Jump to content

Er Volvo aqad 40b gode motorer?


G-sabb

Recommended Posts

Fyll for all del opp oljefilteret før du monterer det.

Det tror jeg du kan droppe. Har hatt to 40 motorer men aldrig forsøkt og fylle oljefiltrene og har ikke hørt om noen andre som har praktisert dette heller. Utroøig hvor mye rart noen får seg til og skrive. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Eller kanskje kg/cm2 :wink:

Du har nok rett i det ja... :crazy:

 

 

Ok,takker,men hvor suger man opp den gamle oljen,er det egen plugg for dette?Peilepinns røret virker å vere i trangeste laget men det går kanskje?

Siste spørsmål,hvor mange liter olje går det på inkl.filter?

Jeg sugde ut av peilepinnerøret og mener ganske bestemt at jeg fikk ut rett i overkant av 10 l samt at det kom ut litt fra filteret også når jeg tok av det etterpå. Kjørte motoren gjennomvarm før jeg bytta olje, gikk fint da. Mener det totalt skal gå 11l på denne motoren.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...
  • 5 år senere...
G-sabb skrev On 28.4.2010 at 22.14:

Hei,skal se på en Draco 23 en av dagene og denne har nevnte motor.Er det noe spesielt en bør se/høre etter

og er det generelt en god motor?Takker for svar :smiley:

 

SvartRøyk skrev On 28.4.2010 at 22.30:

Dette er en av de gode sliterne til VP. Siste forkammermotoren med god-lyd og som tåler å gå tusenvis av timer med rett behandling.

MEN, de må være gjennomvarme før belastning og de tåler ikke å gå varme/koke i det hele tatt. Toppen har en tendens til å sprekke mellom ventiler eller de løse forkammerne kan løsne med en karakteristisk dynkelyd.

 

Bortsett fra det, hvis kjølingen og glødingen funker har du en meget god motor!

 

Ved visning:

- det skal ikke lekke rustrødt vann ut rundt påfyllingslokk (overtrykk)

- de går lunt og fint, skal ikke jage og ryke spesiellt mye

- Temp på cruising skal ligge mellom 78 og 80 grader...(faktisk ganske kaldt ja)

- Lettstartet med 1/2min gløding.

- Selvfølgelig oljetrykk og annet bør også se bra ut.

 

Lykke til!

Hei.

 

Jeg ser at det er en stund siden dette er skrevet.

Men jeg skal se på en båt i dag med apad40b motorer. 
På bilde i annonsen ser man at det er rust ved påfyllingslokket for kjølevannet. 
Er dette tegn på dette overtrykket som Svartrøyk nevner?


Hva kommer et sånt overtrykk av og hva kan bør gjøres for å forhindre det?

 

Jeg har ikke så mye erfaring med disse motorene og søker derfor etter råd og kunnskap.

 

På forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

Husk at dette er motorer fra 80-tall, vi snakker om 35-40 år.

Det var gode motorer den gangen, og når de er profesjonelt overhalt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja når du sier det så er forkammermotorer ikke spesielt effektive, har en i bilen.

Men ganske driftssikre da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...