Jump to content

autoglym og autosol. hva er til hva?

beauty of aqua

Recommended Posts

Blir helt forvirret av dette.

Skal rubbe båten imorgen, og etter iherdige forsøk på og få tak i norpool sin rubbing,må jeg nå gå til innkjøp av det som for meg høres ut for og være nest best.

Men hvordan var dette nå igjen.Er det autosol eller autoglym som er tingen når det gjelder rubbing.

har kjøpt en boks med autosol som jeg skal pusse rekken med.Kan denne også brukes til rubbing av gelcoat mon tro,eller er det e annen type autosol mon tro :confused:

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

takker og bukker mouche :smiley:

mvh.beuty of aqua

Har nå vært ute og eksprimitert litt.

Prøvde denne autosol på rekka.Tror ikke denne har vært gjort noe med siden tidenes morgen.

Resultat:Overhode ingen effekt.Ble om mulig enda styggere enn det de var :confused:

Så imorgen tenkte jeg og prøve et triks fra en som jobber på bjordal og madsen.Aluminiusfolie og coca cola :lol:

mvh.beuty of aqua

dette hørtes spennende ut.

Får vi forklaring?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Får du ikke båt og rekke blank med Autsol ,så får du den aldrig blank.Når du ikke har brukt dette før så sjønner jeg det kansje ,bruker du Autosol på rekkene så må du pusse dem endel ganger,Mere du pusser jo bedre blir det til slutt , bare husk å bytte fille ofte.Regner med at filla blir mega svart tvert,så da er det bare å bytte den ut med en ny en.

Tar du skroget med Autosol ,kan det lønne seg ofte å ha en sprayflaske med vann å sprute på skroget .Da blir det mye lettere og polere ,å det blir megablankt .Bare husk å gå over etterpå med en hard woks , da skal du se du får en blank å fin båt .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Kan bare understøtte alt det Tine IV skriver, kunne ikke sagt det bedre selv, og det sier jo ikke så lite! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Får det desverre ikke skikkelig pent med noen av delene,så det blir vel til at rekken byttes ut i sin helhet.

Men det er jo endel andre ting som står i fokus.Har fått rubbet ned skroget under fenderlist i dag.

Det ble blankt og fint.Tok klokketesten,og det var ingen problem og se hva klokken var da jeg holdt den mot skroget.

Er en del riper og skader i skroget.Er dette mulig og sparkle såpass bra at det blir usynelig,eller lar ikke det seg gjøre?

mvh.beuty of aqua

Hei, regner med at du har samme type rekker som meg. Scand begynte ikke å bruke syrefaste rekker før i 1986-87. På din båt er det mest sannsynlig elokserte messingrekker. Tror ikke du vil få de blanke med autosol. Har sjekket pris på nye rekker. Det var hinsides dyrt.

her er det bare å ringe Svenningsen & Ødegård (er det ikke det de heter ?) i Homborsund for å sjekke pris...

Firmaet heter svennevig og ødegård.(det var nesten riktig)

tok et prøveområde med autosol og polermaskin.Da ble det andre boller.Blankt og fint,neeesten som nytt.

Så det blir nok til at jeg beholder den rekka jeg har.Uaktuelt og bruke 38000 på ny.

For 38000 kan jeg; trekke om utesalong,stoler og solseng i flott niroxx,legge ny skottbeklednig,trekke om sofa nede pluss ny kalesje....

Alt dette,eller ny rekke :crazy: Valget er lett!

mvh.beuty of aqua

Får det desverre ikke skikkelig pent med noen av delene,så det blir vel til at rekken byttes ut i sin helhet.

tok et prøveområde med autosol og polermaskin.Da ble det andre boller.Blankt og fint,neeesten som nytt.

Så det blir nok til at jeg beholder den rekka jeg har.

Godt å høre, men ble litt forvirret av dine innlegg som synes litt motstridende så hva gjorde du nå som du ikke gjorde for fem dager siden?

Egentli utrolig at ikke du så det.. neste gang du lurer på noe , kan det være lurt å sende meg en im først, så forklarer jeg.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Er en del riper og skader i skroget.Er dette mulig og sparkle såpass bra at det blir usynelig,eller lar ikke det seg gjøre?

