Jump to content

hvordan få ut lagere av impellerpumpe og få ut oljekjølern

Superkul

Recommended Posts

har klødd meg litt i huet i dag

skal overhale impellerpumpa og skal ha ut lagera på vp 151 motorn min

og innmaten på oljekjøleren er jeg livredd for å ødlegge når jeg skal ha fra verandre - noen gode tips??

og hva bruker man til og "syre" ut av den ?? kaustisk soda??

link til prosjektet

prosjekt draco

Hva slags pumpe sier du? Det er da vitterlig impeller i både ferskvannspumpe og i sjøvannspumpe!

Eller for å si det på en annen måte...de fleste pumper har impeller av ett eller annet slag.

saltvannspumpa som sitter i fronten av motoren

det sitter messing hylser som lager i lokket og en i huset - sitter godt ....

vurderte å bruke dremmelen og slipe/skjære et spor eller 2 og pelle det ut

så kaustisk soda er ikke no spes og bruke for å rense innmaten i oljekjøleren??

Hei

Oljekjølere renses med syre (Deep Clean) som tar rur etc. Rørene i kjøleren kan stakes forsiktig opp med en tynn kobbertråd (vær forsiktig dette er tynne greier) Husk å bytte pakninger samtidig.

Hvis saltvannspumpa begynner å bli sliten har du sikkert kjøpt et rep. sett. Du må kanskje ha hjelp fra et bilverksted til å presse ut foringene og sette de nye inn. Det gjorde jeg. Ville ikke ødelegge med dårlig verktøy ... Det er viktig at akselen til impelleren også er ny når du bytter foringene og seamring.

Mvh Styrbert

Edited by Styrbert (see edit history)

Det er sikkert en teknikk ... Bilmekanikeren som hjalp meg sa bare at det var å splitte de. Ikke så jeg hvordan han gjorde det, men messing er jo relativt sprøe greier. Kanskje andre har tips. Mvh, Styrbert

Hvorfor ikke legge den i 35% eddik? Det løser både korrosjon og kalk. Kaustisk soda hadde jeg holdt meg unna, den er basisk og løser rur (kalk = basisk) dårlig. Syre løser kalk. Hvis du går inn i en vanlig dagligvareforretnining finner du en rekke ting som er sure: Cola, ketsjup, sitronsaft, eddik mm. De fleste har vel prøvd å legge en gammel 5-øring i cola.