Jump to content

ford 2728 tim, teknisk informasjon?


baltic29

Recommended Posts

Du finner masse data om Ford Dover og Ford Dorset (2720 og 2700 seriene) - 4 og 6 sylindrede - på linken under. Ford 2728 er er en Dover (Ortosan) modell mens 2704 er en Dorset, men utvendig mål og fester skal være like.

Sjekk denne linken: http://www.mermaid-marine.co.uk/HTML/OutOfProd.htm .

Men husk at det finnes mange forskjellige varianter av motorlabbfester, så du bør nok vurdre å skifte over festene fra gammel til ny motor om du skal bytte.

Link to post
Share on other sites

Sitter det PRM 401 gear på 2704 motoren din så går dette også på 2728T. Normalt med 35-40mm aksel.

I Fjord 880 ble 2704 et levert en periode, mens de siste (fra -87 tror jeg) fikk 2728t.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

2728T er vel riktig benevnelse. I 2728T er det 200hk.

Når det gjelder 2704ET så ble den levert både med og uten mellomkjøler i båtutgaven. Hva utelsen var uten mellomkjøler er jeg litt usikker på, men jeg tror det var 150hk. Med mellomkjøler yter den 180hk(er nok denne motoren det snakkes om i denne tråden). Ble også levert i såkalt Turbo-Pluss utgave med 250hk.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

MEN siden diskusjonen kom litt over på gear, korleis kan ein sikre seg at gearet er sterkt nok til momentet fra evt større motor ? Det står i verkstedmanualen til PRM265 s+t feks: input torque capasity.....265 lbf.ft.(36.5kgm) continuous, ahead or astern. Så korleis kan ein vite det? Er det mulig ein tabell ein kan sjå i kor mange kgm motor leverer vs hk eller dreiemoment?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Nei du ser nok heilt greit ! :smiley:

Dette med gear var det Nemo som tok opp for at trådstarter skulle være obs på mulig konflikt med sterkere motor. Får håpe baltic29 kommer på banen med gearspørsmål så vi ikkje all vår energi er bortkastet :giggle::giggle:

Trur eg legger ut ein tråd om spørsmålet mitt rundt moment på motoren vs gear. Kanskje nokon har greie på det :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ja så var vi tilbake på baatplassen, hatt litt mye å ta tak i de siste dagene. Svar på store spørsmål kan komme hehe

men for å begynne med det første, ja vanligvis så bytter en ut gearet hvis man bytter til en større motor f.eks slik jeg tenker på å gjøre,

men(alltid et men i bildet) nå er det slik at jeg har et prm gear på ford 2704et motoren(180hk) denne motoren har samme innfesting og er lik i dimensjon som ford 2728tim(300hk) på prm sitt gear sitter det jo en plate med spesifikasjoner,det er laget flere typer av dette gearet og det jeg har heter 402dx1.5. Dx er en forsterket utgave som tåler mere hk, dette har jeg hatt en dialog med kd-trading i bergen om og etter deres data skal dette gearet tåle 260hk. Nå er denne 2728tim oprinneli 300hk men er justert ned til 240hk pga denne har vert kjørt med et hekkaggregat.

konklusjonen blir som følger: jeg bytter motor og slipper og bytte gear dermed kan jeg heller bytte det ved en senere anledning, vil mest sannsylig ikke oppnå noen store endringer i henhold til fart,kansje jeg får et par kn på marsj og topp men ikke noe store endringer, 2728 har nemeli et toppturtall på 2700omdr og da kan jeg marsje på 2400omdr som vil si det samme som 2704et motoren har på max omdr.

 

Har jeg løst noen tråder da??

Link to post
Share on other sites

Har jeg løst noen tråder da??

 

Hørtes smart og greit ut ja. Antagelig så passer kabler og allt rett på hos deg, så dette blir nok eit "gøy" bytte. Så kanskje det ein dag dukker opp ein litt større propell i nærheten til ein billig penger. Lykke til videre! :smiley:

 

 

Gir et innspill til spørsmål om moment, : Moment: T = P/2*pi*n.