Det er mulig å få fint igjen, litt avhengig av type skade. Små overflateriper må du slipe ned (det som ikke fjernes av rubbing). Det gjøres med maskin, 240 papir - tørrsliping, deretter vannsliper du med 400/800/1200 og avslutter med rubbing og voksing. Rubbing med maskin og autosol.

Det kan hende du ikke får et perfekt resultat om det er mørk gelcoat fordi gelcoaten har blitt noe "skadet" i forbindelse med at ripen ble laget. Men det blir laaaangt bedre enn ubehandlet. Hvit gelcoat blir perfekt.

Skader i topcoat kan du utbedre på samme måte ved bruk av gelcoat/topcoat i samme farge som båtens, legg på slik at du får et lag like over øvrig frisk gelcoat så du har noe å pusse på. Puss ned (240) til at underlaget er jevnt med frisk gelcoat. Fortsett med stegene beskrevet ovenfor i forbindelse med fjerning av riper.

Jeg har nettopp gjort dette med en Yamarin 5920, og er forbløffet selv over hvor bra det blir. Men som sagt - det er en fare for at gammel skade synes når du fikser mørk gelcoat, men det blir meeeget mye bedre enn det var. (man må helt innpå for å "finne" der skaden engang var..)

Lykke til! (send im om du vil ha mer detaljer)

Det er riktig som hifo sier;brukte ikke maskin første gang.

Da jeg sto og gjorde det manuelt,syns jeg rekka bare ble enda mørkere.Tror det er fordi jeg bare smurte den "oksyderte" overflaten utover.Hadde sikkert fått det fint for hånd og,men det hadde nok tatt maaaange timer..Lang mer effektivt med maskin :cheers_wine:

Ellers så takker jeg for svar angående behandling av skader i skrog.

Blir nok ikke det første som utbedres.Den tid den sorg :lipseal:

mvh.beuty of aqua

• 2 months later...

Hei Beaty of Aqua. Du skrev at autosol og polermaskin gjorde rekka nesten som ny. Jeg sliter også med rekkene. Er matte, og en runde med autosol for hånd gjorde det bedre, men ikke bra nok.

Når benytter du polermaskinen? Til påføring eller av-polering? Ved poleringen så blir jo fillene utrolig svarte, så jeg lurer på om du benytter "muffa" på polermaskinen til dette? Den må jo bli ødelagt etter få minutter?

Setter stor pris på svar :flag_bp:

Til påføring eller av-polering?

Svaret er vel egentlig ja og ja, men først med skumgummisvamp og så med polerklut på maskinen. Fåes på de fleste steder inkl.Biltema og de funker greit de også - bruk og kast, eller vask og bruk igjen. Det sorte er vel det oksyderte belegget og som du ønsker å få vekk så jo mere sort jo mere har du fått vekk.

Jeg bruker en annen variant med stor hell. Synes de lammeull-hettene er noe herk.

På min polermaskin bruker jeg først en MYK skumgummiskive sammen med Autosol. Påfører autosol for hånd på et passe område, rubber med maskin. Har ei lita spruteflaske med vann dinglende i beltet som jeg fukter det hele med etterhvert for at det ikke skal gå tørt.

Hvis du også har ei baufil liggende er det lett å skjære av ei cm-tykk skive når den blir for full av dritt og rubbing. Har satt fast baufila på krybba med ei tvinge. Passe fres på maskinen så sager du av ei tynn skive på to sekunder.

Til voksing bruker jeg Maguires "Pure Wax" som påføres for hånd med disse kjempefine runde svampene Bilextra selger, deretter poleres det blankt med ei HARD skumgummiskive. Trykk og varme gjør voksen blank.

Jeg kjøper skiver på Jula, som har begge typer. Tror også Bilextra (som fører Maguires)har begge typer. Biltema tror jeg bare har en type.

Edited by Honduras (see edit history)

Hva slags maskin bruker du da?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

En slik billig gul en som fikk så mye skryt her på BP for en stund siden. Best Tools...?

Husker ikke helt. Mener jeg kjøpte den på CO.

Vinkelsliper-typen med 180mm skiver med borrelås hvis jeg husker korrekt. Har den ikke i nærheten akkurat nå.

Edited by Honduras (see edit history)