amerelium Posted May 4, 2010 Share Posted May 4, 2010 Hvor stort utslag gjør det på hvordan en båt oppfører seg når motoren ikke er montert nøyaktig på midten..? Quote Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post Share on other sites More sharing options...
withsmann Posted May 4, 2010 Share Posted May 4, 2010 Det som skjer er vel at båten vil svinge ørlite grann mot den ene siden. Men det kommer jo også ann på hvor skjevt det eventuelt blir. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
amerelium Posted May 4, 2010 Author Share Posted May 4, 2010 Ser ut som motoren er forskjøvet en god cm til høyre. Dog, det er en kraftig motor og det er snakk om ganske store hastigheter... Quote Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post Share on other sites More sharing options...
withsmann Posted May 4, 2010 Share Posted May 4, 2010 Da er det nok best å fikse det ja... Men har ikke du boltet motoren fast i akterspeilet? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Posted May 4, 2010 Share Posted May 4, 2010 Mener jeg har lest at folk monterer motoren litt til siden for å motvirke den "vridningen" det store dreiemomentet har på båten. Noe med at propellen sviver den ene veien og at de derfor setter den litt til siden for å movirke det. At det skal gjøre den mer stabil. Men trodde de monterte de litt til venstre..? Er litt usikker på hvilken vei, men jeg er sikker på at jeg har lest noe om det. Tror det var på baatportalen. Quote Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 Mange med racingbåter som monterer motoren litt off-center uten at jeg kan si noe fornuftig om hvorfor. Men de kjører med cleaver-propeller etc hvor padle-effekten antageligvis er noe større enn på en vanlig propell. Du kan lese mye fornuftig om motor og porpeller her: http://sites.mercurymarine.com/portal/page...;_schema=portal Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
OnkelDonald Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 1 cm? Det vil jeg tro er helt uproblematisk på en stor båt, med stor motor. Det er jo en del jobb å flyte på den. Gamle hull må plugges på en sånn måte at du ikke svekker styrke ved å borre nye hull 1 cm ved siden av. Jeg hadde definitivt latt det være som det er. Eventuell minimalt utslag du merker av det kan du justere inn med trimfinne. Quote Genialt enkel redigering av nettsider Link to post Share on other sites More sharing options...
amerelium Posted May 6, 2010 Author Share Posted May 6, 2010 Vell, jeg hadde nå ikke tenkt å gjøre en dritt, men hvis de som leverer båten har dritet på draget... Quote Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 er det din Yamarin 80dc? Med en F350 på hekken , så kan det jo tenkes at det er ment å være sånn..? Mange med racingbåter som monterer motoren litt off-center uten at jeg kan si noe fornuftig om hvorfor. Med dyp v-bunn og stor fart, så er det ikke mye av skroget som er nedi vannet, slik at det lett oppstår "chinewalk" , dvs at båten vugger fra side til side. Propellen på påhengere er normalt høyreroterende, slik at å flytte motoren mot høyre vilhjewlpe til å motvirke det momentet Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper-skuteløs Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Neppe noen som har gjort dårlig jobb så lenge motoren er flytta mot styrbord og du har høyregående propell evnt motsatt. Heller merkelig at dem bare har flytta den 1 cm, det utgjør ikke så mye. Jeg har hatt båt med motoren nesten 4 cm ut av senter, og det funka kjempefint Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roeren Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 He-he! Jeg har erfaringer fra den helt andre enden av skalaen, med ganske små motorer (4 - 6 HK) på båter med lang kjøl og skarpe stevner (robåter). Vi har motorbrønn i de fleste av våre robåter (færinger, seksæringer, tiæring), og de står alle på siden av ubrutt kjøl, godt over på styrbord side (styrbord side er valgt kun fordi siderorene vi også bruker, står på denne siden. Med vanlig stevnror, er motorsiden ett fett; på en Nordlandsfiring hadde vi motoren til babord.) I alle fall; vi lar motoren stå i en liten sving til styrbord, og - vips! - går båten rett - til vi legger over roret. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.