Sjeldenutpå Svart 17.Mai.2010 Del på Facebook Svart 17.Mai.2010 Tok meg tre sekunder med googlesøk å finne haugevis med forhandlere og deler til 2728TIM. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
baltic29 Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2010 vel....da kan det vel kansje vere at motoren har en korrekt benevning når jeg sier den heter 2728Tim da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 17.Mai.2010 Del på Facebook Svart 17.Mai.2010 Mener du med dette å si at det ikke finnes en Ford motor som heter 2728TIM og som ikke er levert av Sabb? Min heter da vitterlig Ford 2728TIM, men er ikke en Ford Sabb. Begunn å lese hva jeg skriver: Jeg snakker da om 2728 levert av Sabb Motor. Denne TIM benevnelsen benyttes da tydeligvis av andre motor-preppere som har benyttet samme blokka. Om jeg ikke tar feil så skiftet Sabb til motorer fra Iveco ganske tidlig. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Hvordan går det med motorskifte baltic29? Fått testa båten? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
dakota Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Jeg kjøpte en 2728 ny i 1987, og i orginalbroskjyren fra Ford står det 2728 TIM. Den ble da levert orginalt med vannkjølt turbo og intercooler og rustfri eksosmanifild, samt ferskvannspumpe med doble remmer. På bremseskjemaet står det 208hk, 600 nm, og kan kjøres på fullt i intill 15 minutter for så å slakke ned. Pga. ventilene ikke skal bli for varme. Turtall er 2450. Restem av kjøleutstyret er Bowman. Kjører den med et Prm 402 gear, og virket uten problem i alle år. En kammerat har samme motor men med marinisering fra Kings i Bergen. Den yter 275 hk., og han kjører den på et Prm 401 gear uten problem så langt, men med 2600 omdr. Det er byttet kammer i pumpa, dyser og annen turbo for å få den opp i 275 hk. En som har god peiling på disse motorene er Haugen Maskin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kæpten Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Jeg skal ned og se på en 2728T, og ser at baltic29 nevner at de som er "røde" er av lastebiltypen hvor oljekjøler,gir og intercooler sitter i et stykke? Er det noen måte, eller noe jeg kan se på som kan gi meg indikasjon på at denne motoren har dette "problemet"? Andre ting jeg bør spørre selger om eller være obs på? Vet at spisser er byttet i 2006, men usikker på hvor langt den er gått siden det. Eier har hatt båten/motoren uten problemer i 5-6 år, så jeg tviler på at det er denne typen, men greit å sjekke. Det virker uansett som eier har greie på motoren, og har tatt fint vare på den, men man er jo uansett nødt til å passe på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 (redigert) En kammerat har samme motor men med marinisering fra Kings i Bergen. Den yter 275 hk., og han kjører den på et Prm 401 gear uten problem så langt, men med 2600 omdr. Det er byttet kammer i pumpa, dyser og annen turbo for å få den opp i 275 hk. 275hk på et PRM 401 er langt over hva det gearet skal tåle i følge Halaas & Mohn som selger PRM. Jeg vurderte selv å oppjustere men 2728T til 240hk(noe som kan gjøres uten store inngrep), men ble frarådet det av H & M. De kunne fortelle om mange tilfeller av havari på PRM 401 grunnet akkurat denne endringen gjort på 2728T. Dessuten blir varmgangen større jo høyere turtall kassa jobber med(du nevner at motoren går med 2600 på topp kontra 2450 som er originalt maks turtall). Redigert 11.August.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kæpten Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Jeg skal ned og se på en 2728T, og ser at baltic29 nevner at de som er "røde" er av lastebiltypen hvor oljekjøler,gir og intercooler sitter i et stykke? Er det noen måte, eller noe jeg kan se på som kan gi meg indikasjon på at denne motoren har dette "problemet"? Andre ting jeg bør spørre selger om eller være obs på? Vet at spisser er byttet i 2006, men usikker på hvor langt den er gått siden det. Eier har hatt båten/motoren uten problemer i 5-6 år, så jeg tviler på at det er denne typen, men greit å sjekke. Det virker uansett som eier har greie på motoren, og har tatt fint vare på den, men man er jo uansett nødt til å passe på. Bumper denne. Ingen som har noe mer erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 14.September.2020 Del på Facebook Svart 14.September.2020 (redigert) VannTro skrev On 16.5.2010 at 21.29: Hvis man laster ned teknisk info om Ford 2720 serien vil man ikke finne noen motor som heter TIM. Det finnes EN 2728 og den heter T (Marine). Om dette kun er en variant som Sabb bygget kan jo være mulig og at andre leverandører hadde andre spec av 2728. Ford Mermaid har/nevner 2728TIM http://mermaidmarine-test.s3.amazonaws.com/engine_pdfs/133/MONARCH (2728TIM).pdf?fbclid=IwAR0esxy8PXRsWv784Iqisu4_8L-rz5xiRrPT8kvJpyOyJ4pC6J5pNN-6Tng Redigert 14.September.2020 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
kkjelby Svart 3.Juli.2023 Del på Facebook Svart 3.Juli.2023 Hei ser det er mange her med mye erfaring på 2728, har selv en slik. Jeg strever med å finne ut hvor mye olje som går på. Tidligere eiere forteller at de klarer maks ca 9 liter pluss oljefilter ca 2liter. Manualen sier ca 19 liter inkl oljefilter. Har prøvd å måle bunnpanne og dimensjonene er ca 85cmx 25cm x 30cm. Håper noen vet her hva som kan være riktig. Motor er rød med bowman marinisering står i en halco 29. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 3.Juli.2023 Del på Facebook Svart 3.Juli.2023 kkjelby skrev 50 minutter siden: Jeg strever med å finne ut hvor mye olje som går på. 9 l høres lite ut. vet det finnes lave bunnpanner. Ikke sett i noen manual at oljefilteret er på mer enn 1 l. Denne manualen sier 20 l ellers er 14 l normalt på mange Forder. . Hvis olje nivået er på peile pinnen er det jo bare å pumpe ut og se hvor mange liter det blir. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.