Jump to content

VP aqd40a - jeg har kjøleproblemer!


Kommandør

Recommended Posts

I dag ble båten satt ut etter vinteropplag. Etter sjøsetting ved kanalen i Moss varmet jeg motoren forsiktig opp til ca 60 grader før jeg gikk på sakte fart mot Refsnes hvor jeg har båtplass. Rett øst av Søly gikk temp raskt opp mot 95-100 grader og jeg stanset derfor motoren umiddelbart.

En rask inspeksjon avslørte at impellerhuset og røret fra sjøvannssiden var veldig varmt. For å avklare om impelleren virket, startet jeg motoren og stanset den raskt med lokket på sjøvannsfilteret halvt tilskrudd. Det kom masse saltvann vann ut, men da jeg åpnet lokket var det akkurat som om det "kokte" i sjøvannsfilteret. Det kom ut luftbobler og surklet masse. Jeg satte på lokket og startet motoren og fikk harket meg inn til Søly båthavn på tomgang med en temp på 95-100 grader. Trykket i ekspansjonstanken var høyt, men ikke noe vann var kastet ut.

 

Jeg dro en tur hjem og returnerte med mer verktøy et par timer senere. Jeg fylte kaldt ferskvann i sjøvannsfilteret og ventet en stund. Det kom ut masse luftbobler. Startet deretter opp igjen og alt virket normalt. Jeg lot motoren gå på tomgang i 15-20 min - temp ca 65 grader.

Jeg etterfylte ca 2-3 liter kjølevann på ferskvannsiden som jeg egentlig glemte før jeg sjøsatte og lot motoren gå med "radiatorlokket" av for å få ut event luft i systemet. Jeg kontrollerte også strammingen på reimen til pumpa på ferskvannsiden og den var ok.

Jeg satte kursen mot Refsnes etter et par testrunder med belastning utenfor Søly.Temp lå på ca 80 grader noen som er normalt fra tidligere.

Rett sør av Gullholmen gikk plutselig tempen raskt opp mot 90-95 grader og jeg stanset motoren på nytt. Nå var det damp fra kjølevann og masse kjølevann i kjølsvinet.

Jeg fikk lenset ut og fant noe jeg tror er en frostplugg som lå på dørken i motorrommet. Det er en rekke av slike plugger på størrelse med en ti kroner mynt i blokka rett under innsprøytningsdysene og den fremre var trykt ut. Jeg fikk presset den delvis på plass, ventet en stund og fylte opp ferskvannsystemet med rent vann. Gikk deretter på sakte fart resten av veien til båtplassen på Refsnes. Temp viste 70 grader hele veien. Det lakk litt vann fra frostpluggen hele tiden, men ikke mer enn at det gikk greit.

 

Så til spørsmålene:

Kan det komme luft i sjøvannsystemet slik at impelleren ikke pumper skikkelig som igjen påvirker ferskvannskjølingen?

Kan den første varmgangen medføre at trykket på ferskvannsiden ble så stort at en frostplugg etterpå blir sprengt ut og forårsaket den andre varmgangen med tap av 8-10 liter kjølevann? Eller er det ingen sammenheng mellom disse hendelsene - bare en dårlig frostplugg?

 

Mvh

Pål M

Link to post
Share on other sites

Høres ut som tilstoppet mellom kjølevannsinntak og impellerhus. Om motoren går varm, så ikke stopp den, la den heller gå på tomgang til temperaturen kommer ned. Om du stopper motoren vil al sirkulasjon stoppe og temperaturen vil kunne stige etter du har stoppet.

 

Du kan først sjekke om du har noe plastpose eller lignenede over sjøvannsinntakene på drevet(regner med du har drev).Deretter kan du koble av slangen inn til impellerhuset og koble en hageslange på for å spyle vannet feil vei ut gjennom drevet. Om dette ikke hjelper bør nok båten opp og inspiseres.

