 :wink:

Du har nok rett i det ja... :crazy:

 

 

Ok,takker,men hvor suger man opp den gamle oljen,er det egen plugg for dette?Peilepinns røret virker å vere i trangeste laget men det går kanskje?

Siste spørsmål,hvor mange liter olje går det på inkl.filter?

Jeg sugde ut av peilepinnerøret og mener ganske bestemt at jeg fikk ut rett i overkant av 10 l samt at det kom ut litt fra filteret også når jeg tok av det etterpå. Kjørte motoren gjennomvarm før jeg bytta olje, gikk fint da. Mener det totalt skal gå 11l på denne motoren.

Link to post
G-sabb skrev On 28.4.2010 at 22.14:

Hei,skal se på en Draco 23 en av dagene og denne har nevnte motor.Er det noe spesielt en bør se/høre etter

og er det generelt en god motor?Takker for svar :smiley:

 

SvartRøyk skrev On 28.4.2010 at 22.30:

Dette er en av de gode sliterne til VP. Siste forkammermotoren med god-lyd og som tåler å gå tusenvis av timer med rett behandling.

MEN, de må være gjennomvarme før belastning og de tåler ikke å gå varme/koke i det hele tatt. Toppen har en tendens til å sprekke mellom ventiler eller de løse forkammerne kan løsne med en karakteristisk dynkelyd.

 

Bortsett fra det, hvis kjølingen og glødingen funker har du en meget god motor!

 

Ved visning:

- det skal ikke lekke rustrødt vann ut rundt påfyllingslokk (overtrykk)

- de går lunt og fint, skal ikke jage og ryke spesiellt mye

- Temp på cruising skal ligge mellom 78 og 80 grader...(faktisk ganske kaldt ja)

- Lettstartet med 1/2min gløding.

- Selvfølgelig oljetrykk og annet bør også se bra ut.

 

Lykke til!

Hei.

 

Jeg ser at det er en stund siden dette er skrevet.

Men jeg skal se på en båt i dag med apad40b motorer. 
På bilde i annonsen ser man at det er rust ved påfyllingslokket for kjølevannet. 
Er dette tegn på dette overtrykket som Svartrøyk nevner?


Hva kommer et sånt overtrykk av og hva kan bør gjøres for å forhindre det?

 

Jeg har ikke så mye erfaring med disse motorene og søker derfor etter råd og kunnskap.

 

På forhånd takk.

Link to post

Husk at dette er motorer fra 80-tall, vi snakker om 35-40 år.

Det var gode motorer den gangen, og når de er profesjonelt overhalt.

Link to post
Posted (edited)

Nei de motorene var vel aldri det en kan kalle for god. Det er forkammermotorer med dårlig virkningsgrad og med notoriske kjøleproblemer. Etterfølgeren derimot 41 motoren var en langt bedre motor.

Edited by Bårdp
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...