Bergen dørk Startet 8.Mai.2010 Del på Facebook Startet 8.Mai.2010 Ja, etter jakt på båt siden august 2009 er vi nå endelig i havn med kjøp av ny (gammel) båt. Vår første båt var en Nidelv 24. Den likte vi godt, men vi kunne tenkt oss noe mer fart. Vinteren 2009 gikk vi til anskaffelse av en Skibsplast 660. Flott båt med gode egenskaper, men det ble litt mye fart og lite plass ombord. Så da begynte jakten på en halvplaner med snekkeegenskaper, dvs som kombinerer bra plass med noe høyere marsjfart enn en ordinær snekke. Og mange båter i 25-29 fots klassen er vurdert og noen prøvekjørt, bla Nimbus 2600, Nordan Summer Family 27, Joda 8100(eller Neida), Scand 27 Nordic, Marex 770, Skilsø 750, Saga 27 (litt mye snekke, men kjempefin båt) og noen flere, men etterhvert har vi konsentrert oss om å finne en Nidelv 26. Et båtkonsept vi liker meget godt. De siste 4-5 månedene er det denne båttypen som er studert, hentet inn opplysninger om og prøvekjørt i flere omganger. Masse flott hjelp fra Båtplassen både med besiktigelse av båter, gode råd og ikke minst mange verdifulle IM`er fra folk som har disse båtene. Valget falt på en Nidelv 26 fra 1987 - hjemmehørende i Porsgrunn. Så nå er ferieplanene lagt. Det blir nok en hentetråd på dette utpå sommeren. Båten har en 96 HK Volvo Penta TAMD31, som er meget godt holdt. Båten er forøvrig nokså strøken og det er akkurat disse eksemplarene som det er et stykke mellom, for å si det slik. Båten er nettopp sjøsatt etter vårpuss, og jeg brukte en besiktigelsesmann fra KNBF for å vurdere båten for meg før kjøp. Drar ned selv om en halvannen uke og prøvekjører/går gjennom skuta. Båten har behov for lagring/en "bås" fra midten av mai og til midten av juli i Porsgrunn; Noen som kjenner til eller har noe slikt på lur, så send meg gjerne en IM. Det jobbes litt med dette akkurat nå. Flere bilder: http://bilder.froystad.org/#13 Sommeren og ferien er berget, folkens! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Hansi Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 (redigert) Gratulerer med flott båt. En klassiker. Sender en IM på tips til midlertidig båtplass. Redigert 8.Mai.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 8.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Takk for det og takk for tipset jeg har mottatt! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Å i sava Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Gratulerer med ny båt Kjenner noen som hadde en Nidlev 26 og de var veldig fornøyd med plassen inni den. Jeg så en slik passere meg utenfor Flesland i god fart og den gravde noe enormt med bølger og båten "satte" seg veldig mye. Ser din har en god "flaps" så den går gjerne mer rett i sjøen? Lykke til med ny båt! Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 8.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 (redigert) I en test i Praktisk Båtliv 8/99 tas dette med flaps for Nidelv 26 opp. Her hevdes det at en 1985-modell Nidelv 26 med 86 HK fikk økt sin marsjfart med 1-2 knop med flaps + at det ble logget mindre drivstofforbruk. Vet også at Erund, her på båtplassen, har kjøpt og skal montere flaps på sin Nidelv 26, 1987-modell...og han kan nok bidra med flere synspunkt på akkurat dette. Redigert 8.Mai.2010 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
pam Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Tillykke med en god båd, godt Norsk båddesign. Held og lykke med den Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook Link to post
Hombrè Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Gratulerer! Jeg skal straks i gang med min 2. sesong i min 84-mod, er veldig fornøyd. Sitér dette innlegget Nå med både Båtførerbevis og SRC sertifikat! Link to post
erund Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Hei og gratulerer med den flotte båten . I dag har jeg montert den faste trimflapsen på plass og skal gjøre finpussen neste dagene. Skal nok bli spennende og se om båten oppfører seg annerledes enn tidligere . Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
tom-ass Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Gratulerer. Har selv nyinnkjøpt Nidelv26, og gleder meg til sesongen! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Bergen dørk Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 (redigert) Takk for det! Vi får ønske hverandre en god båtsesong (med forhåpentligvis mer varme enn det er i dag....det snør i Bergen) Redigert 10.Mai.2010 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 29.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2010 tom-ass: Hvordan har de første erfaringene med den nye Nidelven vært? erund: Har du fått på plass flapsen og sjøsatt skuta? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.