altmuligbåt Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Hei. Har støpt inn tunel til baug trusteren. Må jeg ha på gelcoat eller holder det og ha over bundstoff? Tony Quote Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post Share on other sites More sharing options...
Retox_93 Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Viktig med grunning før bunnstoffet.. om man må ha gelcoat på kan e ikke svare på. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Glassfiberen i seg selv er vel ikke vanntett ? Jeg tror du bør ha på epoxy og så gelcoat etterpå ! Bunnstoffet er jo heller ikke vanntett ! Det er bare for å hindre groe... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Du må legge på en vanntett primer (2 komponent) før du legger på bunnstoff. Smør gjerne på topcoat før du primer. Bunnstoff i seg selv er ikke vanntett. Quote Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Hva med denne rekkefølgen: Først Epoxy, så gelcoat, så primer, bunnstoff til slutt.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
altmuligbåt Posted May 6, 2010 Author Share Posted May 6, 2010 Da har jeg en plan.. Først Epoxy, så gelcoat, så primer, bunnstoff til slutt.. Epoxy har jeg lakt på. Så nå legger jeg på gelcoat, Noen som vet hvor lenge jeg må vente med og lege på primer? Så Primer, hvor lenge må det stå før jeg leger på bunnstoff? Tony Quote Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Dersom du gjør som Worry beskriver, må det garantert bli tett. Quote Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Jeg vet ikke hvor lenge gelcoaten skal stå.. Ville kanskje ha ventet minimum 1 døgn ! Primeren legger du kanskje på i 3-4-5 lag ? Den skal på i løpet av et døgn, men det er jo veldig temp-avhengig det her.. Kaldt om natta og 2-komponent primer skal vel på når det er mer enn 10 grader. International sin kan legges på ned i 5 grader, vet jeg.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
altmuligbåt Posted May 6, 2010 Author Share Posted May 6, 2010 temp er ikke noe prob... Står innendørs og ikke noe prob og sette på mer varme..;O) Quote Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 (edited) Må jeg ha på gelcoat eller holder det og ha over bundstoff? Finn fram bruksanvisningen. Tuneller er bygget på eget vis, ofte som en grp type som ikkje trekker vann. Tunell trenger derfor ingen behandling. Dette står også i alle bruksanvisninger eg har vert borti. At det kan gro i tunell er vanligvis lite problem. At mange ønsker bunstoff inni for å pynte, er oki nok. Da holder det men enkel primer for bedre heft. Problemet blir ofte at propell ikkje har klaring nok til mange års (unødvendig) vedlikehold, så vær gniten med tykkelse på stoff inni der propell går (Har hjelpt løs fleire faststoffede propeller) Men sjekk din bruksanvisning. Ute i støpeområdet følger du allerede gitte råd red: fjernet tips om overfaltebehandling av støpt område. Edited May 6, 2010 by Sæbø (see edit history) Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts