knoppen Startet 3.Mai.2010 Del på Facebook Startet 3.Mai.2010 Jeg har en viksund 340 med 370 hk volvo d6 2005 modell. Fast aksling, tror gearet heter hs80-b. Ser i manualen at pakkboksen til propellhylsen skal skiftes etter 5 år, kan dette være nødvendig? Det blir presset grease via en kopp på denne typen og dette har vært gjort jevnlig. Har noen erfaring med intervaller på skifte av denne? Bør en kanskje skifte lager samtidig hvist det er påkrevd å skifte pakkboksen? Noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Høres ut som en merkelig pakkboks med kun 5 års levetid. Det vanlige er ellers 30 år pluss. Jeg ville spurt forhandler om grunnen til at pakkboksen skal skiftes så ofte, det virker jo ganske så urimelig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
knoppen Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Ja, det er kanskje det. Har ikke noe erfaring med dette. Kanskje akslingen må ut også for å få skiftet denne. Tenker jeg tar en prat med volvo for å høre hvor påkrevd det er dette. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Volvo har vel anbefalt 5 års intervall på gummi-leppe-pakkboksen? Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Dette er nok ikke vanlig Volvokondom i og med at den har fettkopp. Jeg regner med at den har simringer som du kan bytte ved behov. Det sitter trolig to simringer i denne pakkboksen. Levetiden på simringene kan variere mye. Om den ikke lekker å fungerer fint kan du sikkert drøye flere år over tiden med å bytte den, men det er ikke verdens største jobb bytte simringene og kostnaden er liten. Det er kjedelig å måtte ta opp båten i løpet av sesongen for å måtte bytte. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 (redigert) Jeg har en viksund 340 med 370 hk volvo d6 2005 modell. Fast aksling, tror gearet heter hs80-b. Har samme båt, samme motor, samme gir og samme årgang! Det med skifte av pakkboks finner du vel i Volvos serviceintervall-oversikt. Det siktes der til pakkboks med det såkalte "Volvokondomet" som skal skiftes hvert 5 år. Dette er således ikke relevant for den pakkboksen du har. Jeg antar at du har tilsvarende fettsmurt pakkboks som vår båt. Jeg er litt usikker på hvilket fabrikat dette er siden det ikke fulgte med noen dokumentasjon på akkurat dette når vi kjøpte båten brukt. Det er ikke Sleipner (som har levert bl.a klemflensen). men etter bilder å dømme kan den være fra Vest Mekan. Slike pakkbokser har etter det jeg kjenner til ikke noe spesielt intervall for utskiftning. Utskiftning/reperasjon skjer når det en gang i fremtiden blir nødvendig. Brigg Redigert 6.Mai.2010 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
SoBo Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Tror litt av tingen med fettsmurt pakkboks er å ikke presse for mye fett innpakkboksen. Man vil da sprenge simmeringene. Utover dette bytter man vel ved behov. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.