Jump to content

Bør man skifte pakkboks hvert 5 år?

knoppen

Recommended Posts

Jeg har en viksund 340 med 370 hk volvo d6 2005 modell. Fast aksling, tror gearet heter hs80-b.

Ser i manualen at pakkboksen til propellhylsen skal skiftes etter 5 år, kan dette være nødvendig? Det blir presset grease via en kopp på denne typen og dette har vært gjort jevnlig. Har noen erfaring med intervaller på skifte av denne? Bør en kanskje skifte lager samtidig hvist det er påkrevd å skifte pakkboksen? Noen erfaringer? :flag_bp:

Høres ut som en merkelig pakkboks med kun 5 års levetid. Det vanlige er ellers 30 år pluss. Jeg ville spurt forhandler om grunnen til at pakkboksen skal skiftes så ofte, det virker jo ganske så urimelig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dette er nok ikke vanlig Volvokondom i og med at den har fettkopp. Jeg regner med at den har simringer som du kan bytte ved behov. Det sitter trolig to simringer i denne pakkboksen. Levetiden på simringene kan variere mye. Om den ikke lekker å fungerer fint kan du sikkert drøye flere år over tiden med å bytte den, men det er ikke verdens største jobb bytte simringene og kostnaden er liten. Det er kjedelig å måtte ta opp båten i løpet av sesongen for å måtte bytte.

Jeg har en viksund 340 med 370 hk volvo d6 2005 modell. Fast aksling, tror gearet heter hs80-b.

Har samme båt, samme motor, samme gir og samme årgang!

Det med skifte av pakkboks finner du vel i Volvos serviceintervall-oversikt. Det siktes der til pakkboks med det såkalte "Volvokondomet" som skal skiftes hvert 5 år. Dette er således ikke relevant for den pakkboksen du har.

Jeg antar at du har tilsvarende fettsmurt pakkboks som vår båt. Jeg er litt usikker på hvilket fabrikat dette er siden det ikke fulgte med noen dokumentasjon på akkurat dette når vi kjøpte båten brukt. Det er ikke Sleipner (som har levert bl.a klemflensen). men etter bilder å dømme kan den være fra Vest Mekan. Slike pakkbokser har etter det jeg kjenner til ikke noe spesielt intervall for utskiftning. Utskiftning/reperasjon skjer når det en gang i fremtiden blir nødvendig.

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...