Jump to content

Olje til Mercury Optimax 115 hk

Rormann

Recommended Posts

*snip*

skal benhytte orginalolje (Optimax/DFI 2-Cycle engine oil)

*snip*

Stemmer, det er denne olja som skal brukes!

Dra til lokal pusher og kjøp Quicksilver DFI (sølvgrå kanne)og eller mercury optimax oljen (svart kanne)

(Ps sjekk evt priser hos flere, noen tar skyhøy overpris. Jeg betalte ifjor hos min dealer 310.- pr kanne.)

men lurer på om jeg f.eks kan benytte totaktsolje fra f.eks Biltema (for utenbordsmotorer)?

Nei! IKKE vanlig tcw-3 olje.

Joda, det går fint å bruke Biltema oljen. Fikk det skriftlig fra Biltema at den kunne jeg bruke, og har brukt den en seson uten problemer. Men siden motoren din er så ny, ville jeg valgt å holdt meg til orginalolje pga garanti, så slipper man event diskusjoner hvis noe skulle gå galt.

Stemmer det 'Even M' at man kan bruke tcw-3 Men i manualen står det KUN ved nødstilfelle kan man bruke tcw3 en kort periode. Inntil man får fremskaffet DFI olje.

Men kan og nevne at jeg vet/kjenner om flere som har fått havarerte sine DFI 2 takterer pga de ha kjørt kun/altid tcw3 olje, dette skjedde på både tohatsu TLDI, optimax og e-tec. 50/175/90 hestere.

Tror nok at biltema tar feil i sin uttalelse og at de ikke vet forskjell på oljesmøring til vanlig 2-taker(oljeblanda i bensintilførsel) og en DFI motor (olje til dirkete vitale smørepunkter)

Redigert av KenBjork (see edit history)
Joda, det går fint å bruke Biltema oljen. Fikk det skriftlig fra Biltema at den kunne jeg bruke, og har brukt den en seson uten problemer.

Kunne vært interessant å se den skriftlige garantien fra Biltema, hvis det gjelder bruk av Deres TC-W3 olje på nyere DFI (DIRECT Fuel Injection) motorer. Du kan vel legge ut en kopi her på BP.?

Ellers enig med `KenBjork`på alle punkter. :yesnod:

Svaret er NEI, du skal kun bruke olje som er beregnet på DFI motorer,Biltema sin olje er en vanlig 2T olje som er beregnet for ordinære 2T motorer.

DFI motorer har en mye høyere forbrennings temperatur som en vanlig 2T olje ikke kan håndtere,når det kommer til smøreevnen faller også en konvensjonell

olje i gjennom. :nonod:

oljen er ikkje billigste sort men det går bare med 1-2% pr liter bensin som koster 13-15 kroner sommerstid. Det blir vel ikke akkurat det som velter budsjettet på en sesong..

10 liter olje kjøpt på biltema koster 600, tilsvarende koster dfi oljen 1000.- altså du sparer 400 kr pr 9-10 000.- kroner i bensin ved 1.5% forbruk av olje..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...