Daffy Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Nei, dette er nok ikke en "Dal-båt", eller som også har benevnelsen "Vannsjø" som forøvrig ble konstruert ikke langt i fra Vannsjø. Derav navnet! Produskjonen foregikk i Kristiansund før den ble flyttet til Averøy! Kan du fortelle oss litt om Vannsjø? Er ded en sjø? innsjø? ett sted?Jeg prøvde å søke på det men da fikk jeg kun treff om mitt favorittsted Vansjø eller Varnsjø som det egentlig heter. Det ligger nesten rett utenfor døren min og er ikke i nærheten av Kristiansund Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
gunnt Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Legger inn en link til Dahls Båtbyggeri. http://www.kommunenvar.no/?div_id=24&p...amp;art_id=1055 Gunn. Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
mateco Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 (redigert) ........Kan også nevne at de også er opphavet til Nordwest 29 offshore. Bjørn Var litt for snar der. Jeg mener selvdsagt Westbas 29 offshore ! dahl båten heter westbas 29 (offshore) Helt riktig ibizafan Formen til den første Vannsjø-båten ble i sin tid laget inne i en låve i nærheten av innsjøen Vansjø (eller Vannsjø) i nærheten av Moss. Denne var i utgangspunktet på 22 fot. Senere ble formen fraktet til en nedlagt hermetikkfabrikk, Hoem Canning, på gomalandet i Kristiansund. Der ble båten satt i produksjon og senere modifisert i bredden og forlenget til 25 fot. Og det er vel denne "Vannsjø"-utganven som det er produsert flest av! Vannsjø 25 fot i "fiskebåt" utgave (som var i min fars eie) Senere ble produksjonen flyttet ti Averøy og nye Westbas 29 ble konstruert og satt i produksjon. I dag er virksomheten lagt ned ! Her er litt info om det som var Brødrene Dahls Båtbyggeri på Averøy! mvh Bjørn Redigert 2.Mai.2010 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
glalaksen Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Hei takker så mye til alle dere som engasjerer dere, hadde vært skikkelig gøy og kommet til buns i dette. Ser at det er ingen som mener det er en skorgenes eller tresfjord, som jeg fikk oppgitt. Når jeg ser på bildet som er lagt ut av vannsjø båten som faren til Mateco eide så luter jeg på om det er samme. Hvis dere ser på bildet av vår båt så ser vår spissere ut i fronten samt at hekken har en smalner opp mot ripa. Hva mener dere? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Heisann! Har her funnet noen gamle bilder og tatt noen utsnitt for å sammenligne baug og hekk: Dette er baugen på Vannsjø25 Og dette er to bilder av baugen på din båt: Synes baugen på din båt har en betydelig større bøyning langs siden og i selve stevnen ? Her er bilde av Vannsjø25 i hekken: Og her er hekken på din båt: Som du ser så mangler den "innover bøyning" langs siden i hekken. Men når dette er nevnt, så kan det jo være "gammel utgaven" av Vannsjø. Altså før formen ble modifisert! Isåfall vil lengden på båten din være ca. 22 fot ??? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Honduras Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 I tillegg sitter hytta på den gule lenger bak(lenger fordekk), kabinvindu nr 2 er skjært ut på en annen måte etc. Jeg tror ikke disse båtene er fra samme konstruktør. Her er det ikke snakk om at en form har blitt strukket i akterenden, her er det to helt forskjellige konstruksjoner. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
glalaksen Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Og hva slags bå¨t har vi da kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Det står ett regn-nr på hytta, så hva sier reg-papirene og/eller salgspapirene ? Er ofte ett godt utgangspunkt.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
glalaksen Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 De vi har kjøpt båten av vet ikke annet enn at de tror det er en skorgenes, forrige eier er død. eneste papirene vi har er boka til motoren og giret osv. Tenkte på det reg nummer hvor kan jeg henvende meg med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 den var ikke så heldig når den fikk utdelt fargen. Du skriver ikke om den er omlakkert. Er den levert gul er jo dette et viktig kjennetegn. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Du kan jo forsøke med småbåtregisteret. Ring tlf 815 44 055 eller send en e-post til sbr@nssr.no Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
glalaksen Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 De kunne ikke hjelpe oss, reg nummeret er et utlevert av politiet før 1998 og der finnes ingen data lengre i følge en hyggelig dame i småbåtregisteret. Det hun sa videre at uten kjent fabrikat kunne man ikke uten videre får den registrert hos dem. Det var vel ikke helt bra, er jo greit å ha tingene i orden. Får vel bruke Skorgenes i og med at det er det som står i kontrakten Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 24.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 Oppdatering av gammel tråd. På festet til juksajulet fant jeg et navn og kontakten en hyggelig mann i Bodø som hadde eid båten midt på åttitallet. Han kunne fortelle at båten var bygd av en Bjarne Pedersen i Bodø. Det var lagd form av en skorgenes trebåt. Det var bygd en god del av disse båtene i Bodø han visste om at der skulle finnes i allefall to tre igjen i byen. Han fortalte også at han fikk 12-13 knop på båten med motoren som står i så da må jeg prøve å finne ut hvordan jeg også kan oppnå en slik svimlende fart. Kom bare opp i åtte knop i fjor sommer, målt med gps-en til bilen. Sitér dette innlegget Link to post
Ariel . Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Hei Svarer på en gammel trad, jeg har hatt en slik båt :) Opphavet til disse et fra Kleiva i Vesterålen, der var det noen gubber i 1972 som støpte form til skroget fra en Skrogenes og lagde formen til overbygget. De bygde 19 båter på en låve, solgte 2 for og dekke opp før matrialer, og solgte deretter formen til Bødø, det ble det som du fikk høre støpt flere båter en på Kleiva. Etter det ble formen solgt nordover til Finsnes, jeg vet ikke hvor mange båter det ble støpt der, men formen ligger der fortsatt. Her på Kleva er det bare 3 slike båter igjen av 17 Sitér dette innlegget Prosjekt Summerdream 28 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.