Jump to content

Dobbelt forbruk med 2 motorer?


btt

Recommended Posts

Kan båten utstyres med stor nok propell vil nok ikke to propeller drive bedre enn en. I dag synes jeg ikke manøvrering så viktig for å velge to motorer da hekk/baugtrustere vil være et alternativ som ofte er på større båter selv om de har to motorer. Det viktigste er at båten har nok motor som er i god stand. Kjøper man ny så får smaken avgjøre. Ang. driftsikkerheten så er det mye man kan gjøre for å bedre den selv med en motor. Godt vedlikehold, rene tanker, dobbeltfiltere med vender, kniv på aksling(for å kutte tau), vettig bruk og gode instrumenter. To motorer blir lett en sovepute. Jeg ser det selv etter at jeg gikk over til seilbåt at jeg ikke lenger er så nøye med å sjekke, olje filtere ol(selv om jeg vedlikeholder).

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Her er dokumtert sammenligning. 33Scirocco med D6 350 og 2 x D4 260... Tallene taler sitt og Sciroccoen ser ut for å bruke rundt 1 desiliter mer pr nautisk mil med to maskiner.WINDY PERF. TEST

 

Noen som vet om en tilsvarende test med 2 stk volvo 41p i planende 30-35foter?? interesant å se sån ca hva forbruket mitt kan bli i nye båten :thumbsup:

kan jo se ut som sakte farten bør ligge på 1000rpm og ikke over det?? forbruket vil gå opp betraklig derfra,uten att farten sansyligvis øker så mye

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Var en test i et båtblad for et godt år siden. Der var samme type båt testet med begge alternativene.

Var det 2x220hk og 1x360hk i en ca 6tonn båt?

 

Konklusjonen var vel at på lav fart var enkelinstallasjon billigst pr/nm. På halvt pådrag brukte dobbelinstallasjonen veldig mye mer en enkeltinstallasjonen. Men opp mot 80-90%? pådrag tok den med 1 igjen den med 2 motorer i forbruk. Og forbruket var likt.

Når den med en motor nådde max, og dro litt tilbake. Så lå forbruket på den med 2 under den med 1 på samme farten.

På max gikk selvfølgelig den med 2 noen knop fortere.

 

Konklusjonen ut i fra det jeg husker var at 1 motor passet de som lunket mye rundt. Eller lå mye på halv gass. For de som ofte kjørte transportetapper, lønte det seg med 2. For her måtte en heller ikke tyne motorene like mye for å ligge i samme fart som det en ville med en motor. De var også mer stillegående, siden en ikke trengte å la de gå så tungt.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...