baltic29 Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Noen som vet hvor jeg kan finne teknisk informasjon om denne type motor? ford 2728 tim ca 96 mod?selger opplyser at denne har samme mål og festepunkter som den som heter 2704et kansje noen som har bilder av en likedan? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Har du lastet ned og sett på den som ligger i dokumentarkivet? Her er linken i fall du ikke har sett på den. Ford Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Svee Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Du finner masse data om Ford Dover og Ford Dorset (2720 og 2700 seriene) - 4 og 6 sylindrede - på linken under. Ford 2728 er er en Dover (Ortosan) modell mens 2704 er en Dorset, men utvendig mål og fester skal være like. Sjekk denne linken: http://www.mermaid-marine.co.uk/HTML/OutOfProd.htm . Men husk at det finnes mange forskjellige varianter av motorlabbfester, så du bør nok vurdre å skifte over festene fra gammel til ny motor om du skal bytte. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Det er ikke sikkert at du kan bruke samme gearet som du har i dag på ny motor. Dette er vel en kraftigere motor og da må gearet være tilsvarende sterkere. Har du funne flere feil på gamle motoren? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Legg ut en tråd eller info om gearet... Kanskje det kan brukes uten problem. Mange som hyler om svake gear og tynne aksler uten å ane kva de snakker om Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 (edited) Sitter det PRM 401 gear på 2704 motoren din så går dette også på 2728T. Normalt med 35-40mm aksel. I Fjord 880 ble 2704 et levert en periode, mens de siste (fra -87 tror jeg) fikk 2728t. Edited May 15, 2010 by VannTro (see edit history) Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Har PRM 500 på mine 2725E motorer. Er vel mere hester i en 2728ET enn en 2704ET? Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 2728T er vel riktig benevnelse. I 2728T er det 200hk. Når det gjelder 2704ET så ble den levert både med og uten mellomkjøler i båtutgaven. Hva utelsen var uten mellomkjøler er jeg litt usikker på, men jeg tror det var 150hk. Med mellomkjøler yter den 180hk(er nok denne motoren det snakkes om i denne tråden). Ble også levert i såkalt Turbo-Pluss utgave med 250hk. Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 MEN siden diskusjonen kom litt over på gear, korleis kan ein sikre seg at gearet er sterkt nok til momentet fra evt større motor ? Det står i verkstedmanualen til PRM265 s+t feks: input torque capasity.....265 lbf.ft.(36.5kgm) continuous, ahead or astern. Så korleis kan ein vite det? Er det mulig ein tabell ein kan sjå i kor mange kgm motor leverer vs hk eller dreiemoment? Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Hmmm, kan ikke lese at trådstarter har oppgitt merke eller modellnr. på gear, eller må jeg ha tykkere colabunner? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Nei du ser nok heilt greit ! Dette med gear var det Nemo som tok opp for at trådstarter skulle være obs på mulig konflikt med sterkere motor. Får håpe baltic29 kommer på banen med gearspørsmål så vi ikkje all vår energi er bortkastet Trur eg legger ut ein tråd om spørsmålet mitt rundt moment på motoren vs gear. Kanskje nokon har greie på det Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Gir et innspill til spørsmål om moment, da dette er ofte aktuelt. Moment: T = P/2*pi*n. T er dreiemoment i Nm, P er effekt i Watt og 2*pi*n er vinkelhastighet i radianer/sekund. Som man da ser så øker momentet med høyere effekt og minker med høyere turtall. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