 

Påland: Først sjekke inntakene på kjølevannet, stake opp hullet under drevet. Deretter ta en resing av systemet vha systemrens, beskrevet flere plasser her på forumet

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om du kanskje kan ha mer enn ett problem: Det at du mistet ferskvann i første omgang - uten å få noe i ekspansjonstank eller andre steder, samt "koking" i sjøvannsfilteret - kan kanskje tyde på lekkasje mellom sjøvann/ferskvann i varmeveksler? Det at frostpluggen kom ut må nødvendigvis skyldes for høyt trykk som igjen kan skyldes en tilstopping i ferskvannskretsen. Mulig rekkefølgen er slik: tilstopping - høyt trykk - lekkasje i mulig korrodert varmeveksler - frostplugg sprengt ut. Dog burde den første lekkasjen hindre den neste... Ut fra motorbetegnelsen så er vel denne motoren fra en eller gang på 80-tallet? Hvis det ikke allerede er gjort ville jeg først sjekket varmeveksler for lekkasje og deretter tatt en rens av begge kretsene. Det er sikkert mange som har gjort slik "sjau" på denne motoren tidligere så du kan jo søke litt her på BP!

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om du kanskje kan ha mer enn ett problem: Det at du mistet ferskvann i første omgang - uten å få noe i ekspansjonstank eller andre steder

Jeg leser ikke at han har mistet ferskvannet. Jeg leser at han ikke har fylt opp kjølevannet før sjøsetting. Feskvannet mistet han da frostpluggen røk. Tror fremdeles sette bare kan være tett sjøvannsinntak.

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Hei igjen og takk for svarene!

Motoren er fra 1980. Det ble montert en ny varmeveksler i 2005 og motoren var ute av båten og fikk en lett overhaling i 2007 ifm innvendig renovering av båt og motorrom.

Jeg hadde ikke tap av ferskvann ved første varmgang. Jeg etterfylte 2-3 liter i ekspansjonstanken og luftet kun fordi jeg hadde glemt det før jeg satte ut båten. Uansett skulle vel ikke en mangel på 2-3 liter kjølevann medføre varmgang opp mot 100 grader på ferskvannsiden dersom sjøvannsiden pumpet normalt?

I dag har jeg kjøpt ny impeller og inspisert motoren. Fikk ikke tid til å gjøre noe særlig mer fordi kona har kjøpt drivhus på Jula som jeg hadde lovet å montere :sweat:

Jeg pirket ut frostpluggen og en del av kjølevannet jeg etterfylte i går rant ut. Under hullet til frostpluggen var motorblokken ganske rusten, så det er tydelig at det har piplet vann ut der over litt tid. Jeg har sett dette tidligere, men knyttet ikke rusten til lekkasje i frostpluggen.

Frostpluggen bar også preg av å være montert på et annet tidspunkt enn de andre for den hadde lite grønn lakk på utsiden og hadde et rundt merke etter et verktøy.

Min teori er nå at frostpluggen allerede var svekket av den lille lekkasjen som sikkert har pågått en stund og at trykket i ferskvannkretsen som ble bygd opp ifm den første varmgangen svekket den ytterligere. Når pluggen ble blåst ut steg tempen fra normale 80 grader til opp mot 100 grader på 20-30 sekunder, hvilket trolig er å forvente når masse kjølevann blir blåst ut på kort tid under en belastning på 3200 rpm. Jeg trykte inn frostpluggen, fikk etterfylt det meste av kjølevannet og gikk 15-20 min på 12-1400 rpm og da lå tempen stødig på 70 grader. Sjøvannsiden med impellerhuset var kaldt både når pluggen ble blåst ut og på den siste delen av turen inn til land.

I morgen skal jeg bytte impeller pga av den første varmgangen på sjøvannsiden. Jeg skal få på plass en ny frostplugg og etterfylle kjølevann.

 

Det som fremdeles er uklart er hvorfor jeg først fikk problemer på sjøvannsiden men at det nå tilsynelatende virker normalt? Ifm vinteropplag spylte jeg gjennom sjøvannsiden med ferskvann i minst 15-20 min før jeg fylte systemet med 50/50 vann og glykol. Jeg pirket også ut alt jeg klarte av tørre miniblåskjell fra vanninntaket på drevet rett før sjøsetting. Likevel fant jeg 8-10 bittesmå tørre gamle skjell i sjøvannsfilteret, men de fant jeg først i dag. Kan dette ha vært nok til at sjøvannsiden først gikk delvis tett men at de løsnet og åpningen ble tilstrekkelig?

Jeg beklager at dette ble litt omstendelig, men for å forklare problemet syntes jeg at mest mulig av hva som skjedde må på bordet. :blush: :blush:

 

Mvh Pål M

Link to post
Share on other sites

For ordens skyld... behovet for etterfyllingen av ferskvann etter vinteropplag skyldes en liten drypplekkasje fra slangefestet nederst på ekspansjonstanken. Den er nå tettet så ferskvannsiden var tett før frostpluggen ble blåst ut.

