btt Startet 1.Mai.2010 Del på Facebook Startet 1.Mai.2010 hei.. ser flere skriver om sitt forbruk på sin båt... men da virker det som dere snakker om forbruk pr motor . blir det dobbelt når en har 2 motorer?? trodde ikke det ble helt slik... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Serviceutgifter blir dobblet og dieselforbruk blir noe høyere. Grunnen til økt forbruk er at du har mer nedi vannet som streker, to drev som stikker ned i vannet f.eks. Båten blir også tyngre og det er jo også med på å gjøre den tyngre å drive. Det er nok flere faktorer som spiller inn men dette er roten i det. Har ikke noe konkret tall å komme med men jeg vil tro man med to maskiner ligger omlag 15 til 25 % høyere i forbruk enn med en maskin. Differansen har det med å bli mindre å mindre jo større båten er og på en båt som er litt over 30 fot vil differansen være så liten at du ikke merker det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr. Import Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 hei, nei blir ikke det, men kommer mye an på setup ,båt osv!! er ett spesielt norsk fenomen med 1 motor i båten på grunn av pris og hk avgift. er alltid best med 2 maskiner for sikkerthet og lavere slitasje , når passere 30 fots size båter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Audun V Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 (redigert) Tja, hvorfor skal ikke forbruket bli doblet? Har 2 x 150hk, forbruk = 50 liter på marsjfart. Tipper 1 stk. slik 150hk, hadde brukt ca 25 liter på marsjfart i en passende båt. Husk at alternativet til 2 motorer er 1 stk med ca dobble effekten. Vet ikke om jeg sjønte helt hva du spurte om men likevel.... Redigert 1.Mai.2010 av Cranchi30 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 (redigert) Tja, hvorfor skal ikke forbruket bli doblet? Forutsetningen må jo være samme skrog og samme fart. Antall HK som trengs for å drive båten frem x 200gram diesel=forbruk sånn ca. Eneste som endrer seg med 1 eller 2 motorer er vekt og evt drev som bremser, derav 15%-20% mer forbruk. mvh Bavaria32sport med 2 motorer Redigert 1.Mai.2010 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Tja, hvorfor skal ikke forbruket bli doblet?Har 2 x 150hk, forbruk = 50 liter på marsjfart. Tipper 1 stk. slik 150hk, hadde brukt ca 25 liter på marsjfart i en passende båt. Stemmer iaffal dette. Kjekt tema egentli, då mange båter eg har kikka på er dobbelinstallasjon. Men eg har "bestemt" meg for å leite etter enkel, fordi eg ville holde nede utgiftene på driftssida. Men det er nok slik at to motorer jobber meget letter, slik at de ikkje må mates med max. Men 20 % merforbruk hørtes lite ut. Finnest det nokon båter som er med både enkel og dobbel installasjon slik at en kan få tall på dette? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Finnest det nokon båter som er med både enkel og dobbel installasjon slik at en kan få tall på dette? Et eksempel på en slik type båt er Marex 330 (nå kalt 350). Det ble levert med 2xKAD32 fordi KAD300 var "akkurat litt for lite). Men når D6-350 kom (og senere 370) gikk man over til en motor. Marex 350 leveres nå standard med D6-370. Av andre har du Bavaria 30 Sport som enten har 2xD3-160 eller 1xD6-330. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 hei.. ser flere skriver om sitt forbruk på sin båt... men da virker det som dere snakker om forbruk pr motor . blir det dobbelt når en har 2 motorer?? trodde ikke det ble helt slik... Å multiplisere med to blir nok litt for enkelt. Alternativet til 2 x 250 HK er ikke 1 x 250, men 1 x 500 HK. Fordelen med to motorer er manøveregenskaper og sikkerhet. Imidlertid er sikkerheten ikke dobbelt så stor med to motorer. Det er dobbel så stor sjanse for å få feil på to motorer som på en motor. Det er også andre ting som spiller inn. Får du f. eks. stopp på den ene motoren på grunn av dårlig diesel, har du gjerne samme dieselen på den andre tanken også .. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Forbruket på en motor på 300 hester i forhold til to på 150 hester følger hverandre ganske så likt oppover til rundt 75-80 % av effekten. Over det bruker en tomotorinstallasjon mere Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 ............................... Marex 330 (nå kalt 350). Det ble levert med 2xKAD32 fordi KAD300 var "akkurat litt for lite). Men når D6-350 kom (og senere 370) gikk man over til en motor. Marex 350 leveres nå standard med D6-370. Av andre har du Bavaria 30 Sport som enten har 2xD3-160 eller 1xD6-330. /Øystein Tenker sikkert feil eg...ehh... Tenkte med samme motor/hk som utgangspunkt. Om en bavaria har enkel insatllasjon med D6-330 , og ein anna Bavaria har dobbel D6-330, så ville vel ikkje forbruket blit 15-20 % differanse på....? Må vel bli 100% differanse?....men så har man vel også 100 % kjekkere båt.... Blei sikkert dumt dette..... