Jump to content

Dobbelt forbruk med 2 motorer?


btt

Recommended Posts

Serviceutgifter blir dobblet og dieselforbruk blir noe høyere. Grunnen til økt forbruk er at du har mer nedi vannet som streker, to drev som stikker ned i vannet f.eks. Båten blir også tyngre og det er jo også med på å gjøre den tyngre å drive. Det er nok flere faktorer som spiller inn men dette er roten i det. Har ikke noe konkret tall å komme med men jeg vil tro man med to maskiner ligger omlag 15 til 25 % høyere i forbruk enn med en maskin.

Differansen har det med å bli mindre å mindre jo større båten er og på en båt som er litt over 30 fot vil differansen være så liten at du ikke merker det.

Link to post
Share on other sites

hei, nei blir ikke det, men kommer mye an på setup ,båt osv!! er ett spesielt norsk fenomen med 1 motor i båten på grunn av pris og hk avgift.

 

er alltid best med 2 maskiner for sikkerthet og lavere slitasje , når passere 30 fots size båter.

Link to post
Share on other sites

Tja, hvorfor skal ikke forbruket bli doblet?

Har 2 x 150hk, forbruk = 50 liter på marsjfart.

Tipper 1 stk. slik 150hk, hadde brukt ca 25 liter på marsjfart i en passende båt.

Husk at alternativet til 2 motorer er 1 stk med ca dobble effekten.

Vet ikke om jeg sjønte helt hva du spurte om men likevel....

Redigert av Cranchi30 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, hvorfor skal ikke forbruket bli doblet?

Forutsetningen må jo være samme skrog og samme fart. Antall HK som trengs for å drive båten frem x 200gram diesel=forbruk sånn ca. Eneste som endrer seg med 1 eller 2 motorer er vekt og evt drev som bremser, derav 15%-20% mer forbruk.

 

mvh

Bavaria32sport

med 2 motorer

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Tja, hvorfor skal ikke forbruket bli doblet?

Har 2 x 150hk, forbruk = 50 liter på marsjfart.

Tipper 1 stk. slik 150hk, hadde brukt ca 25 liter på marsjfart i en passende båt.

 

Stemmer iaffal dette.

Kjekt tema egentli, då mange båter eg har kikka på er dobbelinstallasjon. Men eg har "bestemt" meg for å leite etter enkel, fordi eg ville holde nede utgiftene på driftssida.

Men det er nok slik at to motorer jobber meget letter, slik at de ikkje må mates med max. Men 20 % merforbruk

hørtes lite ut.

Finnest det nokon båter som er med både enkel og dobbel installasjon slik at en kan få tall på dette?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Finnest det nokon båter som er med både enkel og dobbel installasjon slik at en kan få tall på dette?

 

Et eksempel på en slik type båt er Marex 330 (nå kalt 350). Det ble levert med 2xKAD32 fordi KAD300 var "akkurat litt for lite). Men når D6-350 kom (og senere 370) gikk man over til en motor. Marex 350 leveres nå standard med D6-370.

 

Av andre har du Bavaria 30 Sport som enten har 2xD3-160 eller 1xD6-330.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

hei.. ser flere skriver om sitt forbruk på sin båt... men da virker det som dere snakker om forbruk pr motor . blir det dobbelt når en har 2 motorer?? trodde ikke det ble helt slik...

Å multiplisere med to blir nok litt for enkelt. Alternativet til 2 x 250 HK er ikke 1 x 250, men 1 x 500 HK. Fordelen med to motorer er manøveregenskaper og sikkerhet. Imidlertid er sikkerheten ikke dobbelt så stor med to motorer. Det er dobbel så stor sjanse for å få feil på to motorer som på en motor. Det er også andre ting som spiller inn. Får du f. eks. stopp på den ene motoren på grunn av dårlig diesel, har du gjerne samme dieselen på den andre tanken også ..

Link to post
Share on other sites

............................... Marex 330 (nå kalt 350). Det ble levert med 2xKAD32 fordi KAD300 var "akkurat litt for lite). Men når D6-350 kom (og senere 370) gikk man over til en motor. Marex 350 leveres nå standard med D6-370.

