Jump to content

Mjøsa er liten for tiden

Mjösseiler

Recommended Posts

Heheh, takk for alle svar;)

Jeg synes iallefall mjøsa var liten helt til jeg fikk råd her nå :)

Jeg skal ha konfirmasjon 22.mai ved Mjøsa, og båten er nyoverhalt, så hadde vært topp å fått den ut til da, sånn at den kunne ligget til kai når jeg feirer;)

Skilsö 23 og bukh dv36. 
Mjøsa  :cheers: 

Jeg hørte rykter om at de tappet Mjøsa mer enn normalt pga bygginga på Minnesund. Ringte NVE og Glåmmen og Lågens Brugseier, dette påsto sistnevnte at neppe var trolig, da de ikke hadde hørt noe om dette. Men han sa at det var lite snø i fjella, og de estimerte en forsinkelse i vannføring på ca tre uker. I fjor sjøsatte vi 8. mai, og jeg ser for meg at det blir LENGE å vente til slutten av mai, vil jo på tur pinsehelga: :cryin:

Ser i avisa at facebookgrupper løser alle andre problemer fra paprika på Grandisen til åpning av Økelsrudkrysset, kanskje en facebookgruppe for mer vanni mjøsa hadde vært noe :smiley:

Klippet denne fra Hamar arbeiderblad:

http://h-a.no//Nyheter//Nyheter/tabid/72/D...rticleView=true

HAMAR: Torsdag var vannstanden i Mjøsa 2,29 meter, mens den normale vannstanden på denne tiden er 3,04 meter. Det betyr at de fleste båtene på Tjuvholmen i Hamar fortsatt ligger på land.

- I fjor hadde jeg båten ute på Mjøsa 10. mai. Nå er det ingenting som tyder på at det er mulig før etter 17. mai, sier Frank Andersen.

Torsdag drev både han og Jan Erik Heen med båtpuss.

- Vi bør nok ha minst en meter til før vi kan sette ut båtene våre, sier de.

I slutten av mai er det seneste Andersen har satt ut båten sin.

I båtmiljøet går det rykter om at vannstanden i Mjøsa blir holdt nede på grunn av støping av nye pilarer på Minnesundbrua.

- Jeg har hørt ryktene, men jeg tror det er det kalde været som er årsaken, sier Andersen.

Det blir bekreftet av Jens Kr. Tingvold, som er avdelingssjef for vassdragsdrift i Glommens og Laagens Brukseierforening.

- Nei, vi holder slett ikke vannstanden nede på grunn av arbeid på Minnesundbrua. Det er bare å se på været, så skjønner du hvorfor vannstanden er så lav. Naturen rår vi ikke over, det skulle være nok å minne om vulkanutbruddet på Island. Kaldt vær og lite nedbør fører til lav vannstand. Noen år er det bare slik, det må man regne med, fastslår Tingvold.

Ha en fin dag

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...