Jump to content

Braketter for utenbordsmotor - Erfaringer

Wankel

Recommended Posts

Det finnes flere versjoner av braketter for utenbordsmotorer, bla disse

http://www.bobsmachine.com/Products/jackplate_hydraulic.cfm

http://www.armstrongnautical.com/brackets_2009.htm

http://www.portaproducts.com/

Noen som har erfaringer med noen av disse, eller andre og kan gi noen råd ?

Ser jo fornuftig ut med de som man hydraulisk kan heve og senke, men har ikke erfaring.

Jeg har hatt en manuell jackplate fra Bobs på en speedbåt, og den var forsåvidt helt kurrant for vårt bruk. Båten var rigget for V50-racing, og der er det ikke lov med braketter som kan justeres underveis pga reglene i denne klassen.

De manuelle koster vel godt under 1/3 av en hydraulisk, så det er jo litt økonomi i dette valget også.

Jeg justerte motor litt mens vi testet ut båt og motor, og det er bare å løsne 4 bolter, skru på justeringsskruene for å sette høyde og deretter stramme de 4 boltene igjen. Noen minutters jobb. Når man først finner en grei høyde blir det gjerne stående.

Med mindre man skal tyne ut den siste 0,1knopen underveis som utgjør forskjellen på om du vinner eller taper løpet. Men da har man litt annet fokus enn til "pleasure"-kjøring.

Brakettene har gjerne standard boltmønster, så har du en motor som sitter med 4 gjennomgående bolter i dag er det bare å skru av motor, sette imellom braketten og skru det fast igjen. Husk å få med ett sett med bolter når du kjøper braketten.

Redigert av Honduras (see edit history)

Jeg har Bob`s Ultra HD, som er på lista i linken din. Hydraulisk lift var et "must" i kombinasjon med fast brakett på Smuggleren. Dette fordi jeg hadde så langt "set-back" på den faste braketten. Når jeg da kjørte sakte i støre bølger, eller slakket brått av på farten så havnet motoren under vann. Med bob`s jackplate så kunne jeg da kjøre med motoren mye høyere i sakte fart, eller heve den raskt samtidig som jeg slakket farten. Dette fungerte helt genialt!

Når jeg nå byttet båt var jeg blitt så glad i mulighetene for å heve motoren under kjøring at jeg valgte å beholde jackplate`n selv. Den er ikke lenger "livsnødvendig", men gir en unik mulighet til å fin-tune motorhøyden under fart uten bruk av tilt, samt at det er kjempepraktisk ved manøvrering på grunt vann. Man kan jo også her gjøre mye av det samme med tilten, men manøvreringsegenskapene blir jo drastisk dårligere med høy tilt. Med liften beholder du manøvreringsegenskapene til fulle!

01082008001.jpg

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Så kan man kombinere bruk av lift og evt flaps, eller brukes flaps kun ifm inboard ?

Er det norske importører på Bob's eller på noen av de andre ?

Hva er grunnene til å velge å ha en fast brakett som bygger mye bakover i forhold til å bolte rett på akterspeilet ?

Så kan man kombinere bruk av lift og evt flaps, eller brukes flaps kun ifm inboard ?

Er det norske importører på Bob's eller på noen av de andre ?

Hva er grunnene til å velge å ha en fast brakett som bygger mye bakover i forhold til å bolte rett på akterspeilet ?

1. Du kan vel godt kombinere lift, flaps og tilt. Hvilken effekt man ønsker av flaps`n kan vel variere, men skal den brukes bare for å justere skrogvinkelen mot sjøen kan du vel bruke tilt`n til dette. Er det for å ha mere flate mot sjøen vil den jo fortsatt ha sin misjon.

2. Jeg kjøpte min hos Ravn`s garage.

3. To grunner i mitt tilfelle: Beholde badeplattformen og muligheten for å kunne tilte motoren helt opp. I tillegg ga den langen "set-back`n" veldig god toppfartseffekt!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...