baltic29 Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Ja så var vi tilbake på baatplassen, hatt litt mye å ta tak i de siste dagene. Svar på store spørsmål kan komme hehe men for å begynne med det første, ja vanligvis så bytter en ut gearet hvis man bytter til en større motor f.eks slik jeg tenker på å gjøre, men(alltid et men i bildet) nå er det slik at jeg har et prm gear på ford 2704et motoren(180hk) denne motoren har samme innfesting og er lik i dimensjon som ford 2728tim(300hk) på prm sitt gear sitter det jo en plate med spesifikasjoner,det er laget flere typer av dette gearet og det jeg har heter 402dx1.5. Dx er en forsterket utgave som tåler mere hk, dette har jeg hatt en dialog med kd-trading i bergen om og etter deres data skal dette gearet tåle 260hk. Nå er denne 2728tim oprinneli 300hk men er justert ned til 240hk pga denne har vert kjørt med et hekkaggregat. konklusjonen blir som følger: jeg bytter motor og slipper og bytte gear dermed kan jeg heller bytte det ved en senere anledning, vil mest sannsylig ikke oppnå noen store endringer i henhold til fart,kansje jeg får et par kn på marsj og topp men ikke noe store endringer, 2728 har nemeli et toppturtall på 2700omdr og da kan jeg marsje på 2400omdr som vil si det samme som 2704et motoren har på max omdr. Har jeg løst noen tråder da?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Har jeg løst noen tråder da?? Hørtes smart og greit ut ja. Antagelig så passer kabler og allt rett på hos deg, så dette blir nok eit "gøy" bytte. Så kanskje det ein dag dukker opp ein litt større propell i nærheten til ein billig penger. Lykke til videre! Gir et innspill til spørsmål om moment, : Moment: T = P/2*pi*n. T er dreiemoment i Nm, P er effekt i Watt og 2*pi*n er vinkelhastighet i radianer/sekund. Som man da ser så øker momentet med høyere effekt og minker med høyere turtall. Har du mulighet ti å utdype dette? T-dreiemoment er oki. P-effekt i watt er oki dersom dette er kw som fabrikk oppgir 2 ganger pi(3,14?)ganger n....hva er n? Og hva er vinkelhastighet i radianer/sek... Kan du vise reknestykket med motor med Max: 89,8 kw v/2600 o/min, og 378 Nm ved 1600 omd/min Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 2728 har nemeli et toppturtall på 2700omdr og da kan jeg marsje på 2400omdr som vil si det samme som 2704et motoren har på max omdr. Er du 100% sikker på at 2728 har toppturtall på 2700rpm? Alle jeg har snakket med som har denne motoren, inkludert meg selv, har et toppturtall på 2450rpm. Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Folk sier litt forskjellig om topp-turtall. Jeg fikk oppgitt på Halaas & Mohn at dette skulle være 2500 omdr. Andre har sagt 2450 slik som Vanntro skriver. Men 2700? Da har du i tilfelle altfor liten propell. På Halaas & Mohn fikk jeg forresten vite at jeg kunne marsje mellom 2100 og 2200 omdr. Men folk sier jo så utrolig mye om dette også. Noen sier 10% ned. Andre sier at med disse motorene kan du gå kontinuerlig på 2450. Jeg vet ikke, men jeg stoler på Halaas & Mohn. De virker å ha god peiling på disse. Mye greiere å ringe til enn gamle Saab i Bergen. Men så skriver du at motoren din egentlig var 300 HK? , men var skrudd ned til 240 HK? Når jeg kjøpte min båt med Ford 2728t fra 1984, fikk jeg vite at min motor var 225 HK. Andre igjen sier 200 HK og noen sier 200 HK+. Disse motorene er vel kommet i mange varianter. Noen som vet om det er forskjell på 2728t og 2728 tim? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
omorv Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Jeg har samme motor (i Baltic) som er oppgitt til 225 HK, men kan visstnok enkelt oppjusteres til 240/270/300 HK. Jeg har toppturtall på 2600 rpm og kontinuerlig på 2450. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Jeg fikk forresten vite at kontinuerlig på 2450 ikke måtte skje, men den kunne godt gå på dette i 1 time. Tror kanskje du kan få 240 HK ganske lett, men 270 og 300 tror jeg du må "oppgradere" ganske mye. Hvilken årsmodell er din Omorv? Og har 2728t eller tim? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
omorv Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Jeg har en -86 mod. 2728TIM. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Hvis man laster ned teknisk info om Ford 2720 serien vil man ikke finne noen motor som heter TIM. Det finnes EN 2728 og den heter T (Marine). Om dette kun er en variant som Sabb bygget kan jo være mulig og at andre leverandører hadde andre spec av 2728. Når det gjelder maks og kontinuerlig belastning så er begge disse oppgitt ved å kunne taes ut ved 2450rpm. Maks kw uttag er 149kw, men kontinuerlig kw uttak er 135,5kw. Begge disse belastningene kan dog taes ut ved 2450rpm. Man må huske at dette i utgangspunktet er industrimotorer og da er det slik at det er hvor stor belastningen man påfører motoren ved det gitte turtall som avgjør om det kan belaste slik kontinuerlig