Jump to content

Hasla 26 - vårpuss og rep. av propellflens.


Dieselboy

Recommended Posts

Lager en liten tråd om årets vårpuss, og forøvrig min første vårpuss på egen skute.

 

Som nevnt i en annen tråd, tok jeg skuta på land tidlig i efta. Regnet med at den ville være overgrodd i bunnen. Ble overrasket over hvor lite grodd den egnetlig var.

Det var mest litt rur på propellen, og litt gress i baugen der bunnstoffet var tatt av isen. Ellers var det lett algevekst?, eller noe slikt. Ser at det er brukt noe selvpolerende av noe slag. Randt mye bunnstoff av under vasken.

 

Vil komme noen bilder etterhvert, kanskje i morgen efta.

 

Tenker å bruke Jotun Sea Quantum Premium på bunnen. Skal visst være ok for saktegående båter. 4 til 8 knop, og den er selvpolerende. Noen som har meninger om dette?

Skal prime 1 helstrøk med Jotun Silver først.

Under vask ble det endel områder der hvor jeg kom igjennom til noe sort jeg ikke vet hva er...primer eller gammelt bunnstoff. Derfor et helstrøk med primer.

 

I morgen skal skroget fra fenderlist og ned, skrubbes og vaskes. Hva slags vaskemiddel er godt egnet, tenker da feks zalo, salmiakk eller lignende ?? Tenkte å blande i en pøs, så skrubbe med en skipskost, så spyle av. Skal etter vasking av skrog, ta å polere balja med autosol ved bruk av polermaskin.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri smurt propellen på mine båter, jeg synes det ser litt "amatørmessig" ut for å være helt ærlig :blush: .. Men du skal ikke se bort fra at det hjelper da, selv om jeg mistenker at selvpolerende vil bli slitt fort vekk. Om jeg skulle ha smurt propellen, ville jeg heller gjort som Lars H og først grunnet med epoxyprimer og deretter et par strøk med hardt bunnstoff!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da var skroget mellom fenderlist og vannlinje vasket gullende ren. Brukte zalo, en god dæsj, blandet med ca 3 korker salmiakk. Fungerte ganske greit denne blandingen.

Ble også tid til litt poleringsarbeide. Eller det vil si ble vel mest rubbing. Brukte autosol, men ble liksom ikke heeelt fornøyd. Renset godt, men ble ikke den glansen jeg forventet. Så det blir en kjapp runde med litt voks før sjøsetting.

Link to post
Share on other sites

:smash:

Brukte zalo, en god dæsj, blandet med ca 3 korker salmiakk.

 

Salmiakk er fy fy til gelcoat! :smash: Det får gelcoaten til å gulne, og det er det ingen som ønsker! Så for fremtiden vil jeg råde deg til å unngå vaskemidler med salmiakk i til båten....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Slik så bunnen ut etter nesten 4 år ute. Første gang jeg har skuta på land. Hadde den så vidt oppe for bunnbesiktigelse for snart 2 år siden. Tidligere eier hadde den oppe da han kjøpte båten 2 år før det igjen.

 

dsc00309.jpg

 

dsc00306.jpg

 

Her ser dere at propellen står helt inn til hylsen. Ikke klaring i det hele tatt.

 

dsc00308.jpg

 

Prøvde meg på et bilde av glansen på skutesiden......joda ikke helt gærnt (er jo tross alt fra -82)

Stroppene på sidene er festet slik at jeg kan jobbe under båten, uten noen hindringer. Pallene kan ta's bort, men er der som en sikring. Satte båten litt lavt, slik at jeg kan jobbe med skutesider i oppreist stilling. Bunnen får jeg ta liggende, da ryggen ikke tillater arbeid i knestående.

 

dsc00304.jpg

Link to post
Share on other sites

Da var dagen/kvelden kommet til propellflensen og aksling skulle under lupen. Skal si dere at det var en som fikk hakeslepp. Men jeg holdt på løsne boltene på klemflensen, kom jeg til å stikke hodet litt lengre ned i mot kjølen enn til vanlig. Tittet akterover langs akslingen/hylserøret. Der hang det en hvit kake med saltavleiringer. Ja ja...da var det bare å begynne å trekke ut hele greia. Mens jeg holdt på, satt jeg plutselig med stevnelager i en hånd og hylserøret i den andre.

 

Det hele så slik ut etter demontering:

dsc00310.jpg

 

Slik så akselende ut på propellaksel:

dsc00312.jpg

Link to post
Share on other sites

Så nå i kveld at jeg har en VETUS Bullflex elastisk kobling mellom gear og propell.

