Jump to content

Skal kjøpe nye instrumenter til motor, hvilke & hvor?

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hellu :cheers: Må ha meg noen nye instrumenter no som de gammle begynner og ruste, og ser igrunnen ikke så veldig moderne ut.

Bilde av dagens instrumenter:

2a00ozk.jpg

Vil ha noen litt mere moderne, og gjerne litt større.. Noen som har forslag om hvor jeg får kjøpt dette? Evt. Nettside med direkte link til instrumenter :cheers: Imellom prisklassen 100-900 pr. instrument. Helst ikke så mye mer :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Hadde Faria på gammelbåten, kvaliteten synes jeg var veldig dårlig. Om du ser på VDO er det langt bedre kvalitet, og prisen på Oceanline ligger på ca 500 pr instrument i 52mm. 1000-1500 for stor turteller med timeteller.

Og dem har samme plugger som Volvo Penta-kabelpakken.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6

Vet du hvordan man kobler opp oljetrykk måleren?

Det vet jeg ikke, vet du? :cheers: Motoren er en Yanmar 3GMD :smiley:

Hadde Faria på gammelbåten, kvaliteten synes jeg var veldig dårlig. Om du ser på VDO er det langt bedre kvalitet, og prisen på Oceanline ligger på ca 500 pr instrument i 52mm. 1000-1500 for stor turteller med timeteller.

Og dem har samme plugger som Volvo Penta-kabelpakken.

Kan du gi meg siden hvor jeg kan se disse instrumentene ? :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

her er et typisk skjema, dette fra VDO.

oljetrykk.jpg

Du trenger en oljetrykksgiver (dingsen i midten) som skrues inn i motoren, det står godt merket i servicemanualen på de aller fleste motorer hvor denne befinner seg. Sørg for at du finner en giver med korrekte gjenger for din motor, og med rett måleområde, begge deler varierer fra motor til motor.

Denne giveren på bildet har to stk koblinger, den ene går til oljetrykksinstrumentet og viser som oftes vha av en viser(hmm..)

varierende trykk avhengig av motorturtall, oljetemp og evt dårlig trykk pga mangel på olje, defekt pumpe etc etc.

Den andre går til en oljetrykkslampe eller summer som vil lyse og eller lage lyd når oljetrykket er under et gitt nivå.

ganske greit å montere.

VDO er kjendt for god kvalitet og prisen på mange av deres instrumenter har gått mye ned etter at de fikk ny norsk importør.

Sjekk på Maritim sine websider

Redigert av ´Ørnen (see edit history)

vimpel_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...