blueline Svart 2.Mai.2010 Del på Facebook Svart 2.Mai.2010 Kan båten utstyres med stor nok propell vil nok ikke to propeller drive bedre enn en. I dag synes jeg ikke manøvrering så viktig for å velge to motorer da hekk/baugtrustere vil være et alternativ som ofte er på større båter selv om de har to motorer. Det viktigste er at båten har nok motor som er i god stand. Kjøper man ny så får smaken avgjøre. Ang. driftsikkerheten så er det mye man kan gjøre for å bedre den selv med en motor. Godt vedlikehold, rene tanker, dobbeltfiltere med vender, kniv på aksling(for å kutte tau), vettig bruk og gode instrumenter. To motorer blir lett en sovepute. Jeg ser det selv etter at jeg gikk over til seilbåt at jeg ikke lenger er så nøye med å sjekke, olje filtere ol(selv om jeg vedlikeholder). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2xDiesel Svart 2.Mai.2010 Del på Facebook Svart 2.Mai.2010 Med seil har du motor nr.2 i vinden. Vinden har ikke jeg mye glede av hvis det stopper! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøga Svart 5.Mars.2011 Del på Facebook Svart 5.Mars.2011 Her er dokumtert sammenligning. 33Scirocco med D6 350 og 2 x D4 260... Tallene taler sitt og Sciroccoen ser ut for å bruke rundt 1 desiliter mer pr nautisk mil med to maskiner.WINDY PERF. TEST Noen som vet om en tilsvarende test med 2 stk volvo 41p i planende 30-35foter?? interesant å se sån ca hva forbruket mitt kan bli i nye båten kan jo se ut som sakte farten bør ligge på 1000rpm og ikke over det?? forbruket vil gå opp betraklig derfra,uten att farten sansyligvis øker så mye Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 5.Mars.2011 Del på Facebook Svart 5.Mars.2011 Cathrine.. Jeg tipper at den ligger på ca 65-75 liter pr time på maks marajfart (ca 200-300 rpm av fra fullt) Da ligger du vel et sted mellom 25-28 knop tenker jeg og får da forbruk på ca 2,6L pr NM ++ Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 5.Mars.2011 Del på Facebook Svart 5.Mars.2011 (redigert) Eksempel på forbruk. Windy 37 GM. 2xVP D4-260. Ferielastet. Sommerferien 2010. Redigert 5.Mars.2011 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 5.Mars.2011 Del på Facebook Svart 5.Mars.2011 Og Bonus bruker da omtrent halvparten av vår båt i samme fart. Vi drar ca 120 liter i timen i 28 knop = 4,2l/nm. Med 2x 435 hk og omtrent dobbelt så tung båt (rundt 14 tonn) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 5.Mars.2011 Del på Facebook Svart 5.Mars.2011 Hvis man sammenligner forbruk på enmotors installasjon og tomotors er det vel stort sett den samlede vekten og dermed vannlinjen som avgjør forbruket, er ikke den en forenklet måte å se på forskjellen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tooti Svart 19.Mars.2011 Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 (redigert) Noen så veit hva forbruk ved marsjfart på en 5tonns planende båt med 2*kad44 er? Redigert 19.Mars.2011 av tooti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 19.Mars.2011 Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 5tonns planende båt med 2*kad44 er? Drøyt 2l/nm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Svart 20.Mars.2011 Del på Facebook Svart 20.Mars.2011 Var en test i et båtblad for et godt år siden. Der var samme type båt testet med begge alternativene. Var det 2x220hk og 1x360hk i en ca 6tonn båt? Konklusjonen var vel at på lav fart var enkelinstallasjon billigst pr/nm. På halvt pådrag brukte dobbelinstallasjonen veldig mye mer en enkeltinstallasjonen. Men opp mot 80-90%? pådrag tok den med 1 igjen den med 2 motorer i forbruk. Og forbruket var likt. Når den med en motor nådde max, og dro litt tilbake. Så lå forbruket på den med 2 under den med 1 på samme farten. På max gikk selvfølgelig den med 2 noen knop fortere. Konklusjonen ut i fra det jeg husker var at 1 motor passet de som lunket mye rundt. Eller lå mye på halv gass. For de som ofte kjørte transportetapper, lønte det seg med 2. For her måtte en heller ikke tyne motorene like mye for å ligge i samme fart som det en ville med en motor. De var også mer stillegående, siden en ikke trengte å la de gå så tungt. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.