jat Startet 5.Mai.2010 Del på Facebook Startet 5.Mai.2010 Er det mulig å slepe en gummijolle med motor i opp mot 20 knop? Jeg har sett videosnutter av folk som har gjort det men er det ren gambling? Har planer om å montere snappdavider men får ikke gjort det før neste sesong. Noen med erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Ville tatt av motor, men ser ikkje problemet utover det. Koster ikkje all verden å få seg ein motorbrakett bakpå hekken. Tar helst motor av uansett, så slipper en stresse med å hale inn, og unngå at gummien driver litt borti andre under fortøyning. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ivar Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Opptil 22-23 knop går fint å slepe med min 19 fots Yamarin. Over der begynner jolla å bli mer urolig. Er det bølger utpå foretrekker jeg å dra jolla ombord slik at den hviler på rekkene, tvers over båten. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
onkel_ove Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Jeg sleper en 270 cm lang RIB med 23 kg påhengs godt i 20 knop, men begynner å skjeine fra side til side i ca 23 knop. minuset med sleping i den farten er at du må holde øyne med den hele tiden, for kommer det et vindkast så (tror jeg) den kan ta tak å velte jolla. dvs har ikke erfart det, men i og med den ligger uten noe særlig vekt i sjøen, og vil flyte helt på toppen i hekkstrømen din, så føles det slik at den kan bli tatt av vinden. Jeg føler jeg må snu meg å kikke hvert 3-5 sekund på den, er jo litt kave... Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
BMP Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Vel jeg slepte en 310 RIB i ca 22 kn gikk fint helt til det kom noen lit større bølger fra en ferge jeg møte. Da snudde RIBRn seg og skar ned slepefestene i RIBEn røk før jeg rakk og stoppe moderfartøyet. Resultatet var to store hull i pontongene der festene hadde vært RBRn var i realiteten ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Har slept gummi jolla i over 20 knop. Kan være skummelt, fordi den kan hoppe på en bølge og snu seg i lufta.( selvopplevd) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
kællen Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Låner tråden jeg, hva med en riverjolle, er det problemfritt og slepe denne i 5 -6 knop i all slags vær med motor på jolla?. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Ingen joller kan slepes i alt slaks vær. Selv nå når jeg har seilbåt tar jeg RIBen opp på fordekket om det blåser litt. Det er er jævla styr når de snur seg oppned under seilas. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.