Jump to content

VP aqd40a - jeg har kjøleproblemer!


Kommandør

Recommended Posts

Kontroll av sjøkjølevann etter oppstart av motor. På min gamle Hasla 26, var det byttet motor i -99 (Beta Marine). Der er det lagt opp slange fra trykksiden på sw pump (sea water pump), rett ut mot skutesiden. Der er det satt inn ett T-stykke på slangen. Utgangen på dette 1/2" T - stykket, er ikke mer enn 3-4 mm. Dette er koblet til en liten gjenomføring i skroget rett under fenderlista, rett ved førerposisjon. Så ved oppstart av motor, ser jeg bare rett ut vinduet at det kommer en liten vannstråle. Når den er på plass, vet jeg at jeg har sjøvann i sirkulasjon. Litt genialt dette, men blir jo fort mye slanger, og flere feilkilder....men så lenge alt er tett så .....

 

Fortsettelsen fra T - stykket går direkte til varmeveksleren.

Redigert av Dieselboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tips til alle som lurer på kjøling. :cheers_wine: Jeg har en nidelv 26. Mitt problem var at jeg ikke kunne se vannfilteret under dørken. Dette var iritenede som f.... :headbang:

 

Men så kom jeg på en fin ide som jeg nå har fixa. Jeg har lagd/fresa ned et lite pleksiglass slik at jeg ikke skal gå på en smell dersom filteret er tett eller om noe skulle blokere vanninntaket under båten eller om jeg bør bytte impelleren :cheers_wine: Når jeg starter opp motoren min ser jeg ganske enkelt om motoren får max kjøling!!

:flag_sw:

 

 

Ja pleksiglasset tåler selvfølgelig å bli tråkka på :cheers:

 

 

pleksi_a.jpg

 

pleksi_b.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Lurt med den plexiglassløsningen. Tror ikke det lar seg gjøre med mitt motoropplegg, men kanskje løsningen med en liten "telltale" i en skroggjennomføring på styrbordsiden kan være noe?

Jeg har nå ingen kjøleproblemer etter å ha byttet impeller og satt inn en ny frostplugg. Temp ligger jevnt på 78-80 grader ved marsjfart på ca 3200 rpm. Har belastet med max turtall(3600 rpm) over kortere tid og temp stiger da litt - kanskje 82-83 grader. Har fremdeles en bitteliten lekkasje fra den nye pluggen, men det kan jeg leve med denne sesongen.

Nå vil jeg ut på sjøen og ikke ligge med baken i været å mekke for å utbedre problemer som har marginal effekt på driften.

PM

Link to post
Share on other sites

Hei

Byttet en impeller på tilsvarende drev med litt nyere motor i vinter, men fant ikke en av vingene på den gamle impelleren.

Båten funket fint, men nylig fikk jeg problemer med kjølingen ved høy belastnig.

Det viste seg at det manglende impellerbladet hadde beveget seg en meter motstrøms i inntaksslangen. Her hadde det passert en skjøtemuffe som ser veldig orginal ut. På inntakssiden av slangeskjøten hadde den alliert seg med litt blåskjellrester og sperret nesten slangeløpet enkelte ganger. Kunne virke fint i timevis for så å bli varmt.

Rant rimelig bra nårt jeg koblet fra slangen under impelleren, og det hjalp ikke å spyle motsatt vei igjennom slangen.

 

Lette en god stund før jeg fant det..

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...