Jump to content

24ft plast plattgatter, gul med 'bordganger'. Hvilken type?


glalaksen

Recommended Posts

Nei, dette er nok ikke en "Dal-båt", eller som også har benevnelsen "Vannsjø" som forøvrig ble konstruert ikke langt i fra Vannsjø. Derav navnet!

Produskjonen foregikk i Kristiansund før den ble flyttet til Averøy!

Kan du fortelle oss litt om Vannsjø? Er ded en sjø? innsjø? ett sted?

Jeg prøvde å søke på det men da fikk jeg kun treff om mitt favorittsted Vansjø eller Varnsjø som det egentlig heter.

Det ligger nesten rett utenfor døren min og er ikke i nærheten av Kristiansund :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
........

Kan også nevne at de også er opphavet til Nordwest 29 offshore.

:sailing:

Bjørn

 

Var litt for snar der. Jeg mener selvdsagt Westbas 29 offshore !

 

dahl båten heter westbas 29 (offshore)

Helt riktig ibizafan :yesnod:

 

Formen til den første Vannsjø-båten ble i sin tid laget inne i en låve i nærheten av innsjøen Vansjø (eller Vannsjø) i nærheten av Moss. Denne var i utgangspunktet på 22 fot.

 

Senere ble formen fraktet til en nedlagt hermetikkfabrikk, Hoem Canning, på gomalandet i Kristiansund. Der ble båten satt i produksjon og senere modifisert i bredden og forlenget til 25 fot. Og det er vel denne "Vannsjø"-utganven som det er produsert flest av!

 

vannsjo25.jpg

 

Vannsjø 25 fot i "fiskebåt" utgave (som var i min fars eie)

 

Senere ble produksjonen flyttet ti Averøy og nye Westbas 29 ble konstruert og satt i produksjon.

I dag er virksomheten lagt ned !

 

Her er litt info om det som var Brødrene Dahls Båtbyggeri på Averøy!

 

mvh

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Hei takker så mye til alle dere som engasjerer dere, hadde vært skikkelig gøy og kommet til buns i dette.

 

Ser at det er ingen som mener det er en skorgenes eller tresfjord, som jeg fikk oppgitt.

 

Når jeg ser på bildet som er lagt ut av vannsjø båten som faren til Mateco eide så luter jeg på om det er samme. Hvis dere ser på bildet av vår båt så ser vår spissere ut i fronten samt at hekken har en smalner opp mot ripa. Hva mener dere?

Link to post

Heisann!

 

Har her funnet noen gamle bilder og tatt noen utsnitt for å sammenligne baug og hekk:

 

Dette er baugen på Vannsjø25

baug1.jpg

 

Og dette er to bilder av baugen på din båt:

baug13.jpg

baug12.jpg

 

Synes baugen på din båt har en betydelig større bøyning langs siden og i selve stevnen ?

 

Her er bilde av Vannsjø25 i hekken:

hekk1.jpg

 

Og her er hekken på din båt:

hekk12.jpg

 

Som du ser så mangler den "innover bøyning" langs siden i hekken.

 

Men når dette er nevnt, så kan det jo være "gammel utgaven" av Vannsjø. Altså før formen ble modifisert! Isåfall vil lengden på båten din være ca. 22 fot ???

 

:sailing:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

De kunne ikke hjelpe oss, reg nummeret er et utlevert av politiet før 1998 og der finnes ingen data lengre i følge en hyggelig dame i småbåtregisteret. Det hun sa videre at uten kjent fabrikat kunne man ikke uten videre får den registrert hos dem.

 

Det var vel ikke helt bra, er jo greit å ha tingene i orden. Får vel bruke Skorgenes i og med at det er det som står i kontrakten

Link to post
  • 10 måneder senere...

Oppdatering av gammel tråd.

 

På festet til juksajulet fant jeg et navn og kontakten en hyggelig mann i Bodø som hadde eid båten midt på åttitallet.

 

Han kunne fortelle at båten var bygd av en Bjarne Pedersen i Bodø. Det var lagd form av en skorgenes trebåt. Det var bygd en god del av disse båtene i Bodø han visste om at der skulle finnes i allefall to tre igjen i byen.

 

Han fortalte også at han fikk 12-13 knop på båten med motoren som står i så da må jeg prøve å finne ut hvordan jeg også kan oppnå en slik svimlende fart. Kom bare opp i åtte knop i fjor sommer, målt med gps-en til bilen.

Link to post
  • 2 år senere...

Hei

 

Svarer på en gammel trad, jeg har hatt en slik båt :)

 

Opphavet til disse et fra Kleiva i Vesterålen, der var det noen gubber i 1972 som støpte form til skroget fra en Skrogenes og lagde formen til overbygget.

 

De bygde 19 båter på en låve, solgte 2 for og dekke opp før matrialer, og solgte deretter formen til Bødø, det ble det som du fikk høre støpt flere båter en på Kleiva.

Etter det ble formen solgt nordover til Finsnes, jeg vet ikke hvor mange båter det ble støpt der, men formen ligger der fortsatt.

 

Her på Kleva er det bare 3 slike båter igjen av 17

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...