rffr Startet 13.Mai.2010 Del på Facebook Startet 13.Mai.2010 Hei, Yamarin 59 DC med Yamaha 115hk og original stålpropell (K19) 13”x19” topper 38,5 knop ved maks tilt og turtall på 6000-6100 (WOT 5000-6000). Ved bytte til Michigan Ballistic 13 1/8”x21” synker turtall til 4900-5000 og toppfart til 37 knop. Motor står montert ”standard” i nest laveste posisjon (nummer to av fire), og kavitasjonsplata er en til to cm under kjølen. Synes 1000 omdregninger på 2” større stigning virker for mye og begynner å lure på om motor er montert for lavt selv om samtlige like båter jeg har sett har samme montering. Forslag? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Er nok rimelig korrekt med 19P ja, og hvertfall hvis 6000rpm er ved normal lastet båt. 21p og evt heve til flukt med bunn eller ett hull til (ca 20mm over bunn) Mener å huske jeg vant 150rpm økning pr hull heving.. Så kanskje du vinner 5300rpm (maks) med 21P, som jeg vil si er lavt rpm, likevel om det er innenfor motorens maks område. Og bortkasta arbeid om du ikke har enkel tilgang på løfteutstyr mm, men er tilgangen bra og ikke koster deg noe så gjør det og teste det. Bare pass på at den får nok tilgang på vann. (motoren) Farten er jo grei den på såpass stor båt med 115hk på. Korrekt måling av høyde er tilte antiventilasjonsplata paralell med bunn også måle høyden. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
rffr Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 KenBjork, Takker. Løfteutstyr, om ikke samme spec som på båtsjappa er ikke noe problem. 6000-6100rpm oppnås både med lett og normal/tung last. Tenkte derfor at siden båten stort sett er moderat lastet ville det være noe å hente på litt større propell og lavere turtall på marsj, samt mulighet for noe bedre baugløft. Når maksturtall synker med rundt 1000rpm på 2" blir jeg litt usikker på om noe anett ikke stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 (redigert) Ballistic er en del cuppet og slike ting, så er kanskje ikke så rart at den synker såpass mot 19" om den ikke spess utformet. Synes å huske at min med 19" alu, rpm 5700 bytta til 19" Ballistic falt rpm til 5400-5500 pga disse ekstra utformingene, hevet så 3 hull, fra -20mm ca til +20mm over bunn. Så fikk jeg 5750rpm. Som er maks for min motor WOT Så du kan jo teste med 0mm evt ett hull til, da ca +20mm og se. Vil kanskje tro du lander på 5300rpm. Fart tørr jeg ikke tippe. Om din 19P er std alu, så kunne du evt prøvd en 19p Ballistic + EVT ett hull heving lander nok da på 6000rpm kanskje også 40kn. Men det må evt testes. Redigert 13.Mai.2010 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
rffr Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Originalpropell er 19" stål. Selv om jeg antar den er relativt standard mht. cupping etc. så virker turtallsreduksjonen litt høy. Var dette som fikk meg på tanken om motor var montert noe lavt. Kan Ballistic propeller være mer "kresne" med hensyn til monteringshøyde enn original Yamaha? Reagerer også på at selv om båt lastes tungt med originalpropell reduseres toppturtall marginalt (100-150rpm) selv om fart synker med ett par knop. Mye slipp? (har sjekka vulking) mvh Sitér dette innlegget Link to post
rffr Svart 27.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Motor hevet 18mm fra standard montering. Kavitasjonsplata ligger nå så og si paralelt med kjøl. Ballistic 13 3/8" x 19" innkjøpt og testet. 5700rpm på topp med maks tilt, og ser nøyaktig 41 knop med hjemlengsel og nedoverbakke. Turtall redusert med rundt 400rpm, noe som gir ett mer behagelig lydbilde i marsjfart. Får vel konkludere med at Yamaha original 13" x 19" stålpropell har temmelig mye høyere slipp enn tilsvarende Ballistic, og selge første feilkjøpt propell. mvh Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 moderne propeller har gjerne det som kalles progressiv pitch, dvs stigningen varierer etter hvor langt ut på bladet man er. Slik at en oppgitt stigning på en propell slett ikke behøver å tilsvare oppgitt stigning på en annen type propell, dette blant annet pga forskjell i hvordan det måles. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.