 

Det som nå blir gjort er:

 

1) Nytt hylserør

2) Nytt cutelesslager

3) Gjøre akselkoblingen klar for videre bruk, tilføye kile eller settskrue

4) Montering av hele sulamitten, samt en retningskontroll

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja, her er det nye hylserøret på tur inn. Var litt heldig på jobben i dag. Fant en tremeterslengde med rett dimensjon 1 3/4" utvendig mål, som er litt spesiellt.

Fikk en av dreierne til å slå gjenger på ene enden, og gripespor på andre enden.

 

dsc00314.jpg

 

Her er hylsa vel montert, med nytt cutelesslager.

 

dsc00315.jpg

 

Legg merke til sporene i enden på boltene. Dette er gjenomgangsbolter, så hvordan få dratt dette fast når en var alene? Tok å skar et spor i enden på bolten, tredde boltene på plass i bolthullet gjennom hullet til selve hylserøret. Dermed var det bare å tre alt på plass, holde bolten igjen med et vanlig skrujern. Dette gikk veldig bra, selv med nylock muttere. Hele montasjen er gort uten å gå ombord i båten :yesnod:

 

dsc00316.jpg

Redigert av Dieselboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nok en kveld i båten. Da var akselkoblingen klargjort for montering, har fått frest kilspor i aksel og kobling, samt tilpasset kile.

Pakkboksen har fått nye simmeringer med RUSTFRIE fjærer. Ny slangestuss ble det og. Nå er alt tredd på plass innvendig med god hjelp fra en båtvenn. Ble litt trangt innvendig, da hylserør er litt lengre enn det gamle. Dette for at nye simmeringer ikke skulle komme der de hadde stått tidligere.

Kilen vil kun ta opp vridningskrefter, så derfor er det satt inn 2 settskruer over kilen for å ta thrustkrefter om koblingen glipper på nytt. Sånn for sikkerhets skyld.

 

dsc00317.jpg

 

Bilde av hylserør innvendig.

 

dsc00318.jpg

 

dsc00319.jpg

Link to post
Share on other sites

Takker for den.....er jo ..øøøøhh fagarbeider på området :-)

 

Da var dagens økt over. Ikke bilder i dag da jeg bare har gjort ferdig montering av akselflensen. Så det har gått i innsetting og tiltrekking av bolter og slangeklemmer. Fikk og montert tilbake roret.

 

I morgen blir det en lett skraping av bunn, på med ett strøk primer og kanskje 1 strøk bunnstoff.

Link to post
Share on other sites

Dette blir bra vettu! :flag_bp: Alltid lurt og kunne en del mekanisk, kan fikse så mye sjøl då, slipper og betale for hvær minste ting! :flag_bp: Holder sjøl på med prosjekt, skal sette inn ny motor i snekken min :cheers: Blir en del stål arbeid her, med kapping av aksling, og lage nytt fundament! :flag_bp: Har en god venn som er bedriftsleder på Karlsen & Sønn AS, og skal få det jeg trenger der, siden jeg var så uheldig med kjøpet :cheers: Så då blir det bøying av rustfritt stål, og kansje litt sveising og! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vart et lite opphold i dag, så da var det bare å komme seg ut og komme i gang med grunning og bunnstoff.

 

I gang med grunning av bunn.

dsc00330.jpg

 

Styrbord side ferdig grunnet

dsc00332.jpg

 

Babord side ferdig grunnet

dsc00333.jpg

 

Fikk også smurt et strøk med bunnstoff, men tok ikke bilder.

 

Utrolig hvor greit det er å jobbe når en ikke har 1000 støtter rundt om som må flyttes på :yesnod:

Redigert av Dieselboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utsetting utsatt til i morgen delvis på grunn været fra nord/nordøst med mye oppgang i indre havneområde, og delvis på grunn av det var litt vrient for kranfører i dag.

Harstad er vel ikke kjent for gode forhold på denne vindretningen.....

Link to post
Share on other sites

Da kom skuta på sjøen etter jobben i efta. Gikk bare for sakte fart tilbake i båsen. Må rydde litt før prøvetur. Men merket meg at motor har mye bevegelse på tomgang ved innkoblet propell. Tror litt av årsaken til at flens løsnet stammer fra dette. Skal se nermere på saken i helgen. Kan være at det er svikt i en eller flere motorlabber.

Var nede nå nettopp, ingen lekkasjer etter hylserørbytte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...