Jump to content

GPS-antenne inne?

comfortthomas

Recommended Posts

Signalene går meget bra gjennom plast/glassfiber, men kan forstyrres av metall/ledninger. Jeg har antetnnen til min Raymarine stående inne i en lukket Viknes, ca. 10 cm. under glassfibertaket - har samme signalstyrke der som om antennen settes ute og oppå taket. Men måtte plassere antennen ca. 30 cm. fra radio/vhf - ved plassering nærmere ble signalene forstyrres enkelte ganger. GPS signalene passerer ikke metall.

Har en känsla att GPS-antennerna blivit mer toleranta med åren.

Kommer ihåg min första Garmin 225. Den dog totalt om man bara höll handen över antennen.

Nu har jag t ex en dold GPS-puck gömd i båten till larmet, och den verkar ta emot godkända signaler.

Och i bilen har man väl vant sig med halvskymda GPS mottagare med inbyggd antenn som fungerar ok.

Ett tips är kanske att prova med en GPS-puck kopplad till en bärbar dator och se vad Du får för resultat.

Men antagligen så ger open sky antenn den bästa signalstyrkan - fast till priset av mer sladdar och hål i båten.

Helt enig med Terron her. Jeg har i mange år (siden 1996) brukt forskjellige Garmin GPS-er inne i båten, uten ekstern antenne. Båtene har alltid vært av plast og vinduene er vel det også. Signalene har alltid vært gode. Ser ingen forskjell om jeg tar med GPS-en ut.

Som Terron sier, signalene går ikke gjennom metall. Tre går bra, men glassvatt er ikke bra. Ei heller gipsplater, så innendørs i hus virker de dårlig.

Rag

Ref mulligan:

Nej det var väl lite oklart uttryckt från min sida. Någon självkontroll med varningssignal har jag inte sett på båt-GPS.

Det har ju f ö varit en invändning mot GPS-användning i flygplan.

Jag menar att jag inte sett att den ger speciellt många 'uppåt väggarna' positioner.

Dvs den fungerar...

GPS for båt har en eller annen form av RAIM-lik selvsjekk. De bruker grupper av ranger til å sjekke en og en. Blir en for dårlig blir den tatt ut av løsningen.

Blir konstellasjonen for dårlig, så slutter de å navigere.

For å svare trådstarter.

Jeg ville hatt antenna ute.

Hovedantenna mi står på ei mast over/bak speilen for å få mest mulig fri sikt.

Sekundærantenne står på rekka akterut.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Er nok enig med Mulligan her.

Den dagen du virkelig har bruk for gps`en, i dårlig vær,

i høy sjø og under dårlige atmosfæriske forhold, hvor båten krenger og hiver på seg,

er "signalskyggen" under tak det lille som skal til for at fix`en forsvinner helt eller delvis.

I godt vær og under gode forhold virker det meste,

mens utstyret etter min mening bør være dimensjonert til å fungere under alle forhold.

vi har forskjellige erfaringer. Jeg har fått 2 antenner ødelagt i masten, pga diverse narurkrefter. Den jeg har nå, seiwa barracuda med intern antenne, har fungert prikkfitt under dekk.

Og det har aldri vært anntydning til at den har fusket, selv om jeg har en båt av de værste slingrepottene som er bygget på norsk jord.

Å plassere antennen inne går nok stort sett bra, men til tykkere laminatet er til mere dempning. Det har vært mitt lodd i en 20-års periode av mitt liv å drive med transmisjon og utvikling av mikrobølgeantenner og da også utvikling av glassfiberlaminater for bruk på disse (kan sees på radiolinjestasjoner rundt om).

For frekvensene som GPS'en bruker vil det stort sett fungere fint med den laminattykkelse som båttakene har og sågar de takene av sandwich-konstruksjon. Men dempning får vi og spesielt for satellitter som ligger lavt i horisonten. Her vil strålene få en lang gangvei i laminatet og dermed høyere dempning.

Dempningen øker med våt overflate og i regnvær vil signalene dempes ytterligere gjennom regnskyene (regndemping), slik at signalet fra spesiellt de lavtstående satellittene kan bli for dårlig. Da går det ut over nøyaktigheten og pålitligheten, noe som selvsagt er spesielt viktig når været er som verst.

Selv har jeg den montert ute.

Mitt råd er: Er du "fineværsseiler" og i smult farvann kan den godt stå inne.

Er du mere helårsbruker og eller ferdes i mye åpent hav, monter ute.

En frittstående antenne uten hindringer vil se flere satelitter og fungere bedre, men spørsmålet er hvor bra behøver det å være for at posisjonen skal bli nøyaktig nok til at brukeren blir fornøyd. Det blir kost/nytte som få avgjøre, men faktum i dag er at en moderne gps fungere godt under kummerlige forhold. I dag har de fleste produsenter skjønt at i en intern antenne vil fungere godt i 98% av alle fritidsbåter og det gjør montering og bruk mye enklere. Det vil antagelig være mye mer kritisk å få ødelagt en ekstern antenne i dårlig vær enn å ha varierende signalkvalitet på en intern eller skjult montert antenne.

Grunnen til at jeg kjøpte med ekstern antenne(Raymarine A60 med ekkolodd) var at jeg i et idiotisk øyeblikk forsøkte å spare etpar tusen kroner i stedet for å kjøpe den nye modellen med intern antenne. Simpel plotter kamuflert i en pen innpakning(som macher mine andre Raymarine instrumenter).

Uansett blir det 10 ganger bedre enn Decca var. Med fare for å avsløre meg selv som den dinosaur jeg er; Decca var jo helt rått når det ble tilgjengelig for Gud og hvermann, selv om vi navigerte relativt trygt rundt i norske og skotske farvann før den tid....

Kanskje hadde det vært bedre om signalene fra GPS ramlet ut litt oftere. Da hadde vi vært nødt til å skjerpe de grunnleggende navigasjonsegenskapene litt. Det er pinlig for meg å argumentere slik i en tråd av denne type, men også vanskelig å la være; jeg har over 40 år langs kysten. I disse dager ser jeg så mye gal seiling og båtkjøring langs kysten som ikke hadde forekommet før GPS kom, antenna plassert ute eller inne!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...