flandorfer Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Hei. Jeg har akkurat kjøpt meg en nidelv 24 med en volvo penta 36 hk i. Den er saltvannskjølt, er dette dumt? med tanke på det lange løp eller har ikke dette noe å si? Jeg hadde blitt veldig glad hvis jeg fikk svar fort, for jeg skal hente den til søndag :P Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Nja, dumt og dumt. Med rett vedlikehold så holder det Det finnes ett kvitt pulver, noen kaller det melk, som er lurt og helle i en stamp med ferskvann hvær vinter, og kjøre motoren en god stund i, for og ''rense'' opp systemet, og godgjøre motoren innvendig. Er ikke sikker, men mener det legger seg som ett belegg på innsiden av motoren, som beskytter mere en du kan tro! Ellers så er ferskvannkjøling det aller beste Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Kalkuler med motorbytte innen nær fremtid. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Kalkuler med motorbytte innen nær fremtid. Det er da måte på kor usakelig argument du kommer opp med. Kjenner du til tilstanden på motoren? Kan godt hende den er meget godt vedlikeholdt, det står helder ikkje noko om årsmodellen til motoren. Eg kan med god samvittighet seie at eg har meir enn gjennomsnittlig peiling på motorer, men eg kan ikkje komme med nokon tilstandsrapport for ein motor før eg i det heile tatt har sett på den. Men med mindre du er synsk, så kan du versegod bare komme med slike innlegg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Har hatt 2 båter med sjøvannskjøling. Dette er gamle båter og motorene har stått i flere 10 år uten å få problemer. Eneste jeg har byttet er eksosen på den eg har nå. Sjøl om det viste seg at det ikkje var nødvendig. Sjøvannskjøling vil på sett og vis være mer driftsikkert en et ferskvannsanlegg, da det er mindre komponenter og bekymre seg for, men ferskvann er nok og foretrekke i det lange løp. Eldre motorer er vel kansje bedre egnet til saltvann enn dagens råvarer som brukes i motorer, der prisen presser kvaliteten bort. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Er vel bare å innse at disse gamle (grønne jernklumpene)er i ferd med å gå ut på dato. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 (edited) Hvor langt er egentlig det lange løp? Siden jeg kjøpte snekke med råvann (dvs saltvanns)kjølt Marna-motor i fjor var jeg noe usikker på tilstand og vedlikehold fra tidligere eiere. Motoren gikk fint i fjor men for sikkerhets skyld slo jeg ut ett par frostplugger i blokka nå i våres for å få en status på kjølekappen. Var litt rustflak i bunnen som jeg fikk ut med en ståltråd og støvsuger. Så vidt jeg kan se vil den holde i rimelig mange år til, men så er den bare 40 år nå........ Vet ikke hvordan Volvoen fungerer, men på Marna er det en vendekran på kjølevannet, slik at hver gang før jeg stopper motoren stenger jeg for vann i eksosen og sender det ut gjennom "sladrerøret" i 15-20 sekunder før jeg skrur av tenninga. Da før man blåst ut mye vann og tørket opp i eksosmanifoilen. Ikke umulig at det hjelper til med å holde rusten borte. Likeledes er det viktig når du kjører gjennom med frostvæske om høsten at du binder opp slangene og lar motorblokka stå med frostvæske i hele systemet. Hvis du bare kjører gjennom og lar frostvæsken drenere ut vil det komme til oksygen og rustingen vil starte for alvor. Det er rust og rustsprengning som stort sett knekker disse gamle godbitene. Marna sier man skal rengjøre kjølekappa hvert tiende år. Så da blir det vel en ny jobb rundt 2020 for min del.... Edited May 15, 2010 by Honduras (see edit history) Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Vel, marnaen er etter min mening vesentlig mer hardfør enn volvoen når det gjelder sjøvann. Men hva kan man forvente etter 30 år? sannsynligvis kan motoren vare noen år ennå, kanskje med litt bytte av deler. Hvis det var jeg som skulle kjøpe så tror jeg hadde prøvd å komme unna denne handelen. Bøljan har dessverre rett i det han sier. Jon Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Ja! greit å se sannheten i øynene når en står foran et valg, kan ikke se at det er usakelig. Kjell Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Tut og kjør. Ikkje la ein kjekk båt gli forbi fordi den har litt umoderne kjøling. Viktig å spyle frostveske igjennom før kulden kjem kvart einaste år Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Alltid et lotteri med sjøvannskjølte motorer. Avhenger mye av tidligere eier og utført vedlikehold. Dersom den renses grundig med "Systemrens" og bygges om til ferskvannskjøling kan den gå fint i mange år. Enkleste måten å gjøre dette på er å benytte et modelltilpasset sett fra "Martec".Dog forutsettes det at motoren starter lett, går fint og ikke har problemer med varmgang. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 "Gammel" er ganske relativt, men vi har da hatt saltvannskjølte motorer i mannsaldre hjemme hos oss. Det rare er at jeg ikke kan huske noen konkrete problemer noen gang som ikke har vært enkelt å fikse. Selvfølgelig finnes alltid noen forståsegpåere som lirer av seg noe. Har de hatt en slik selv? Spør heller om noen her har hatt en slik motor og hvor lenge den har holdt. Quote Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Det er jeg som har lagt til "gammel" i tittelen. Hvor gammel vet jeg ikke da trådstarter ikke har kommet med denne viktige opplysningen. Men siden han er bekymret tar jeg det for gitt at motoren går under begrepet "gammel". Det finnes ett kvitt pulver, noen kaller det melk Dette har jeg aldri hørt om. Kan det være vannemulgerende konserveringsolje? Denne blandingen blir som melk. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hjeltefjord Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 har selv en md 17 c saltvannskjølt i fra slutten av 70-tallet. Starter og går som en klokke. Tror ikke det finnes noe ensartet svar på ditt spørsmål. Dette blir å se motoren an mener jeg. Noen er godt stelt med, andre ikke. Generellt sies det at man bør gå for en ferskvannskjølt kontra en saltvannskjølt når man kjøper noe opp i årene, men dette er og en generell vending..Er motoren stelt med og bærer preg av det,så løp og kjøp. Sjekk imidlertid i forkant av handel at maskin ser ok ut,er startvillig,ikke har en masse lekkasjer, og ikke minst se selger an.Er det en pertentlig kar som har "dullet" med maskinen går del vel greit Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.