T er dreiemoment i Nm, P er effekt i Watt og 2*pi*n er vinkelhastighet i radianer/sekund. Som man da ser så øker momentet med høyere effekt og minker med høyere turtall.

 

Har du mulighet ti å utdype dette?

T-dreiemoment er oki.

P-effekt i watt er oki dersom dette er kw som fabrikk oppgir

2 ganger pi(3,14?)ganger n....hva er n?

Og hva er vinkelhastighet i radianer/sek...

 

Kan du vise reknestykket med motor med Max: 89,8 kw v/2600 o/min, og 378 Nm ved 1600 omd/min

:smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

2728 har nemeli et toppturtall på 2700omdr og da kan jeg marsje på 2400omdr som vil si det samme som 2704et motoren har på max omdr.

 

Er du 100% sikker på at 2728 har toppturtall på 2700rpm? Alle jeg har snakket med som har denne motoren, inkludert meg selv, har et toppturtall på 2450rpm.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Folk sier litt forskjellig om topp-turtall. Jeg fikk oppgitt på Halaas & Mohn at dette skulle være 2500 omdr. Andre har sagt 2450 slik som Vanntro skriver. Men 2700? Da har du i tilfelle altfor liten propell.

 

På Halaas & Mohn fikk jeg forresten vite at jeg kunne marsje mellom 2100 og 2200 omdr. Men folk sier jo så utrolig mye om dette også. Noen sier 10% ned. Andre sier at med disse motorene kan du gå kontinuerlig på 2450. Jeg vet ikke, men jeg stoler på Halaas & Mohn. De virker å ha god peiling på disse. Mye greiere å ringe til enn gamle Saab i Bergen.

 

Men så skriver du at motoren din egentlig var 300 HK? , men var skrudd ned til 240 HK? Når jeg kjøpte min båt med Ford 2728t fra 1984, fikk jeg vite at min motor var 225 HK. Andre igjen sier 200 HK og noen sier 200 HK+.

 

Disse motorene er vel kommet i mange varianter. Noen som vet om det er forskjell på 2728t og 2728 tim?

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk forresten vite at kontinuerlig på 2450 ikke måtte skje, men den kunne godt gå på dette i 1 time.

 

Tror kanskje du kan få 240 HK ganske lett, men 270 og 300 tror jeg du må "oppgradere" ganske mye. Hvilken årsmodell er din Omorv? Og har 2728t eller tim?

Link to post
Share on other sites

Hvis man laster ned teknisk info om Ford 2720 serien vil man ikke finne noen motor som heter TIM. Det finnes EN 2728 og den heter T (Marine).

Om dette kun er en variant som Sabb bygget kan jo være mulig og at andre leverandører hadde andre spec av 2728.

 

Når det gjelder maks og kontinuerlig belastning så er begge disse oppgitt ved å kunne taes ut ved 2450rpm. Maks kw uttag er 149kw, men kontinuerlig kw uttak er 135,5kw. Begge disse belastningene kan dog taes ut ved 2450rpm. Man må huske at dette i utgangspunktet er industrimotorer og da er det slik at det er hvor stor belastningen man påfører motoren ved det gitte turtall som avgjør om det kan belaste slik kontinuerlig eller ikke. Dette er vanskelig å beregne når man installerer i en båt, men om man oppnår 2450rpm med fult gasspådrag så kan man være sikker på at denne belastningen ikke kan benyttes kontinuerlig. Når mån så ser på effekten som kan taes ut på maks og kontinuerlig så er differansen ca 10%.

