sveinh04 Startet 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2010 Jeg har lenge lurt på om det er på tide å bytte ut min saga 27, i noe som er litt mindre arbeid med. F eks en skjærgårdsjeep eller noe. Men så er det jo mye for og i mot da.... Hva mener dere?? Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
BMP Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Skal du først bytte ut snekka må det da bli mot en seilbåt og ikke en slik miljøbombe av en sjergårdsjeep. Sitér dette innlegget Link to post
sveinh04 Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Miljøbombe er mellomnavnet mitt Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
OnkelDonald Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Hvorfor har du lurt på dette? Du sitter nok sikkert selv på de beste argumentene for og imot. Snekka di har god plass, er billig i drift, har gode overnattingsmuligheter, masse utstyr, men bruker 3 år fra A til B, mye arbeid, kostbar vinterlagring osv osv... Jeep'n er stort sett det motsatte. Kjapt og enkelt fra A til B, lite vedlikehold, muligheter for vannsport, billig vinterlagring (på henger), men bruker masse drivstoff, sitter mer utsatt for dårlig vær, ingen overnatting... Noen liker mora, og noen liker dattera. Jeg personlig har ikke tålmodighet til å ligge i 5 knop når jeg skal en plass. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
kællen Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Noen liker mora, og noen liker dattera. Jeg personlig har ikke tålmodighet til å ligge i 5 knop når jeg skal en plass. Er jo turen underveis som er kos, stresse gjør man nok ellers i hverdagen, på sjone går livet i sakte tempo og stresser helt ned i 5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Selg båten prøv noe annet....det er bare positivt med noe forandring... Vi solgte overnattingsbåten kjøpe oss campingvogn reiste på tur i tre uker Norge og Sverige og koste oss mye !!!! Men hele familien savnet båt så vi kjøpe oss en Yamarin 64 daycruiser og det var mye moro med fart for gutta i familien men ikke mor og minste jenta og det var kjiip å reise hjem på kvelden når vennene satt igjen på holmen Så solgte vi vogn og speedbåt og kjøpte oss Scand 9000 Nordic. Savnet etter de fine dagen på sjøen ble for stor for alle Kvitt deg med båten skulle du angre er det jo ikke noe problem å komme tilbake... Sitér dette innlegget Link to post
sveinh04 Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Jeg tenker også en del på arbeidet med å få den ut hver vår. Også blir det jo alltid litt oppgraderinger hvert år. Har lyst til å få gjort et jafs i hagen. Men er det noen greie skjærgårdjeeper til ca 100000? Har en kamerat som skal selge en 22-fots båt av den mer røffe typen. Den er utrolig praktisk men bærer noe preg av å være hjemmelaget. Fordelen er at den har en 100 hester yamaha fra 2004 med hydr styring osv. Tenker at jeg ikke vil betale noe særlig mer en det bare motoren er verdt. Hva tror dere? Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
sveinh04 Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Kvitt deg med båten skulle du angre er det jo ikke noe problem å komme tilbake... Det er sånn jeg og tenker litt... Har vært veldig fornøyd med sagaen og den har gitt oss mye glede! Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
Poseidon Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 .... Har vært veldig fornøyd med sagaen og den har gitt oss mye glede! Da gjør du best i å beholde den! En skjærgårdsjeep er hverken fugl eller fisk og siden du trives med å være ombord i en ordentlig båt er jeg rimelig sikker på at du vil vantrives med en slik "hoppetusse" som rister løs både nyrer og gullblomber hos folk Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
KenBjork Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Har ikke villet gått for renspikka skjærgårdsjeep alla singel vindskjerm (midt eller sidestilt konsoll.) Minimum bowrider med heldekkende vindskjerm, alla slik som vår båt, om man vil ha hele båten åpen. (men finnes mange i samme sjanger, bare eksempel.) Eller DC løsning, om liten front lugar er ønskelig Ja og evt HT, for ikke å glemme de båten. Har alltid hatt helt åpne jeeper, men kjem aldri til å gå tilbake. Er kun fører og stort sett maks en passasjer, som får litt beskyttelse fra vær og vind. Og det blir rett og slett for egoistisk, hvertfall for oss og vår bruk. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
OnkelDonald Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Er jo turen underveis som er kos, stresse gjør man nok ellers i hverdagen, på sjone går livet i sakte tempo og stresser helt ned i 5 knop. Ja det er standardargumentet fra snekkefolk :) Men når hele vennegjengen sitter på "øya", så vil jeg dit helst før solen går ned! Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
sveinh04 Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Noen som har peiling på hva en yamaha 100hk 4-takter 2004 mod er verdt? Noen snakka om listepris på ca 90 men jeg vet ikke?? Har ikke hatt slike flotte greier noen gang.. Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
KenBjork Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 ligger en brukt på finn http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=21377616 med snitt på 38.3 timer pr år. Yamaha100hk 2005 mod.4takt,motor gått ca 230timer.Motoren er i topp stand og ser bra ut,det er noen små riper.Selges høystbydende over 65000.- Et utgangspunkt hvertfall. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Lazy Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Kjøp noe som er kurrant da er det så mye greiere å selge det igjen om du skulle ombesteme deg Klart om du får kjøpt en båt til en hyggelig kompis pris så er det jo en vurdering... Sitér dette innlegget Link to post
jone Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 (redigert) Yamaha F100 kom med bensin insprøytning i 2005, modellene før det er forgassermotor. 2004 modellen får jo sin 7 sesong nå, så det er vel verd å ta med i betraktningene rundt prising av motor. Benevnelsen er F100A og F100D Redigert 4.Mai.2010 av jone (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Hei,selger du snekka så kjøp deg heller en båt med hardtop istedenfor en skjærgårdsjeep. Her sitter Du/Dere mye lunere.Hva med en båt ala Fjordling 18 HT? Sjøegenskapene er i toppklasse og med en byggekvalitet som få leverer i dag. Sitér dette innlegget Link to post
sveinh04 Svart 7.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Da er beslutningen tatt og det blir ikke noe salg av båten i år. Synes det blir for kjipt med skjærgårdsjeep og hadde lengta alt for mye etter sagaen. Har hatt mekaniker til å kikke over maskinen og det ser bra ut. Vet ikke hva som gikk av meg da jeg nesten solgte den gode gamle båten min, kanskje noen putta noe i drinken min? Og båtførerprøven tok jeg i dag, siden jeg fortsatt er ung og pen og under 30 år måtte jeg det gitt. FIkk kun en lusen feil så nå begynner godfølelsen å komme. Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
BårdK Svart 7.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Det var vel båtpussen som kom over deg, vasking, bunnstoff, rubbing og polering....... Sitér dette innlegget Link to post
sveinh04 Svart 7.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Det var vel båtpussen som kom over deg, vasking, bunnstoff, rubbing og polering....... Ja det var nok en samlet greie. Og når jeg ikke følte jeg hadde oversikt i maskinrommet så blei det bare verre. Men den tid er forbi!! Nå blir det late dager på holmene. Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.