Jump to content

Dere som tok båtførerprøven uten å gå kurs

Ladden88

Recommended Posts

Jeg skal ta båtførerprøven nå før sommeren og har begynt å lese. Dette er fordi mannfolket mitt har hendene fulle med å sette istand båten til sommern og da er det jeg som har best tid og ikke minst tålmodighet til å lese og ta prøven :smiley:

(han skal ta den han også etterhvert)

Men hvor lenge leste dere før dere gikk opp til prøven? Tok dere det veldig intensivt og leste masse på kort tid eller leste dere over litt lengere tid?

Jeg tenker i mitt stille sinn at det lønner seg å lese intensivt og deretter ta prøven men hvordan gjorde dere det?

Jeg tenker i mitt stille sinn at det lønner seg å lese intensivt og deretter ta prøven men hvordan gjorde dere det?

Erfaring teller mye. Uten det tror jeg nok at å lese intensivt vil gjøre deg i stand til å bestå prøven, men det er jo egentlig ikke på skolebenken du virkelig trenger å kunne pensum. Det er ombord under gange i all slags vær og sikt!

Søk på baatplassen etter Poseidon. Der får du begge deler! "Sertifikatet" og kunnskap som sitter!

jeg er bare 14 år og stod med glans jeg har bare holdt på med prakrisk erfaring før 3 dager før eg skulle ta prøven då leste jeg på "matten til sjøs" eller som andre kaller det missvisning og det der. men les nøye og få med deg alt og forstå det mye lettere då:) lykke til

Har nettopp tatt den via livredd.no

Tok ikke nettkurs, bare et lynkurs på 3 timer med påfølgende eksamen. Totalpris kurs og eksamen ble vel rundt 800,-

99,9% sikker på at jeg sto med glans, vanskelig var det ikke hvertfall.

Kjøp en bok og les litt på privaten, så kan du lett droppe kurs og bare ta eksamen. Vil tro det funker for de fleste.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Jeg lånte boka(Veien til båtførerprøven) av en kompis av meg og leste litt i noen uker samtidig som jeg tok noen prøver på nett. Funket for meg allefall, stod på prøven :smiley:

Dette med at en tillegner seg så vanvittig kunnskap i det kurset, kan eg bare håpe på er bedre nå en for over 20 år siden. Kurset eg tok i sin tid var nok av symbolsk verdi, og har ingen bidrag til meg på sjøen i dag. Trur eg må finna fram ei bok og lese meg opp på egenhånd på nytt :-) Harddisken har nok blitt reinstallert mange ganger siden...hihi

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Tusen takk for svar folkens :tongue:

Jeg har kjøpt boka "Den store norske Båtførerprøven" og føler Navigering sitter godt, det var ikke vanskelig å lære seg og det festet seg i hjernebarken med en gang :rolleyes:

Føler at jeg leser og setter meg inn i MYE jeg ikke får på prøven men uansett veldig greit å ha peiling.

Godt å høre at dere ikke syns den var vanskelig :smiley:

Tipper jeg kommer til å lese MAX to uker til før jeg melder meg opp! Spennende altså! :sailing:

Personlig vil jeg si at du lærer fint lite ved bare og lese og pugge ale spørsmål og svar. Det er på kurset du virkelig lærer mye om sjømannskap, om det å lese været, om navigasjon og om alt av sjømerker. Bare det å lese og tyde kart....den lærdommen får du ikke ved bare å lese boka og bestå prøven.

Det virker som om de fleste er mer opptatt av det å bestå prøven, enn å lære sjømannskap. Det kan du nok helt sikkert klare, men du vil være tilnærmet der du var før du tok for deg boka og alt det som nettet byr på.

Det er på kurs du kommuniserer, du spør og får svar, du får tilført kompetanse i form av praktiske øvelser...og forståelsen av hva kartet kan gi deg av opplysninger om farvannet du seiler i.

Det er min klare og gode erfaring...fra både foran og bak "kateteret".

Kunnskapen som du får ved båtførerkurset er fin, når det gjelder praktisk sjømannskap så er det erfaring som gjelder. jeg har tatt båtførerprøven som privatist vet et av norsk tests prøvesteder, dette kun for å spare noen kroner på forsikringen. Synes det er på tide å løfte lista litt på båtførerprøven, kansje nærme seg et sertifikat. når det gjelder pugging så synes ikke jeg det er så viktig, poenget er å forstå materialet, synes du det er vanskelig er nok et kurs beste veien å gå. Lykke til!

pugg kardinal - og lateralmerkene, utseende, farger og blinkvarianter. Det vil du garantert få spørsmål om.

Og kompass, magnetisk, og rettvisende kurs. Deviasjon og missvisning. Og ikke minst, forstå det!