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Enkelt nok. 2 motor = dobble utgifter og dobbelt drivstofforbruk !!! Når du har 2 motorer er disse ofte undermotorisert (130Hk x2) kontra 250-300Hk Dette er motorer med større volum og er mye mere slitesterke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Hei Dersom båten har VP-motorar så bør den sjølvsagt ha to motorar pga. tryggleikshensyn og fordi VP skal få selga fleire overprisa delar som er naudsynte pga. grunnleggande dårlege konstruksjonar. Me har to Yanmarmotorar i vår seglbåt. Om mogeleg så kjøyrer me med ein motor. På den måten så held ein driftstida nede og det blir lengre mellom serviceintervalla. Eg kan ikkje så mykje om terrassebåtar, men dersom dei har to motorar så er vel ikkje desse dobbelt så store som same båten var med ein motor? Kostnad, drivstofforbruk m.m. er vel difor ikkje dobbelt så stort, men det er større enn med ein motor. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Her er dokumtert sammenligning. 33Scirocco med D6 350 og 2 x D4 260... Tallene taler sitt og Sciroccoen ser ut for å bruke rundt 1 desiliter mer pr nautisk mil med to maskiner. Hvor ble det av dobbelt så høyt forbruk? WINDY PERF. TEST Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Var jo ikkje samme motorer vettu.... forskjell på 350 og 520 hk. Men bare 30% økning opp tilo to D4 og gevinst på fleire knop og ... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Testen jeg la ut er reell og gir svar på det trådstarter spør etter. Hva som er toppfart er likegyldig, det er forbruk sammenlignet i samme fart som er interessant. Hva det koster å kjøre i fra A til B i samme fart med begge båtene. Begge maskiner er CR maskiner som gjør sammenligning enda mer riktig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 En annnen ting er hvor lite brennstoff utgiftene har å si i det store bildet: En båt til 1.200.000 har rundt 50.000 i renteutgifter i året hvis den er belånt 100%. I tillegg er serviceutgifter, deler osv hvis man gjør rubbel opg bit selv ca 6-8.000,- (2 belger for drivknuten, 4reimer(kompressor+inuversalreima), 2 impellere, 4 fuelfilter(forfilterogfinfilter, bunnstoff, litt sink, poleringsmiddel, 4 coca-cola eller kaffe/6 pølser mens det jobbes). Ifjor brukte vi ca 9000,- i diesel på 3 uker (Tønsberg-Kristiansand-Risør-Strømstad-Tønsberg). Dvs ca 1/6 av resten :-) mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Var jo ikkje samme motorer vettu.... forskjell på 350 og 520 hk. Samma det? samme skrog, samme fart, forskjell er 1 og 2 motorer.. ved 31 knop er forskjellen ca 1 desiliter. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Heftig at akselerasjonen ble nesten dobbelt så rask med to motorer. 0-30 knop på bare 7 sek. mot 13,6 sek. med en motor. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Akselerasjonen økte fordi hester og dreiemoment er betydelig høyere. Det har ingenting med forbruket å gjøre. Forbruket viser hvor mange hester motorene leverer for å oppnå farten. Men det er klart om man underdimensjonerer båten, enten med en eller to motorer vil forbruket øke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr. Import Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 opplest og vedtatt!!!! men hva dere enn gjør , ikke undermotoriser båten, med 2 små motorer eller en for liten større en, er som og be om problemer.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
volvo_penta_ Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 ganske enkel termodynamikk det, kreves like mye energi (diesel) for å drive båten enten du fordeler det på en eller to motorer.to motorer vil imidlertid føre til mere innvendig friksjon i motorene som jo er rent tap, men virkningsgraden vil bli bedre med to motorer da en har en propell til å fordele fremdriften på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 (redigert) Det er dobbel så stor sjanse for å få feil på to motorer som på en motor. Det der sant, men ikke samtidigt, ergo er driftsikkerheten større. ganske enkel termodynamikk det, kreves like mye energi (diesel) for å drive båten enten du fordeler det på en eller to motorer. Sant dette også, men 2 motorer gir økt vekt og friksjon gjennom vannet, så 1 motor med tilsvarende effekt som 2 har vel nesten untagsvis best virkningsgrad total sett med tanke på fart og forbruk. Redigert 1.Mai.2010 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2xDiesel Svart 2.Mai.2010 Del på Facebook Svart 2.Mai.2010 Er i grunnen veldig enig med Bavaria her, det er ikke dieselen som er utgiften! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BAN Svart 2.Mai.2010 Del på Facebook Svart 2.Mai.2010 Dere glemmer en ting her. Forbruket øker ikke lineært etterhvert som turtallet øker. Med rett motorkombinasjon og lavt turtall på marsjfart bør man kunne få lavere forbruk på to motorer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
withsmann Svart 2.Mai.2010 Del på Facebook Svart 2.Mai.2010 Jeg er enig med BAN fordi med 2 motorer som tilsvarer 1 stor, vil 2 propeller kunne holde et lavere turtall enn 1 propell på marsjfart? Men på service blir det jo dobbelt av alt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.