Superkul Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 har klødd meg litt i huet i dag skal overhale impellerpumpa og skal ha ut lagera på vp 151 motorn min og innmaten på oljekjøleren er jeg livredd for å ødlegge når jeg skal ha fra verandre - noen gode tips?? og hva bruker man til og "syre" ut av den ?? kaustisk soda?? link til prosjektet prosjekt draco Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Hva slags pumpe sier du? Det er da vitterlig impeller i både ferskvannspumpe og i sjøvannspumpe! Eller for å si det på en annen måte...de fleste pumper har impeller av ett eller annet slag. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Til utsyring av kjølerinsatser bruker vi på verkstedet noe som heter Water Scale Remover. Veldig effektivt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 saltvannspumpa som sitter i fronten av motoren det sitter messing hylser som lager i lokket og en i huset - sitter godt .... vurderte å bruke dremmelen og slipe/skjære et spor eller 2 og pelle det ut så kaustisk soda er ikke no spes og bruke for å rense innmaten i oljekjøleren?? Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 ingen som vet? Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Styrbert Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 (edited) Hei Oljekjølere renses med syre (Deep Clean) som tar rur etc. Rørene i kjøleren kan stakes forsiktig opp med en tynn kobbertråd (vær forsiktig dette er tynne greier) Husk å bytte pakninger samtidig. Hvis saltvannspumpa begynner å bli sliten har du sikkert kjøpt et rep. sett. Du må kanskje ha hjelp fra et bilverksted til å presse ut foringene og sette de nye inn. Det gjorde jeg. Ville ikke ødelegge med dårlig verktøy ... Det er viktig at akselen til impelleren også er ny når du bytter foringene og seamring. Mvh Styrbert Edited May 16, 2010 by Styrbert (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 jepp - kjøpte overhalingsett med aksling og få det sammen skal jeg nok klare men å få ut di gamle lagrene/hylsene er verre Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Styrbert Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Det er sikkert en teknikk ... Bilmekanikeren som hjalp meg sa bare at det var å splitte de. Ikke så jeg hvordan han gjorde det, men messing er jo relativt sprøe greier. Kanskje andre har tips. Mvh, Styrbert Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 (edited) Finnes selvsagt verktøy til å trekke ut lager. Har du tatt ut akslingen? HER er et eksempel. Edited May 16, 2010 by Dieselboy (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Hei Jarle, hvis du stikker innom meg på jobben på tirsdag så kan vi se hva vi får til! Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Posted May 17, 2010 Author Share Posted May 17, 2010 takk for det komodo - du er en venn i nøden - tirsdagen skal jeg masse ting på dagen sender deg en im så kan vi ta en annen gang det passer deg?? ikke så får jeg det nok til med dremmel og tolmodighet Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Hvis du kjører forbi kan vi ihvertfall se på det sammen, fire øyne ser mer enn to... I morgen er jeg antagelig på jobb til kl 20, bare å komme innom! Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Posted May 17, 2010 Author Share Posted May 17, 2010 tusen takk for det komodo styrbert: deep clean bryggerens fks?? er det den du mente som man får på maritim Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Hvorfor ikke legge den i 35% eddik? Det løser både korrosjon og kalk. Kaustisk soda hadde jeg holdt meg unna, den er basisk og løser rur (kalk = basisk) dårlig. Syre løser kalk. Hvis du går inn i en vanlig dagligvareforretnining finner du en rekke ting som er sure: Cola, ketsjup, sitronsaft, eddik mm. De fleste har vel prøvd å legge en gammel 5-øring i cola. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Posted May 17, 2010 Author Share Posted May 17, 2010 smart komodo - tenkte ikke på det - er litt redd for å ødlegge - første oljekjøleren i attenhundre og brødmangel jeg skulle være flink og rense er i oljekjølehimmelen nå Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.