Jump to content

Dynamoen ga seg etter 15 minutter

Astor

Recommended Posts

Kjøpte en ny Lucas-dynamo til min Ford-Sabb 120 hk. Etter å ha fyret motoren viste voltmeteret kun 12 volt. Etter 7-8 min. kjøring begynte voltmeteret å vise 14.0 volt. Dette varte kun noen minutter så forsvant all ladingen. Etter dette har den vært død.

Har målt begge ledningene fra dynamoen og den gir ikke strøm.

Har øket kvadraten på ledningene som gikk fra dynamoen. Her hang det på noe tynne greier.

Mitt spørsmål: Skal den ene (sorte) ledingen gå rett tilo minus på batteriet og den røde til skillebryteren? Eller er det mer hokus-pokus?

Burde vel satt inn noe Ladac også?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Mitt spørsmål: Skal den ene (sorte) ledingen gå rett tilo minus på batteriet og den røde til skillebryteren?

Du kan godt gjøre det slik, men har du enpolet anlegg er det vanlig å legge minus til gods, jordes så til batteriene via starter-kabelen.

Kobler du noe mellom utgangen på dynamoen og batteriet må du være sikker på at forbindelsen aldri brytes mens motoren går....

Tror du bør dobbeltsjekke koblingene dine før du starter motoren. :flag:

Har i dag byttet dynamoen og samtidig fått mål at denne virker skukkelig. Ladelampen på kontrolltavla var fjernet. Dette medfører at det ikke gis skikkelig lading. Denne må sitte i for at alt skal virke. (Utrolig hva vi lærer etter hvert!)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Har i dag byttet dynamoen og samtidig fått mål at denne virker skukkelig. Ladelampen på kontrolltavla var fjernet. Dette medfører at det ikke gis skikkelig lading.

Fint at du fant ut av det og gav tilbakemelding. :confused:

Lampa er der for å starte ladingen, har den først kommet igang har lampa ingen betydning for lade-effekten.

Skrev endel om dette her.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...