Dieselboy Startet 14.Mai.2010 Del på Facebook Startet 14.Mai.2010 Lager en liten tråd om årets vårpuss, og forøvrig min første vårpuss på egen skute. Som nevnt i en annen tråd, tok jeg skuta på land tidlig i efta. Regnet med at den ville være overgrodd i bunnen. Ble overrasket over hvor lite grodd den egnetlig var. Det var mest litt rur på propellen, og litt gress i baugen der bunnstoffet var tatt av isen. Ellers var det lett algevekst?, eller noe slikt. Ser at det er brukt noe selvpolerende av noe slag. Randt mye bunnstoff av under vasken. Vil komme noen bilder etterhvert, kanskje i morgen efta. Tenker å bruke Jotun Sea Quantum Premium på bunnen. Skal visst være ok for saktegående båter. 4 til 8 knop, og den er selvpolerende. Noen som har meninger om dette? Skal prime 1 helstrøk med Jotun Silver først. Under vask ble det endel områder der hvor jeg kom igjennom til noe sort jeg ikke vet hva er...primer eller gammelt bunnstoff. Derfor et helstrøk med primer. I morgen skal skroget fra fenderlist og ned, skrubbes og vaskes. Hva slags vaskemiddel er godt egnet, tenker da feks zalo, salmiakk eller lignende ?? Tenkte å blande i en pøs, så skrubbe med en skipskost, så spyle av. Skal etter vasking av skrog, ta å polere balja med autosol ved bruk av polermaskin. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 14.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Tar bare spørsmålet med en gang.....legge bunnstoff på propell eller ikke? Noen som har gjort dette, og med god erfaring? Tenker selv at det bør gå fint med selvpolerende stoff på propellen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Jeg har aldri smurt propellen på mine båter, jeg synes det ser litt "amatørmessig" ut for å være helt ærlig .. Men du skal ikke se bort fra at det hjelper da, selv om jeg mistenker at selvpolerende vil bli slitt fort vekk. Om jeg skulle ha smurt propellen, ville jeg heller gjort som Lars H og først grunnet med epoxyprimer og deretter et par strøk med hardt bunnstoff! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dieselboy Svart 14.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Ja...nei, vet ikke jeg. Er bare litt nysgjerrig på dette temaet, siden jeg tok skuta på land i dag, og det var propellen som var verst. Store saftige rur som hadde tatt bopell på vispen. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 14.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Men hva slags vaskemiddel til skroget? Noe som en kan finne hjemme i vaskemiddelskapet? Tenkte å være litt på hugget i morgentidlig, komme i gang med skrogvasken .... Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 15.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2010 Da var skroget mellom fenderlist og vannlinje vasket gullende ren. Brukte zalo, en god dæsj, blandet med ca 3 korker salmiakk. Fungerte ganske greit denne blandingen. Ble også tid til litt poleringsarbeide. Eller det vil si ble vel mest rubbing. Brukte autosol, men ble liksom ikke heeelt fornøyd. Renset godt, men ble ikke den glansen jeg forventet. Så det blir en kjapp runde med litt voks før sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mai.2010 Del på Facebook Svart 15.Mai.2010 Brukte zalo, en god dæsj, blandet med ca 3 korker salmiakk. Salmiakk er fy fy til gelcoat! Det får gelcoaten til å gulne, og det er det ingen som ønsker! Så for fremtiden vil jeg råde deg til å unngå vaskemidler med salmiakk i til båten.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dieselboy Svart 15.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2010 (redigert) neida...gikk så fint så....rimelig godt utvannet ....stooooor bøtte med vann. Og dessuten skal det jo være litt gulskjær på balja. Redigert 15.Mai.2010 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Da var dagens gjort unna. Fikk rubbet ferdig, samt polert hele skroget mellom vannlinje og fenderlist. Fikk også pusset propellen grovt, må ta en runde til for å gjøre den litt glattere. Tar på å polere i 23 grader i skyggen. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2010 Slik så bunnen ut etter nesten 4 år ute. Første gang jeg har skuta på land. Hadde den så vidt oppe for bunnbesiktigelse for snart 2 år siden. Tidligere eier hadde den oppe da han kjøpte båten 2 år før det igjen. Her ser dere at propellen står helt inn til hylsen. Ikke klaring i det hele tatt. Prøvde meg på et bilde av glansen på skutesiden......joda ikke helt gærnt (er jo tross alt fra -82) Stroppene på sidene er festet slik at jeg kan jobbe under båten, uten noen hindringer. Pallene kan ta's bort, men er der som en sikring. Satte båten litt lavt, slik at jeg kan jobbe med skutesider i oppreist stilling. Bunnen får jeg ta liggende, da ryggen ikke tillater arbeid i knestående. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 18.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 Da var dagen/kvelden kommet til propellflensen og aksling skulle under lupen. Skal si dere at det var en som fikk hakeslepp. Men jeg holdt på løsne boltene på klemflensen, kom jeg til å stikke hodet litt lengre ned i mot kjølen enn til vanlig. Tittet akterover langs akslingen/hylserøret. Der hang det en hvit kake med saltavleiringer. Ja ja...da var det bare å begynne å trekke ut hele greia. Mens jeg holdt på, satt jeg plutselig med stevnelager i en hånd og hylserøret i den andre. Det hele så slik ut etter demontering: Slik så akselende ut på propellaksel: Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 18.