 

PM

Link to post
Share on other sites

varmeveksleren er skiftet sier du, der var en av de tingene som ganske ofte sviktet på disse motorene... Innmatene begynte å lekke... blir lett avdekket ved å starte motoren med påfyllingslokket av.. er den tett stiger ikke vannet nevneverdig...lekker det, stiger det for å renne over....Ellers er noen av de med drev utsatt for at inntaket på drevet begynner å trøble seg...Er en aludel der som kan tæres opp.. merkes ikke før det gies litt gass.. da forsvinner vannet ved akterspeilet og den delen kommer over vann og det blir mye luft for sjøvannspumpen gir seg når du slakker ned igjen.. da den kommer under vann igjen..... pluss at den S slangen som er på drevet har hatt en tendens til å delamineres innvendig når den eldes....kan ikke sees før du tar den av....da er den nesten helt tett innvendig...

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte båten i april i fjor. Gammel eier tok klargjøringen og sjøsatte båten. Både belger og s-slangen ble byttet for to sesonger siden iflg gammel eier. Dette er tredje sesongen og jeg planlegger å bytte disse igjen til neste år. Kan s-slangen tette seg på to sesonger?

Begge sinkanodene på drevet ble byttet før sjøsetting i år. De var ganske tæret, spesielt den som står innenfor propellene.

Jeg har et 280 DP drev. Opprinnelig stod det et SP drev på båten, men undervannshuset ble byttet til DP av forrige eier.

Drevet var veldig begrodd da jeg tok opp båten i fjor høst, men det var ingen synlig tæring på drevet.

Alt virket bra i fjor foruten en gang da motoren gikk varm tidlig i sesongen. Dette skyldtes en slakk reim på pumpa til ferskvannsiden. Etter dette gikk båten uten problemer av noe slag helt til jeg tok den på land i september.

Drevet ble stående på båten i vinter. Hadde opprinnelig planer om å bytte belger og s-slangen, men fikk litt dårlig tid til vinterkonservering i høst - måtte en tur til Afghanistan. I vår har jeg ikke hatt mye tid av ymse årsaker.

 

Det kan virke litt søkt at et fremmedlegeme kan ha blokkert vanninntaket på drevet. Jeg sjekket dette og fant ingenting etter at motoren gikk varm første gangen. Jeg heller mer til at gamle tørre blåskjell som etterhvert har løsnet og havnet i sjøvannsfilteret har blokkert systemet. Spesielt fordi at nå virker sjøvannskjølingen tilsynelatende normalt. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært en tur i båten for å bytte impeller. Lakken på impellerlokket var boblet opp pga varmgang, så her har det vært glovarmt. På bildet dere se impelleren hvor skovlene er bananformet etter at det gikk varmt. Egentlig underlig at ikke hele greiene smeltet og gikk i oppløsning. Den nye impelleren ble satt inn og nå fungerer sjøvannskjølingen normalt.

Jeg vet ennå ikke hva som forårsaket tettingen av sjøvanninntaket, men tror nok at en ansamling av miniblåskjell fra i fjor er årsaken.

Jeg forsøkte å feste den gamle frostpluggen med lock tight, men det ble ikke helt tett. Vet ikke helt om jeg har den riktige utgaven av tettmiddel heller. Kjøpte en hvit liten boks med en pensel i lokket. Står på boksen at den kan brukes til tetting av ymse ting. Hvor lenge skal dette tørke før jeg kan starte motoren? Jeg startet etter ca 30 min og det drypper fremdeles kjølevæske ut når motoren sviver på tomgang. Tør derfor ikke å prøvekjøre med belastning før jeg er sikker på at dette er tett.

Jeg skal kjøpe en ny frostplugg for sikkerhets skyld. Noen som vet om det er noe spesielt jeg bør tenke på ved montering av frostpluggen?