 

Teknisk info Ford 2720 serien (se Instruksjonsbok)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

2728 motoren er en marinemotor med turbo og intercooler og heter T, hverken mer eller mindre(Jeg snakker da om 2728 levert av Sabb Motor).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vel denne motoren jeg har fått fatt i er en 96 mod, kan godt hende at det er en viss forsjell på 86 og 96....tror kansje utviklingen har gått litt opp??

men vet at det var noen som het kings marine en gang, de mariniserte fordmotorer fra lastebiler som var gått 200-300000 å at disse fikk litt problemer etter 1-2år pga belastningen tålte ikke disse motorene som allerede var slitte fra før. de motorene var røde i farge og hadde en kjølekomponent som ble konstruert hos kings marine, de hadde oljekjøler,gir og intercooler i et stykke, disse motorene var ikke å anbefale etter hva jeg har fått greie på.

 

Ford 2728 kom jo ganske tidli og har noe lunde følgt opp etter 2704. motorene kom først som t utgave,så kom ti utgaven og sist kom tim utgaven,

forsjellen på disse motorene følger 2704 motorene sitt mønster, forsjelli turbo,intercooler osv.. vet ikke mere enn jeg har blitt fortalt av en som har god kjennskap til disse.men at det kan vere turtalls forsjell på en t og en tim kan vel kansje vere tilfelle...

 

Den motoren jeg har kjøpt er opgitt til 300hk,og er ren ford utgave ikke kings marinisert, den er testkjørt hos kd-trading, den er nedjustert til 240hk

på pumpa, jeg har kun gitt de opplysniger jeg har fått fra kd-trading og de har skrevet at max omdr er 2700, Men ja har funnet teknisk ifo om 2728t å den står oppgitt til max 2450rpm men har ikke klart finne noe på 2728tim men venter på å få de tilsendte opplysningene som de skulle sende meg.

Kan vel med sikkerhet si at jeg ser store forsjeller på bare på små ting på motorene jeg har her.

 

Hva som er marsj turtall på en motor har jeg alltid hørt 10% av max turtall,men etter hva jeg har hørt fra andre som driver med service på båtmotorer

så skal jo en motor kunne gå på max omdr så lenge temperaturen holdes nede,men dette er jo selfølgeli ikke heldi for motorens levetid,henger jo litt sammen...snillere med turtallet jo lengre har du motoren,dess hardere på turtallet jo kortere levetid på motor.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med dagen!

 

Skal prøve å gi en forklaring.

 

"2 ganger pi(3,14?)ganger n....hva er n?"

 

Pi, det finner du på kaløkulatoren, forkortet er det 3,14. Når det brukes i en formel skrives det alltid som pi.

Og n er et tall for hvor mange ganger masinen går rundt pr tidsenhet, dette tillfelle for hvert sekund. Motorens turtall er oppgit i omdreininger pr min og da må vi korrigere for det.

 

"Og hva er vinkelhastighet i radianer/sek..."

 

Her vil jeg benytte Wikipedia som har en god forklaring. Kort fortalt er et nøyaktig vinkelmål.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Radian

 

"Kan du vise reknestykket med motor med Max: 89,8 kw v/2600 o/min, og 378 Nm ved 1600 omd/min"

 

Og da blir det første regnestykket: Moment = 89800 / (2*pi*2600) * 60 = 329,8 Nm

 

Det neste blir: Effekt = 378 * (2*pi*1600) / 60 = 63,3 kW

 

For effekt bruker du Watt, som du ser blir det da 89800 W. For pi bruker du dette valget på en kalkulator eller 3,14 hvis du bruker papir og blyant. Med tegnet / menes deletegn og * for gangetegn.

 

Håper jeg har husket alt.

Link to post
Share on other sites

2728 motoren er en marinemotor med turbo og intercooler og heter T, hverken mer eller mindre(Jeg snakker da om 2728 levert av Sabb Motor).

 

Mener du med dette å si at det ikke finnes en Ford motor som heter 2728TIM og som ikke er levert av Sabb? Min heter da vitterlig Ford 2728TIM, men er ikke en Ford Sabb.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...