ansgar Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Var ute en tur i dag og temperaturen på motoren gikk mot varm. Temperaturen har alltid liggen under midten av normal på måleren. Stopper og ser i sjøvannsfilteret det er bare halvfullt når det normalt er fullt ligger også noen få små blåskjell. Tar disse ut og prøver igjen. Sjekker også drevet om det er noe som blokkerer sjøvannsinntaket. Kan ikke se noe. Når jeg kjører igjen så fyller ikke sjøvannsfilteret seg som det pleier. Og under hastighet er det bare halvfult og det er masse luftbobler i toppen akkurat som skum på en måte. Litt dumt at jeg ikke klarer å sette inn bilder. Har ikke sjekket impelleren. Den er ny og er kun kjørt 10 timer. Det jeg tenker på er om det har grodd blåskjell inni drevet, hvis så hvordan fjerner jeg dette. Eller er det noe annet som kan være galt? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
arnstein156 Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Sjekk denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/67704-mercruiser-bravo-3-drev-impeller/page__p__956352__fromsearch__1entry956352 Quote You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 Under feilsøking. Skjedde det noe annet. Det begynte å renne vann inn i båten. Først når drevet sto helt oppe (trailer posisjon). Men stoppet når drevet ble kjørt ned igjen. Prøvde en gang til og lekkasjen kom, men nå fortsatte lekkasjen når drevet ble senket. Endte med at nå er båten på land. Lekkasjen var ikke bare drypping. Vil anta 1-3 liter i minuttet. For meg ser det ut som om vannet kommer inn over utløpet til eksosen. Men ikke i der akslingen kommer. Men rett over der eksosrøret er festet til transom platen. Var litt vanskelig å se. Noen som har en anelse om hvor vannet kommer fra. Og om dette har en sammenheng med kjøle problemet? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Hei, høres ut som om du har lekasje i slange for kjølevannsinntak. Når du går for maskin vil den suge luft fra lekasje punkt og gi luft i sjøvannnsfilter og varm motor og i det du ligger i ro kan/vil den lekke sjøvann. Prøv å ettertrekke slangeklemmer evt. sjekk slange for sprekker. Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Posted May 14, 2010 Author Share Posted May 14, 2010 Skal ta av drevet i dag og se om jeg kan finne noen lekkasjer. Slangen fra drev til transom er helt ny, men det kan være at det har skjedd noe under montering. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Dersom denne er helt ny og problemet oppstod etter at denne er byttet tipper jeg at vi har en vinner ;-) Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Posted May 14, 2010 Author Share Posted May 14, 2010 Fant ut hva kjøle problemene skyldes, Et stort blåskjell mellom drev og transom + en liten fisk.Hvordan det har kommet inn der er ukjent. Har fortsatt ikke funnet ut noe angående lekkasjen. Det er ikke hull i kjølevannsslangen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
alden Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Fant ut hva kjøle problemene skyldes, Et stort blåskjell mellom drev og transom + en liten fisk.Hvordan det har kommet inn der er ukjent. Har fortsatt ikke funnet ut noe angående lekkasjen. Det er ikke hull i kjølevannsslangen. Dersom det lekker når drevet kjøres ut tyder det vell på lekasje i belgen. Selv om det hadde vært lekasje i kjøleslangen utvendig vill ikke det føre til vann inn i båten,men gi dårlig kjøling når båten går i plan. Du sier lekasjen var over drivknuten. Kan det være denne tettningen rundt styrearmen.Har såvidt hørt om det. Du har kanskje fått lekk i slangekobblingen på innsiden av drevet ,er hvist en slags hurtigkobbling her også,mellom hekkplata og røret/slangestussen.En form for bajonettkbl.Har kanskje blitt skikkelig undertrykk der. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Posted May 14, 2010 Author Share Posted May 14, 2010 Det var belgen til girkabelen som hadde løsnet. Nå er alt fikset og båten er sjøsatt igjen. Hvordan kan jeg hindre at det vokser blåskjell i drevet mitt? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
alden Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Det var belgen til girkabelen som hadde løsnet. Nå er alt fikset og båten er sjøsatt igjen. Hvordan kan jeg hindre at det vokser blåskjell i drevet mitt? Hei Ansgard, vi har vist samme båt og motor.Hvor lenge har du hatt båten.Kjøpte min i høst.En 07 mod.Fikk da brukt den litt,hvar jo en fin høst i fjord.Kom ut igjen i slutten av april.Hvilken toppfart får du og hvilket turtall.Har du gjort noen oppgraderinger.Prøvd deg på langtur. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Posted May 15, 2010 Author Share Posted May 15, 2010 Jeg kjøpte båten i oktober i fjor. Da med lekkasje i styrebolten til drevet. Tok ut motor og transom. Monterte ankervinsj i samme slengen og fikset litt på det elektriske. Ellers har jeg ikke gjort så mye. Har ikke vært på langtur enda, kun en overnattingstur og det fungerte bra, Eneste er den Wallas keramiske koketoppen som kun fungerer med helt topp ladede batterier. Ellers starter den ikke. Jeg kjører for det meste på 3000 RPM og da har jeg en hastighet på ca 25 knop. Maks hastighet jeg har fått den opp i er 35,6 knop. Den forrige eieren påsto at den skulle gå i 38 knop. Jeg syns båten er litt bak tung. Siden anker kassen er montert i motor rommet kommer det alltin litt vann i her. Og dette samler seg i bakkant av motor rommet mens pumpen ligger i framkant. Så jeg burde ha montert pumpen i bakkant istedenfor. Men nå står motoren i så det får vente. Ellers er båten veldig lett og slår lett i bølger så jeg bruker en del flaps når jeg kjører i dårlig vær. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
alden Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Hei. Ja da har du jo jammen hatt litt jobb med den. Får ca 38 knop på gps med min.250 HK. Virket litt "rank" til å begyne med,men ble fort vant med trimplanene.Har aldri hatt dette før.Kan kanskje virke litt baktung ja,men samtidig kjørte jeg den på plan i fjord med 10 voksne om bord uten problem.Ga litt flaps og full gass.Hadde trodd jeg skulle fått problemer men det gikk fint.Blir litt ustabil med så mye last,ikke uten grunn at den er godkjent for 8. I min båt er alt gjort klart for ankervinsj,også hull og kasse for tau, men det er ikke montert inn vinsj og rulle. Der gjennomføringen skulle ha vært er det satt inn en luke til å stuve dreggen inn gjennom.Får holde ihvertfal i år. Har egentlig ikke lyst til¨å ha saltvann ned i motorommet.Blir det mye vann ut av det. Byttet ut paraplydreggen på 12kg med en 5kg bruce kopi fra biltema.Det svære beistet ligger nå neddi dreggluka foran som reserve. Virker å holde greit med det nye. Har ca 3m kjetting på før tauet.Fikk ikke større bruce gjennom luka. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Posted May 17, 2010 Author Share Posted May 17, 2010 Bilder siden jeg ikke klarte å laste opp noen tidligere. Viser at vanninnløpet på drevet er helt åpne. Ingen ting i varmeveksleren heller: Bilde av synderen i drevet: Hvordan dette blåskjellet har kommet igjennom et 5mm hull er et mysterium. Eneste jeg kan tenke meg er at det har kommet inn når det var lite og vokst nede i drevet før det har blitt dratt opp. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.