 

PM

 

 

img_4283.jpg

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke ha tetningsmiddel på frostpluggen, denne skal tette metall mot metall! Ellers så kan mangel av 2-3 liter frostvæske meget vel ha forårsaket vsrmgangen, med så lite væske på motoren er varmeveksleren nesten tom og du har knapt nok kjøling i det hele tatt!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte at mangel på 2-3 liter kjølevann ikke hadde så stor betydning for varmgang av motoren når et fullt kjølesysteme inneholder 21 liter?. Ihvertfall er det åpenbart at sjøvannsiden var blokkert/hindret når man ser på impelleren og det faktum at lakken på lokket til impellerhuset boblet. Denne gangen tror jeg at den første varmgangen skyldes svikt i sjøvannsystemet. Før frostpluggen ble blåst ut hadde jeg jo fylt opp ferskvannsystemet og tempen lå stødig på 80 grader.

Du sier at frostpluggen skal tette metall mot metall - ikke noe tettemiddel?

Er det frostpluggen (aluminium) som er mykere en metallet i motorblokka som vil forme seg etter hullet i blokka og tette dette?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg montert ny frostplugg og den lekker litt fremdeles. Ikke mye, bare en dråpe nå og da. Jeg mistenker at det kan være grader i godset der hvor frostpluggen skal tette. Jeg har også prøvekjørt med full belastning, og da kunne det se ut som om den ble tett. Tempen lå på ca 80 grader noe som er normalt fra tidligere. Men det er vanskelig å se etter en liten drypplekkasje og samtidig suse avgårde i 25 knop. Hadde ingen som kunne kjøre båten mens jeg så etter lekkasjen. Neste gang skal jeg ta med hørselvern. Fy f.... så det bråker når motoren går på 3200 rpm uten å være tildekket.

 

Kan jeg bruke pakningsmiddel som tåler varme for å få slutt på lekkasjen? Føler at dette blir et svakt punkt og er litt bekymret for at den skal poppe ut igjen mens jeg har hele familien ombord. Har til og med vurdert å tett hele hullet med kjemisk metall :nonod:. Det er jo 11 andre frostplugger på rekke og rad, og dersom den ene ble tettet fullstendig vil jo de andre 11 kunne ta jobben ved behov?

 

Hva mener dere?

 

PM

Link to post
Share on other sites

Om du ikke er HELT sikker på dette med frostpluggen, så vil jeg sterkt anbefale deg å få en godkjent mekaniker til å få denne på plass for deg.

 

Jeg har ingen anelse om hvordan disse skal sitte, men det er vel slik at om den løsner, så forsvinner kjølevannet ut ? Om dette skjer under høy belastning er det vel følgelig stor fare for større skader på motor/topp. Man får vel heller ingen forvarsel om at vannet er borte før tempen går i taket.

 

... i beste mening :-)

Link to post
Share on other sites

Det er jo 11 andre frostplugger på rekke og rad, og dersom den ene ble tettet fullstendig vil jo de andre 11 kunne ta jobben ved behov?

 

Frostpluggen har ingen jobb å utføre, annet enn å tette hullet etter støpingen av motorblokka. Det brukes sand for å forme kjølekanalene, og denne må ut en vei. Det kan hende at en frostplugg spretter ut om blokka fryser, men det er i så fall ren flaks. Så lenge hullet i blokka er fritt for grader og rust, skal det bli tett. Frostpluggen er konisk, og slås inn med en dor i midten av pluggen. Trykket på kjølevannet vil da ekspandere pluggen når trykket øker, så om den er korrekt montert skal den ikke kunne sprette ut selv ved høyt trykk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Frostpluggen har ingen jobb å utføre, annet enn å tette hullet etter støpingen av motorblokka.

I delekatalogen til VP kaller de denne pluggen for ekspansjonsplugg. Hvorfor det? Dersom den ikke har noen annen funksjon enn å tett et hull etter støping kan det vel være en løsning å legge på kjemisk metall over pluggen? Da burde det ihvertfall bli tett hvis jeg klarer å fester det skikkelig til underlaget.

Jeg er ganske sikker på at den nye pluggen er rett montert. Det er åpenbart at gammel eier også har slitt med en liten lekkasje her. Det er vanskelig å se om det er grader i metallet som gjør at den ikke blir helt tett. Jeg skal prøve å pusse med smergelpapir og legge på litt pakningspasta av noe slag som tåler varme.

Link to post
Share on other sites

Den første varmgangen du beskriver kjenner jeg igjen. Jeg hadde en slik motor og den klarte ikke å få sjøvann frem til impeller ved egen hjelp etter vinteropplag. Jeg brukte å fylle vann oppi sjøvannsfilter før jeg startet første gang. Dette var som regel nok til at systemet fungerte. Noen ganger måtte jeg skru av lokk på filteret og tømme mens motor gikk. (Greit å ha en som stopper maskina når vannet kommer....) Var ikke plaget av dette fenomenet resten av sesongen.