eller ikke. Dette er vanskelig å beregne når man installerer i en båt, men om man oppnår 2450rpm med fult gasspådrag så kan man være sikker på at denne belastningen ikke kan benyttes kontinuerlig. Når mån så ser på effekten som kan taes ut på maks og kontinuerlig så er differansen ca 10%. Teknisk info Ford 2720 serien (se Instruksjonsbok) Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Hmmmmm, 2728 TIM står vel for 2728 Turbo Intercooled Marine Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 2728 motoren er en marinemotor med turbo og intercooler og heter T, hverken mer eller mindre(Jeg snakker da om 2728 levert av Sabb Motor). Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
baltic29 Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Vel denne motoren jeg har fått fatt i er en 96 mod, kan godt hende at det er en viss forsjell på 86 og 96....tror kansje utviklingen har gått litt opp?? men vet at det var noen som het kings marine en gang, de mariniserte fordmotorer fra lastebiler som var gått 200-300000 å at disse fikk litt problemer etter 1-2år pga belastningen tålte ikke disse motorene som allerede var slitte fra før. de motorene var røde i farge og hadde en kjølekomponent som ble konstruert hos kings marine, de hadde oljekjøler,gir og intercooler i et stykke, disse motorene var ikke å anbefale etter hva jeg har fått greie på. Ford 2728 kom jo ganske tidli og har noe lunde følgt opp etter 2704. motorene kom først som t utgave,så kom ti utgaven og sist kom tim utgaven, forsjellen på disse motorene følger 2704 motorene sitt mønster, forsjelli turbo,intercooler osv.. vet ikke mere enn jeg har blitt fortalt av en som har god kjennskap til disse.men at det kan vere turtalls forsjell på en t og en tim kan vel kansje vere tilfelle... Den motoren jeg har kjøpt er opgitt til 300hk,og er ren ford utgave ikke kings marinisert, den er testkjørt hos kd-trading, den er nedjustert til 240hk på pumpa, jeg har kun gitt de opplysniger jeg har fått fra kd-trading og de har skrevet at max omdr er 2700, Men ja har funnet teknisk ifo om 2728t å den står oppgitt til max 2450rpm men har ikke klart finne noe på 2728tim men venter på å få de tilsendte opplysningene som de skulle sende meg. Kan vel med sikkerhet si at jeg ser store forsjeller på bare på små ting på motorene jeg har her. Hva som er marsj turtall på en motor har jeg alltid hørt 10% av max turtall,men etter hva jeg har hørt fra andre som driver med service på båtmotorer så skal jo en motor kunne gå på max omdr så lenge temperaturen holdes nede,men dette er jo selfølgeli ikke heldi for motorens levetid,henger jo litt sammen...snillere med turtallet jo lengre har du motoren,dess hardere på turtallet jo kortere levetid på motor. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Gratulerer med dagen! Skal prøve å gi en forklaring. "2 ganger pi(3,14?)ganger n....hva er n?" Pi, det finner du på kaløkulatoren, forkortet er det 3,14. Når det brukes i en formel skrives det alltid som pi. Og n er et tall for hvor mange ganger masinen går rundt pr tidsenhet, dette tillfelle for hvert sekund. Motorens turtall er oppgit i omdreininger pr min og da må vi korrigere for det. "Og hva er vinkelhastighet i radianer/sek..." Her vil jeg benytte Wikipedia som har en god forklaring. Kort fortalt er et nøyaktig vinkelmål. http://no.wikipedia.org/wiki/Radian "Kan du vise reknestykket med motor med Max: 89,8 kw v/2600 o/min, og 378 Nm ved 1600 omd/min" Og da blir det første regnestykket: Moment = 89800 / (2*pi*2600) * 60 = 329,8 Nm Det neste blir: Effekt = 378 * (2*pi*1600) / 60 = 63,3 kW For effekt bruker du Watt, som du ser blir det da 89800 W. For pi bruker du dette valget på en kalkulator eller 3,14 hvis du bruker papir og blyant. Med tegnet / menes deletegn og * for gangetegn. Håper jeg har husket alt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
omorv Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 2728 motoren er en marinemotor med turbo og intercooler og heter T, hverken mer eller mindre(Jeg snakker da om 2728 levert av Sabb Motor). Mener du med dette å si at det ikke finnes en Ford motor som heter 2728TIM og som ikke er levert av Sabb? Min heter da vitterlig Ford 2728TIM, men er ikke en Ford Sabb. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.