Jump to content

Tips til varig overflatebehandling av opplagskrybbe i treverk?

Snekker'n

Recommended Posts

Til vår Inter 7700 snekke har vi opplagskrybber i treverk.

Disse er malt med maling som nå etter 4 sesonger flasser av i store flak.

Har tenkt å slipe og overflatebehandle på nytt.

Det enkleste er vel å bruke husbeis/husmaling, men jeg liker å utforske ulike muligheter før jeg gjør noe.

Fargen er helt uvesentlig, det er trebeskyttelsen og antall år til neste behandling som for meg er avgjørende.

Kan ønske meg et tykt, smidig malingslag som tåler mye og holder lenge.

Er karrosseribeskyttelsesmasse fra Biltema et alterntiv på treverk?

Buster X med Yamaha 70

Trur den massen fra biltema sprikker opp på treverk. Men du kan jo prøve på undersida feks.

Men første tanken min var at ei krybbe ofte er enkelt konstruert, og kanskje med sliping/skraping og malearbeid tatt i betrakting, så kunne det vert like gunstig å skifta ut matrialen med trykkimpregnert?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Krybben er fra 2006 og treverket er helt prima.

Den er relativt forseggjort, så jeg ønsker ikke å lage en ny i trykkimpr.

Ønsker bare å bevare dagens krybbe så lenge som mulig.

Hvilken annen overflatebehandling kan gi en langvarig beskyttende overflate?

Er det bare husmaling som gjelder?

Buster X med Yamaha 70

Husmaling er nok den beste løsningen, men du må sørge for at du tetter endeveden, og alle eventuelle skjøter og spikerhull med egnet oljegrunning.Jeg antar at flassingen din starter ved skjøter og ender, og dette skyldes at vannet trenger inn. Skikkelig oljenehandling på endeved, vil i alle fall redusere problemet ditt vesentlig, og kanskje til og med eliminere det.

Hilsen Ludde

Å male treverk på alle fire sider er ingen god ide om krybben skal stå ute hele året. Det vil bli råte.

Hvorfor vil det bli råte?

Gjerder, gjerdestolper, flaggstenger, søyler etc. er malt på alle fire sider og står ute hele året.

(Spør for å forstå, ikke for å kverulere)

Buster X med Yamaha 70

Mett trevirket opp med Boracol, selges blant annet av Oslo trebåtbyggeri eller var det weast system de hette nå

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Råte oppstår når fuktighet blir i treverket uten mulighet for lufting på alle kanter. Maler du treverket med oljemaling vil du sperre inne fukten og det vil fortere oppstå råte. Ubehandlet treverk vil også råtne fort siden det trekker så mye vann at det aldrig vil tøke helt. Fukt danner grunnlag for sopp og dyr som spiser treverket opp. Det beste er å mate på med olje (eks. terasseolje el.) som trekker godt inn i treverket. det vil beskytte og gjøre så det ikke suger så mye vann. Du kan også først gi det ett strøk med noe som for eksempel heter "inpregnering tre" fra Jotun. Det er ett giftstoff beregnet for å hindre sopp/parasitter og råte. Du må gjerne male oppå dette men husk at det aldrig blir så tett at det ikke kommer noe fukt inn. Men ut blir vanskeligere.

De aller fleste som lager gjerdestolper ol i dag bruke inpregnert materiale. og maler for det kosmetiske.

Grunden til att du opplever den flassingen du gjør er mest sansynlig fukt som har ligget på innsiden av malingen og till og med fryst til is om vinteren. Noen år vil det uansett gå før det blir råte men malingen er ikke glad i fukt på innsiden.

Skrevet av en trebåteier som har prøvd det meste..

Redigert av tuborg (see edit history)

Her får du mange alternativer som sikkert er gode, men er ikke dette å hive gode penger etter dårlige penger...?

Hvis jeg forsåt deg rett har du laget en krybbe i uimpregnert trevirke. Hvor mye kostet den i meterialer.... 5-600?

Og så skal du bruke minst det samme beløpet for å hindre den i å råtne. Det blir på grensen til tull for min del.

Jeg hadde kanskje kostet på den en 3-liters boks med rimelig terasseolje fra Europris. Da holder den sikkert greit i 5-6 år. Deretter hadde jeg laget en ny i impregnert for 5-600 nye kroner. Da holder den sikkert i 15 år til. Innen den tid har du sikkert byttet båt.

Det ere vel mulig at dette er en transportkrybbe som båten kom i

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Dette er en "original" krybbe som ble kjøpt sammen med båten i 2006.

Den er relativt forseggjort, og passer perfekt til min båt.

Krybben koster sikkert ikke all verden i rene materialkostnader, men det er en del arbeid å lage den.

Siden treverket fortsatt er helt fint, bare at malingen flasser, så ønsker jeg å ta vare på den så lenge som mulig.

Honduras: Sier ikke at jeg skal bruke masse penger på dette, men ønsker å kartlegge ulike alternativer.

Beklager om mitt ønske om å ta vare på en fin krybbe grenser til tull.

Buster X med Yamaha 70

Opplagutstyret bør også være like fint som resten syntes jeg og..Så der har du min fulle støtte :smiley:

( jeg begynte faktisk å laminere buede portaler til å lage telt av til forrige båten )

Men til saken;

Tuborg er nok inne med "fasiten" En så åpen overflatebehandling som mulig er det riktige. Hvis den står direkte på bakken, ville jeg slått på et impregnert bord med grunnmur papp imellom på undersiden. dette for å stoppe oppsug fra underlaget.

Hva du behandler med på selve krybba, spiller ingen rolle bare det puster, Så beis, olje, osv osv er ok. Men helst ikke maling ( til nød Demidekk optimal eller noe slikt da den er mest åpen ) og iallefall ikke Epoxy slik jeg ser det... ( og jeg virkelig digger epoxy )

Det er også et viktig poeng; Hvis du maler med noe som er heldekkende, kan du risikere at hele greie kneler en vinterdag, siden du ikke har sett noe galt under malingen..( samme grunn til at man ikke maler lemmer til stillaser)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...