 

Av andre har du Bavaria 30 Sport som enten har 2xD3-160 eller 1xD6-330.

 

/Øystein

 

Tenker sikkert feil eg...ehh...

Tenkte med samme motor/hk som utgangspunkt. Om en bavaria har enkel insatllasjon med D6-330 , og ein anna Bavaria har dobbel D6-330, så ville vel ikkje forbruket blit 15-20 % differanse på....? Må vel bli 100% differanse?....men så har man vel også 100 % kjekkere båt....

Blei sikkert dumt dette..... :confused:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dersom båten har VP-motorar så bør den sjølvsagt ha to motorar pga. tryggleikshensyn og fordi VP skal få selga fleire overprisa delar som er naudsynte pga. grunnleggande dårlege konstruksjonar.

 

Me har to Yanmarmotorar i vår seglbåt.

Om mogeleg så kjøyrer me med ein motor. På den måten så held ein driftstida nede og det blir lengre mellom serviceintervalla.

Eg kan ikkje så mykje om terrassebåtar, men dersom dei har to motorar så er vel ikkje desse dobbelt så store som same båten var med ein motor?

Kostnad, drivstofforbruk m.m. er vel difor ikkje dobbelt så stort, men det er større enn med ein motor.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Testen jeg la ut er reell og gir svar på det trådstarter spør etter. Hva som er toppfart er likegyldig, det er forbruk sammenlignet i samme fart som er interessant. Hva det koster å kjøre i fra A til B i samme fart med begge båtene. Begge maskiner er CR maskiner som gjør sammenligning enda mer riktig.

Link to post
Share on other sites

En annnen ting er hvor lite brennstoff utgiftene har å si i det store bildet:

En båt til 1.200.000 har rundt 50.000 i renteutgifter i året hvis den er belånt 100%. I tillegg er serviceutgifter, deler osv hvis man gjør rubbel opg bit selv ca 6-8.000,- (2 belger for drivknuten, 4reimer(kompressor+inuversalreima), 2 impellere, 4 fuelfilter(forfilterogfinfilter, bunnstoff, litt sink, poleringsmiddel, 4 coca-cola eller kaffe/6 pølser mens det jobbes).

 

Ifjor brukte vi ca 9000,- i diesel på 3 uker (Tønsberg-Kristiansand-Risør-Strømstad-Tønsberg). Dvs ca 1/6 av resten :-)

 

 

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Var jo ikkje samme motorer vettu.... forskjell på 350 og 520 hk.

Samma det? samme skrog, samme fart, forskjell er 1 og 2 motorer..

ved 31 knop er forskjellen ca 1 desiliter.

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Heftig at akselerasjonen ble nesten dobbelt så rask med to motorer. 0-30 knop på bare 7 sek. mot 13,6 sek. med en motor.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Akselerasjonen økte fordi hester og dreiemoment er betydelig høyere. Det har ingenting med forbruket å gjøre. Forbruket viser hvor mange hester motorene leverer for å oppnå farten.

 

Men det er klart om man underdimensjonerer båten, enten med en eller to motorer vil forbruket øke.

Link to post
Share on other sites

ganske enkel termodynamikk det, kreves like mye energi (diesel) for å drive båten enten du fordeler det på en eller to motorer.to motorer vil imidlertid føre til mere innvendig friksjon i motorene som jo er rent tap, men virkningsgraden vil bli bedre med to motorer da en har en propell til å fordele fremdriften på.

Link to post
Share on other sites

Det er dobbel så stor sjanse for å få feil på to motorer som på en motor.

 

Det der sant, men ikke samtidigt, ergo er driftsikkerheten større.

 

 

ganske enkel termodynamikk det, kreves like mye energi (diesel) for å drive båten enten du fordeler det på en eller to motorer.

 

Sant dette også, men 2 motorer gir økt vekt og friksjon gjennom vannet, så 1 motor med tilsvarende effekt som 2 har vel nesten untagsvis best virkningsgrad total sett med tanke på fart og forbruk.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...