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 Så nå i kveld at jeg har en VETUS Bullflex elastisk kobling mellom gear og propell. Det som nå blir gjort er: 1) Nytt hylserør 2) Nytt cutelesslager 3) Gjøre akselkoblingen klar for videre bruk, tilføye kile eller settskrue 4) Montering av hele sulamitten, samt en retningskontroll Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 19.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2010 (redigert) Ja, her er det nye hylserøret på tur inn. Var litt heldig på jobben i dag. Fant en tremeterslengde med rett dimensjon 1 3/4" utvendig mål, som er litt spesiellt. Fikk en av dreierne til å slå gjenger på ene enden, og gripespor på andre enden. Her er hylsa vel montert, med nytt cutelesslager. Legg merke til sporene i enden på boltene. Dette er gjenomgangsbolter, så hvordan få dratt dette fast når en var alene? Tok å skar et spor i enden på bolten, tredde boltene på plass i bolthullet gjennom hullet til selve hylserøret. Dermed var det bare å tre alt på plass, holde bolten igjen med et vanlig skrujern. Dette gikk veldig bra, selv med nylock muttere. Hele montasjen er gort uten å gå ombord i båten Redigert 19.Mai.2010 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Nok en kveld i båten. Da var akselkoblingen klargjort for montering, har fått frest kilspor i aksel og kobling, samt tilpasset kile. Pakkboksen har fått nye simmeringer med RUSTFRIE fjærer. Ny slangestuss ble det og. Nå er alt tredd på plass innvendig med god hjelp fra en båtvenn. Ble litt trangt innvendig, da hylserør er litt lengre enn det gamle. Dette for at nye simmeringer ikke skulle komme der de hadde stått tidligere. Kilen vil kun ta opp vridningskrefter, så derfor er det satt inn 2 settskruer over kilen for å ta thrustkrefter om koblingen glipper på nytt. Sånn for sikkerhets skyld. Bilde av hylserør innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 21.Mai.2010 Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 Flott arbeid! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Dieselboy Svart 21.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 Takker for den.....er jo ..øøøøhh fagarbeider på området :-) Da var dagens økt over. Ikke bilder i dag da jeg bare har gjort ferdig montering av akselflensen. Så det har gått i innsetting og tiltrekking av bolter og slangeklemmer. Fikk og montert tilbake roret. I morgen blir det en lett skraping av bunn, på med ett strøk primer og kanskje 1 strøk bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 21.Mai.2010 Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 Dette blir bra vettu! Alltid lurt og kunne en del mekanisk, kan fikse så mye sjøl då, slipper og betale for hvær minste ting! Holder sjøl på med prosjekt, skal sette inn ny motor i snekken min Blir en del stål arbeid her, med kapping av aksling, og lage nytt fundament! Har en god venn som er bedriftsleder på Karlsen & Sønn AS, og skal få det jeg trenger der, siden jeg var så uheldig med kjøpet Så då blir det bøying av rustfritt stål, og kansje litt sveising og! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Dieselboy Svart 22.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2010 Da satte været en effektiv stopper for dagens båtgjøremål. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 23.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 (redigert) Vart et lite opphold i dag, så da var det bare å komme seg ut og komme i gang med grunning og bunnstoff. I gang med grunning av bunn. Styrbord side ferdig grunnet Babord side ferdig grunnet Fikk også smurt et strøk med bunnstoff, men tok ikke bilder. Utrolig hvor greit det er å jobbe når en ikke har 1000 støtter rundt om som må flyttes på Redigert 23.Mai.2010 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 24.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 Ja, da ble det klart til sjøssetting igjen. Skal legge ut etpar bilder litt senere i kveld av siste del av jobben .... Må fri til en av kranførerne på jobb i morgen, så jeg kan sette ut litt over kl 15. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 24.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 Her er etpar tre bilder, etter ferdig og klar til sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 24.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 FØR: ETTER: Ble jo litt forskjell her. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 25.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Utsetting utsatt til i morgen delvis på grunn været fra nord/nordøst med mye oppgang i indre havneområde, og delvis på grunn av det var litt vrient for kranfører i dag. Harstad er vel ikke kjent for gode forhold på denne vindretningen..... Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 26.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Da kom skuta på sjøen etter jobben i efta. Gikk bare for sakte fart tilbake i båsen. Må rydde litt før prøvetur. Men merket meg at motor har mye bevegelse på tomgang ved innkoblet propell. Tror litt av årsaken til at flens løsnet stammer fra dette. Skal se nermere på saken i helgen. Kan være at det er svikt i en eller flere motorlabber. Var nede nå nettopp, ingen lekkasjer etter hylserørbytte. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 28.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 Skulle vel ha vært på fjorden i kveld, da den ligger som et speil her nå, og bader i sol! Men pga sen grillmiddag, ble man helt satt ut. Satser på testkjøring i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.