 

Jeg brukte bestandig å sette tre fingre på impellerhuset og kjenne at det var kaldt før jeg forlot havna, for å være helt sikker :smiley:

 

Ellers er rensing av både ferskvann og sjøvann og anbefale. Jeg hadde temp problemer og når jeg fikk rensket dette kom det ut mye! mye!! gørr som ikke bidro til kjøling av motor! Volvo anbefaler vel bytte av belg og s slange annenhvert år!

Redigert av tami (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I delekatalogen til VP kaller de denne pluggen for ekspansjonsplugg. Hvorfor det? Dersom den ikke har noen annen funksjon enn å tett et hull etter støping kan det vel være en løsning å legge på kjemisk metall over pluggen?

 

Nei, hvorfor de kaller den det aner jeg ikke :crazy: . Du kan godt bruke litt kjemisk metall, men om det klarer å motstå trykket er jeg mer usikker på. Det måtte i så fall være et tynt strøk med kjemisk metall rundt prostpluggen før du slår den inn på plass. Å kline noe oppå har jeg ingen tro på vil holde.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for svar tami!

Fylling av impellerhus med vann blir definitivt en av rutinene ved oppstart etter sjøsetting. Det har jeg fått erfare nå :headbang:

Jeg har byttet impeller etter at den gikk svært varm, og sjøvannssytemet virker nå upåklagelig. Trikset med å kjenne på impellepumpen før jeg tar fortøyningene skal jeg også legge til som en rutine.

Min impellerpumpe stammer av en eller annen grunn fra en 41 motor. Jeg har byttet simringer og o-ring pga en liten lekkasje på vannsiden i impellerpumpen. Jeg er nå litt bekymret for at varmgangen også kan ha skadet simringer/o-ring. Den er foreløpig tett, men hva tror du?

 

PM

Link to post
Share on other sites

hei. Fint at kjølinga di er i orden. :smiley: Men når du skal slå inn en frostplugg , husk å bruke en passe stor pipe :smash: i mitten av pluggen slik at den på en måte "vrenger seg" når du slår den inn.Det er viktig. Vil tro den blir tett da :yesnod: . Du kan også bruke tetningsmiddel rundt pluggen som tåler vann og varme.(husker ikke helt hva det heter) Jeg har aldri brukt tetningsmiddel da jeg byttet alle disse på min gamle b20.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også problemer med kjøling på min AQAD40B motor i år, med impellerhavari som resultat. Skal forsøke Tami sitt forslag med vannpåfylling jeg også neste sesong. I tillegg slenger jeg oppi ett par gode dråper Zalo ned i impellerhuset fra sjøvannsfilteret. Det gir i allefall en indikasjon på at det er sirkulasjon.

 

Kommandør: Det kan være en ide å bytte ut den belgen som er på eksossløyfen fra turbohuset til rørstuss på bakplate/drev da denne kan bli utsatt for stor varmepåkjenning dersom det ikke har vært tilstrekkelig kjølevann i gjennom kretsen. Jeg fikk en ørliten lekkasje herfra, og da jeg tok kontakt med Solheim Diesel og forklarte hva som hadde skjedd så anbefalte de alltid å bytte denne ved slike hendelser.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg vært ute i mange timer og motoren kjøler og går som den skal :smiley:

Fruen har rømt heimen med en venninne og lever glade dager på Hankø Fjordhotel.

Jeg har sjekket og dobbeltsjekket alle slanger, koblinger og flenser og alt er tett og fint foruten den #¤xx%& frostpluggen. Lekkasjen er beskjeden, men irriterende. Den gamle pluggen fikk jeg ikke ut etter at jeg "nødmontert" den når jeg mistet masse kjølevann. Jeg borret til slutt et hull i pluggen og fikk den ut på den måten. Jeg kjøpte tre plugger når jeg først var i gang og jeg skal forsøke med en ny plugg + locktite eller noe annet tettemiddel som tåler varme.

Tett skal det bli om jeg så skal sveise fast frostpluggen!! :nonod:

Takk for alle svar - jeg har tatt et nytt steg inn i maritime dieselmotorers verden.

 

Mvh

PM

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...